آرش بابایی مدیرعامل توسن با انتشار پستی در لینکداین از تصمیم بانک سپه برای استفاده از سامانه‌های توسن برای برگشت هرچه سریع‌تر خدمات این بانک خبر داد.

در این پست بااشاره به حمله سایبری به دو بانک کشور و خارج شدن آنها از مدار سرویس‌دهی گفته شده: بعد از گذشت چند روز از قطعی کامل سامانه‌های این دو بانک شرکت داتین که پیمانکار این دو بانک بود موفق به راه‌اندازی سرویس‌های اولیه حوزه خدمات کارت شده بودند اما به دلیل عمق حمله و فاجعه، دورنمای رسیدن به نقطه‌ای باثبات تیره بود.

بابایی دلیل تصمیم بانک سپه برای استفاده از خدمات توسن را اینگونه توضیح داده است: در میانه جنگ و به درخواست مدیران بانک سپه، قرار شد بازیابی سرویس‌های این بانک روی سامانه‌های توسن شروع شود.

همچنین در مورد این تصمیم گفته شده: این تصمیم باعث ایجاد ظرفیت جدیدی برای رفع بحران شد. به این صورت که امکان بازیابی برای هر بانک توسط یک شرکت فراهم شد.

بابایی در مورد مشکل تامین تجهیزات گفته: عملیات بازیابی از نقطه صفر آغاز شده و باتوجه به شرایط جنگی تامین تحهیزات با مشکلات خاص خود مواجه بود. با این حال از طرف توسن به موازات این اقدامات، چیدمان اطلاعات پایه و جمع‌آوری داده هم آغاز شد. همچنین آموزش به کاربران سعب و ستاد بانک روی سامانه‌های تستی و تهیه دستورالعمل‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل توسن در مورد زمان‌بندی فعالیت‌های بانک سپه گفته: از روز شنبه ۷ تیرماه سامانه‌های بانک آماده فعالیت بود و سوییچ توسن در بانک سپه به شبکه شتاب متصل شد.

او در مورد فعال شدن دیگر سرویس‌ها گفته: به مرور و ظرف یک هفته تقریبا عمده خدمات بانکی شامل خدمات حضوری در شعبه و خدمات غیرحضوری از طریق درگاه‌های موبایل و اینترنت بانک (غیر از سرویس‌های تسهیلات که در هفته جاری اقدام خواهد شد) به مدار سرویس‌دهی در بانک برگشتند.

منبع: پیوست

source

توسط elmikhabari.ir