16 تیر 1404 ساعت 09:15

خودروهای اسپرت زیادی در دنیا وجود دارند که با یک نگاه می‌توان به هویت آن‌ها پی برد، اما آیا می‌توان گفت که فولکس واگن جتا یک خودرو اسپرت است؟

خودروسازان اروپایی شهرت زیادی در سرتاسر جهان دارند و می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به فولکس واگن، بی ام و، مرسدس بنز، رنو، پورشه و لامبورگینی اشاره کرد. قطع به یقین در قلب آلمان، فولکس واگن خوش می‌درخشد و اگر نگوییم مهم‌ترین شرکت خودروسازی این کشور، اما یکی از برترین آن‌هاست. در این مطلب از گجت نیوز، سراغ بررسی یکی از بهترین سدان‌های این شرکت رفته‌ایم تا ببینیم آیا در زمره خودروهای اسپرت قرار می‌گیرد یا نه!

فهرست مطالب

خودرو اسپرت فولکس واگن جتا

خودرو اسپرت فولکس واگن جتا

به طور کلی اگر از شما درخواست شود که یک خودرو اسپرت را نام ببرید، به احتمال زیاد به یک کوپه‌ براق یا شاید هم یک رودستر کم‌ ارتفاع مثل پورشه 911 یا مزدا MX-5 میاتا اشاره خواهید کرد. در حالی که این خودروها، با دو صندلی و کاپوت‌های کشیده، معمولا به عنوان خودروهای اسپرت شناخته می‌شوند، مدل‌هایی مثل آئودی RS6 آوانت و بی‌ ام‌ و M5 به ما نشان داده‌اند که خودروهای اسپرت می‌توانند در اشکال بسیار متنوعی ظاهر شوند.

به باور بعضی از کارشناسان، یک خودرو اسپرت بیشتر به تجربه‌ رانندگی و احساسی که ارائه می‌دهد شناخته می‌شود تا اینکه ظاهر آن اهمیت داشته باشد. این دیدگاه نسبت به اینکه یک خودرو اسپرت چیست و چه می‌تواند باشد، باعث شده تا برخی مدل‌های نسبتا بی‌ادعا وارد این دسته‌‌بندی شوند. برای مثال، هوندا سیویک تایپ R با تولید بیش از 300 اسب بخار قدرت، مجهز به صندوق عقب جادار، کابینی مناسب برای خانواده و یک گیربکس دستی 6 سرعته شده است.

بدیهی است که بعضی از مردم در اینکه هوندا سیویک تایپ R را می‌توان در دسته خودروهای اسپرت قرار داد، اتفاق نظر دارند. این خودرو با دو هدف طراحی شده: اولا اینکه برای ترددهای شهری و روزمره مناسب باشد و دوم اینکه قدرت لازم را برای عاشقان قدرت به ارمغان بیاورد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی این ادعا بپردازیم که آیا فولکس واگن جتا مدل 2025 می‌تواند یک خودرو اسپرت باشد یا خیر؟ به نظر ما می‌توانیم جتا را در گروه اسپرت‌ها قرار دهیم، زیرا این سدان جذاب بسیاری از قابلیت‌های هوندا سیویک تایپ R را داراست.

بیشتر بخوانید

سواری لذت بخش با فولکس واگن جتا GLI مدل 2025

خودرو اسپرت فولکس واگن جتا

هدف از طراحی و تولید یک خودرو اسپرت چیست؟ بله، باید هنگام عبور از جاده‌های هیجان انگیز و پر پیچ و خم، لبخند بر لب راننده بنشاند. حال سؤال این است که جتا جی ال آی چطور به این هدف مهم می‌رسد؟ بیایید پاسخ این پرسش را با یک تست رانندگی از فولکس‌ واگن جتا GLI مدل 2025 بدهیم.

اول از همه باید به قلب تپنده 2.0 لیتری 4 سیلندر خطی توربوشارژ جتا 2025 اشاره کنیم که می‌تواند در شرایط ایده آل، 228 اسب بخار قدرت و 349 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ارقام شاید برای شکستن رکوردهای پیست کافی نباشند، اما کاملا مناسب رانندگی پرشور و هیجان در جاده‌های پر پیچ‌ و خم روستایی‌ است و نیازی نیست برای رسیدن به چنین سرعتی، خودتان را به مخاطره بیندازید.

خودرو اسپرت فولکس واگن جتا

دوم اینکه، جتا GLI به یک گیربکس دستی 6 سرعته مجهز شده است. در حالی‌ که گیربکس‌های خودکار به‌ دلیل سادگی و راحتی، به‌ ویژه در ترافیک، محبوبیت بیشتری دارند، پس چرا فولکس‌ واگن جتا GLI را با گیربکس دستی عرضه کرده؟ پاسخ این است: برای تجربه لذت بخش رانندگی. با اینکه گیربکس‌های دوکلاچه مدرن فولکس‌ واگن بسیار کارآمد هستند، اما یک راننده مشتاق همواره قدردان کنترلی است که گیربکس دستی و پدال سوم به او می‌دهد.

علاوه بر این، شرکت فولکس‌ واگن، جتا جی ال آی مدل 2025 را به حالت‌های رانندگی اسپرت، سیستم کنترل شاسی تطبیقی، و قفل دیفرانسیل جلو نیز مجهز کرده که همگی این ویژگی‌ها برای کمک به راننده در بهره‌وری کامل از حداکثر لذت رانندگی با GLI طراحی شده‌اند و معمولا به‌ طور انحصاری در خودروهای اسپرت دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید

ظاهر فولکس واگن جتا داد می‌زند که اسپرت است

خودرو اسپرت فولکس واگن جتا

مدل پایه‌ جتا تقریبا هیچ تلاشی برای جلب توجه نمی‌کند. این خودرو، نمونه‌ای کلاسیک از یک سدان کامپکت با تناسبات منطقی و بدون عناصر طراحی برجسته است، اما مدل GLI برای قرار گرفتن در کانون توجه، تلاش زیادی کرده است. نمای جلو تهاجمی آن با یک نوار قرمز درخشان برجسته شده که به‌ خوبی با نشان‌های قرمز مخصوص تیپ GLI و کالیپرهای ترمز قرمز هماهنگ است. این تضاد رنگی به همین‌ جا ختم نمی‌شود و تا رینگ‌های آلیاژی مشکی و سقف مشکی نیز ادامه می‌یابد و به این سدان پیش‌تر فروتن، شخصیتی کاملا متفاوت می‌دهد.

تم اسپرت در داخل کابین جتا همچنان وجود دارد و می‌توان از مهم‌ترین المان‌های آن به دوخت قرمز روی صندلی‌ها، فرمان و دسته‌ دنده‌ دستی اشاره کرد. در قسمت عقب خودرو یک سیستم اگزوز با خروجی دوقلو از دیفیوزر مخصوص GLI بیرون زده است. کاملا مشخص است که طراحان فولکس‌ واگن هنگام طراحی جتا GLI آزادی عمل بیشتری داشته‌اند و همین تغییرات ظاهری با‌ اصالت هستند که جایگاه جتا را به‌ عنوان یک خودرو اسپرت اقتصادی، کاربردی و در سطح پایه، در بازار تثبیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

source

توسط elmikhabari.ir