13 تیر 1404 ساعت 18:09

شرکت Mitsubishi ژاپن از شاسی بلند هیبریدی میتسوبیشی گرندیس، به عنوان نسخه ری‌بج شده رنو سیمبیوز فرانسوی رونمایی کرد.

با وجود آنکه سال‌ها از اوج دوران شکوفایی میتسوبیشی سپری شده، این شرکت ژاپنی همچنان با اتکا به همکاری‌های استراتژیک خود با رنو و نیسان، گاه‌به‌گاه با معرفی مدل‌های نوآورانه در بازارهای جهانی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. در جدیدترین اقدام، میتسوبیشی با معرفی «گرندیس» (Grandis) جدید، بازار اروپا را هدف قرار داده است.

این نام برای علاقه‌مندان به محصولات میتسوبیشی، یادآور یک MPV هفت‌نفره است که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ عرضه می‌شد. اما این بار، نام گرندیس بر تن یک شاسی‌ بلند کامپکت نشسته که در حقیقت، نسخه بازطراحی‌شده و تغییر نام‌یافته‌ رنو سیمبیوز (Renault Symbioz) است؛ خودرویی که خود حاصل همکاری نزدیک‌تر میان این دو خودروساز است. در این بخش از اخبار خودرو به بررسی مشخصات فنی و امکانات این خودرو تازه وارد می‌پردازیم.

فهرست مطالب

نگاهی به طراحی ظاهری میتسوبیشی گرندیس

شاسی بلند میتسوبیشی گرندیس که نام آن یادآور مدل MPV هفت‌نفره‌ این شرکت در گذشته است، بر پایه پلتفرم مشترک CMF-B رنو-نیسان بنا شده است. این پلتفرم سنگ بنای موفقیت خودروهایی چون رنو کلیو، کپچر، ساندرو و نیسان جوک بوده است. همانطور که اشاره شد، میتسوبیشی گرندیس در اصل نسخه بازطراحی‌شده و تغییر نام‌یافته‌ رنو سیمبیوز است.

این اشتراک پلتفرم و طراحی بدان معناست که گرچه تیم طراحی میتسوبیشی تلاش کرده تا با به‌کارگیری زبان طراحی «شیلد دینامیک» (Dynamic Shield) که مشخصه خودروهای مدرن این برند است، ظاهری متمایز به گرندیس ببخشد، اما ریشه‌های فرانسوی آن در خطوط بدنه و کلیت طرح به وضوح قابل مشاهده است.

در نمای روبرو، جلوپنجره مشکی براق که امضای طراحی محصولات جدید میتسوبیشی است، جلوه‌ای پویا و مدرن به خودرو بخشیده است. چراغ‌های جلوی LED باریک و کشیده، که با نوار کرومی به جلوپنجره متصل شده‌اند، ظاهری تهاجمی و آینده‌نگر به آن می‌بخشند. در نمای جانبی، خطوط سقف که به نرمی به سمت عقب شیب پیدا می‌کنند، ظاهری کوپه مانند به این شاسی‌ بلند می‌بخشند و بر حس حرکت تأکید دارند.

بیشتر بخوانید

رینگ‌های آلیاژی با طرح‌های متنوع و در سایز ۱۹ اینچی، که ظاهری اسپرت‌تر به خودرو می‌افزایند نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته این نما هستند. اما در نمای عقب، همان‌طور که انتظار می‌رفت شباهت‌های انکارناپذیری با رنو سیمبیوز دیده می‌شود؛ چراغ‌های عقب کشیده که تا حدودی به طرفین امتداد یافته‌اند و درب صندوق عقب با طراحی ساده، تنها با نشان میتسوبیشی و احتمالاً تغییرات جزئی در سپر، از نسخه اصلی فرانسوی متمایز شده‌اند.

خودرو گرندیس در کلاس کراس‌ اوورهای کامپکت، با آرایش دو ردیفه صندلی و ظرفیت پنج سرنشین عرضه خواهد شد. همچنین با قابلیت تا شدن کامل صندلی‌های عقب، این شاسی‌ بلند قادر به ارائه حجمی قابل توجه از فضا برای بارگیری است که تا ۱۴۵۵ لیتر می‌رسد.

