با نقد و بررسی Unfinished Business، بستهالحاقی مستقل بازی RoboCop: Rogue City، همراه ما باشید.
داستان بازی RoboCop: Rogue City – Unfinished Business بعد از اتفاقات بازی اصلی در جریان است؛ جایی که در همان ابتدا، گروهی از مزدوران مسلح و بیرحم، به ایستگاه پلیس شهر که محل خدمت RoboCop است حمله کرده و تقریبا تک تک پلیسها، زندانیها و افراد عادی در آن جا را قتل عام میکنند. RoboCop که در حین وقوع این کشتار درون ایستگاه پلیس حضور نداشته، هنگام بازگشت با صحنهای فاجعهبار مواجه میشود و سیلی از جنازهها را در ایستگاه پلیس پیدا میکند. بسیاری از NPCهای پلیس که در بازی پایه، یعنی Rogue City، با آنها تعامل داشتیم، صحبت کردیم و آنها را میشناختیم، در جریان این حمله جان خود را از دست میدهند.

در کنار کشتن شمار زیادی از مردم عادی و پلیسها، مزدوران و تبهکاران مسلح، برخی مدارک موجود در ایستگاه پلیس به اضافه کامپیوتری که برای بررسی وضعیت RoboCop وجود داشت را نیز سرقت میکنند. بعد از این حادثه، RoboCop برای روشن شدن ماجرا و حل و فصل قضیه و صد البته انتقام، راهی برج OmniTower، پایگاه و مخفیگاه این اشرار میشود. چندین طبقه و بخش بزرگ این برج در اختیار و کنترل تروریستها است و اکنون RoboCop، کار سختی برای رسیدن به هدف خود دارد و هزاران مزدور سد راه او خواهند شد.

داستان بازی، بر خلاف نسخهی اصلی که روی مفاهیم متفاوتتری مثل خود شخصیت Alex Murphy و روابط او با شخصیتها تکیه داشت، این بار کلیتر و کلیشهایتر شده است. از همان بدو ورود RoboCop به برج، زن ناشناسی با او تماس گرفته و به او در باز کردن درها، پیدا کردن مسیرهای خروج و موارد مشابه کمک میکند. کسی که هویتش برای RoboCop و مخاطبان پنهان است. در واقع Unfinished Business، یک تجربهی الحاقی و مکمل برای بازی Rogue City به شمار میآید و با استفاده از تم انتقام، سعی دارد اکشنی بیوقفه و شلوغ را به ارمغان بیاورد.

گیمپلی بازی همان ساختار و هویت نسخهی Rogue City را داراست و عملا تمامی ویژگیهای آن، در Unfinished Business نیز حضور دارند. اگر نسخهی Rogue City را تجربه کرده باشید، با گیمپلی و گانپلی بازی آشنایی کاملی خواهید داشت. RoboCop شخصیت قدرتمندی است که طیف مختلفی از سلاحها و ابزارها را به کار میبرد و از طرف دیگر، از لحاظ چالاکی و سرعت، نسبتا کند است. گانپلی، فیزیک سلاحها، انیمیشنها، روانی و نرمی شلیکها، سلاحها و موارد مشابه را باید معمولی در نظر گرفت. کافی است فقط یک سکانس مبارزه در بازی را تکمیل کنید تا به سرعت متوجه شوید که از لحاظ کیفیت، چندان استانداردهای روز را رعایت نمیکند و با آثار جدید و مدرن قابل مقایسه نیست. البته با وجود این موضوع، همچنان میتوانید از گانپلی و ساختار بازی لذت ببرید، اما در تمام لحظاتی که مشغول تجربهی این عنوان هستید، این موضوع برای شما آشکار خواهد بود که با یک بازی درجه یک طرف نیستید.

یکی از مشکلات بازی این است که برخی از نقاط قوت نسخهی اصلی را دیگر در خود نمیبیند. سکانسهای کارآگاهی، حل مسئله و پیدا کردن سرنخها، در نسخهی قبلی جذاب بودند و عمق خوبی به بازی بخشیده بودند. اما Unfinished Business، کاملا ساختار و رویکردی اکشن و مبارزهمحور اتخاذ کرده و تنها در چند جای خاص از این المان بهره جسته است. یکی از مشکلاتی که بازی از آن رنج میبرد نیز همین موضوع است. بازی کاملا اکشن محور است و پشت سر هم، شاهد سکانسهای شلوغ مبارزه هستیم و بازی تعداد زیادی از دشمنان را در مقابل ما قرار میدهد. این مسئله آن جایی مشکلساز میشود که بازی بدون استراحت و وقفه، سکانس های مبارزاتی متعدد را پیش روی ما میگذارد و نه تنها تعداد این سکانسها بسیار زیاد بوده، بلکه تعداد دشمنان نیز قابل توجه است. این مسئله باعث میشود به سرعت بازی خستهکننده و یکنواخت شود و مخاطب اصلا فرصت استراحت از نبردها را نداشته باشد. در نسخهی اصلی، سکانسهای مبارزه پخش شده بودند و صحبت با شخصیتها، پیدا کردن سرنخها و موارد مشابه، به شکل بسیار خوبی روند بازی را متعادل میکردند که متاسفانه در این نسخه شاهد چنین رویکردی نیستیم.

در Rogue City شاهد مراحل و پروندههای فرعی جذابی بودیم که هم تجربهی بازی را لذتبخشتر میکردند و هم عمق خوبی به تجربه بازی بخشیده بودند. متاسفانه در Unfinished Business تعداد بسیار کمی از این مراحل و پروندههای فرعی وجود دارد و آنها نیز بسیار ساده و سطحی هستند و در واقع هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت شاهد افت بودهایم.
بازی از مشکلات فنی و گرافیکی مختلفی نیز رنج میبرد. از مشکلات عجیب و غریب در کاتسینها، تا گیر کردن گاه و بیگاه دشمنان در اجسام. البته احتمالا نسخهی لانچ، این مشکلات را تا حد خوبی برطرف خواهد کرد.

به شخصه فکر میکنم ساختار طبقه به طبقه برج، این امکان را به سازندگان داده بود تا در بخش طراحی مرحله خلاقیت بیشتری به خرح داده و سکانس های متفاوتی برای مخاطبان ساخته و آماده کنند که متاسفانه این مسئله رخ نداد. روند کلی بازی با وجود مشکلات قابل تحمل است، اما اگر نسخهی قبلی را بازی کرده باشید، افت کیفیت مشهود است. با این وجود از آن جایی که بازی کوتاه است، به عنوان سرگرمی چند ساعته، انتخاب بدی نخواهد بود.
RoboCop: Rogue City – Unfinished Business
بازی RoboCop: Rogue City – Unfinished Business را میتوان تجربهای معمولی دانست که هنگام تجربهی آن، باید انتظارات خود را تا حد قابل توجهای پایین بیاورید.
نکات مثبت:
- بازی تجربهی جالبی از RoboCop را ارائه میدهد
- گانپلی مطلوب
- تنوع مناسب سلاحها
نکات منفی:
- طراحی مراحل بازی فاقد خلاقیت است
- تکراری شدن روند بازی به علت اکشن بیوقفه و سکانسهای زیاد مبارزه
- مشکلات فنی و گرافیکی گاه و بیگاه
- افت مراحل فرعی و پروندهها نسبت به نسخهی قبلی
۶.۳
این بازی براساس کد ارسالی ناشر (Nacon) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

source