قوای محرکه Mitsubishi Grandis

شاسی بلند گرندیس در دو نسخه هیبریدی شامل سیستم هیبریدی خفیف و سیستم هیبریدی کامل روانه بازار خواهد شد. قلب تپنده نسخه هیبریدی خفیف گرندیس، یک موتور ۱.۳ لیتری بنزینی چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت و قدرت ۱۴۰ اسب بخار است. سیستم هیبریدی خفیف در این نسخه شامل یک استارتر-ژنراتور یکپارچه است که با باتری کوچک ۱۲ ولتی (یا ۴۸ ولتی در برخی نسخه‌های پیشرفته‌تر) همراهی می‌شود. مشتریان می‌توانند بین دو گزینه گیربکس، شامل گیربکس شش سرعته دستی و یا گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه یک مورد را انتخاب کنند.

برای کسانی که به دنبال حداکثر بهره‌وری و تجربه رانندگی تمام الکتریکی در مسافت‌های کوتاه هستند، میتسوبیشی گرندیس نسخه هیبریدی کامل را ارائه می‌دهد. این سیستم از یک موتور بنزینی ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد که ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نقطه قوت اصلی این نسخه، ترکیب این موتور بنزینی با دو موتور الکتریکی قدرتمند است.

این پیکربندی مجموع خروجی سیستم را به ۱۵۵ اسب بخار می‌رساند و امکان رانندگی تمام الکتریکی (EV Mode) در سرعت‌های پایین و متوسط را فراهم می‌آورد. سیستم مدیریت انرژی هوشمند این خودرو به طور مداوم بین استفاده از موتور بنزینی، موتورهای الکتریکی و یا ترکیب هر دو جابجا می‌شود تا بهترین تعادل بین عملکرد و مصرف سوخت را ارائه دهد.

طراحی کابین و امکانات میتسوبیشی گرندیس

با وجود اینکه درون کابین گرندیس تمرکز اصلی بر ارائه فضایی لوکس با متریال‌های بسیار گران‌قیمت نبوده است، شاهد یک مجموعه کامل از امکانات رفاهی و فناوری هستیم که نیازهای یک خودرو مدرن را به خوبی برآورده می‌سازد. در مرکز داشبورد، یک نمایشگر لمسی ۱۰.۴ اینچی با کیفیت بالا خودنمایی می‌کند که به عنوان رابط اصلی سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو عمل می‌کند. این نمایشگر، پشتیبانی کامل از اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های برجسته و نوآورانه در گرندیس، اپلیکیشن موبایل اختصاصی آن است. این اپلیکیشن امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به قابلیت پیدا کردن خودروی پارک شده اشاره کرد که در محیط‌های شلوغ پارکینگ بسیار کاربردی است. علاوه بر این امکان استفاده از گوشی هوشمند به عنوان یک سوئیچ دیجیتال نیز فراهم شده است که به مالکین اجازه می‌دهد بدون نیاز به کلید فیزیکی درب‌های خودرو را باز و بسته کرده و حتی موتور را روشن کنند.

همچنین بخوانید

از دیگر امکانات رفاهی که به جذابیت کابین گرندیس می‌افزاید، می‌توان به درب صندوق عقب برقی و سقف پانورامیک شیشه‌ای اشاره کرد. صرف‌نظر از نوع پیشرانه انتخابی (هیبریدی خفیف یا کامل)، میتسوبیشی گرندیس امکان انتخاب بین چهار حالت رانندگی مختلف را از طریق نمایشگر مرکزی خودرو فراهم می‌کند. این حالت‌ها شامل شخصی، اقتصادی، راحت و اسپرت می‌شود که به رانندگان اجازه می‌دهد تا تجربه رانندگی خود را بر اساس شرایط جاده تنظیم کنند.

علاوه بر این، گرندیس با مجموعه‌ای از سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) عرضه می‌شود که ایمنی و راحتی رانندگی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. این سیستم‌ها شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور و هشدار فاصله از جلو و عقب است که به جلوگیری از تصادفیات کمک می‌کند.

تاریخ عرضه جهانی

میتسوبیشی هنوز تاریخ دقیق عرضه گرندیس در بازار اروپا را به طور رسمی اعلام نکرده است، اما تأیید کرده است که این عرضه در طول سال جاری میلادی انجام خواهد شد. جزئیات مربوط به قیمت‌گذاری این کراس‌ اوور که حاصل همکاری بین میتسوبیشی و رنو است، هنوز اعلام نشده است.

گرندیس به عنوان بخشی از استراتژی میتسوبیشی برای تقویت سبد محصولات خود در اروپا، به مدل‌های کلت (Colt) و ASX می‌پیوندد. جالب توجه است که این دو مدل نیز مانند گرندیس، بر اساس پلتفرم و طراحی خودروهای رنو ساخته شده‌اند. کلت در واقع همان رنو کلیو است و ASX نیز بر پایه رنو کپچر تولید شده‌اند.

source

توسط elmikhabari.ir