برند HIMA یا همان Harmony Intelligent Mobility Alliance در قامت اتحاد بزرگان صنعت خودروسازی چین یعنی سایک، هواوی، جک و چری، از جدیدترین خودرو کراس اور خود یعنی هیما شنجیه H5 رونمایی کرد که در ادامه با مشخصات آن همراه شما هستیم.
در جدیدترین و شاید مهمترین همکاری میان غولهای صنعت خودروسازی و فناوری چین، برند جدید شنجیه (Shangjie) به عنوان پنجمین عضو از اتحاد خودروهای هوشمند هیما (HIMA) که توسط هواوی رهبری میشود، رسما معرفی شد. این برند که حاصل سرمایه گذاری مشترک 837 میلیون دلاری میان گروه خودروسازی سایک و غول فناوری هواوی با برند آیتو و برندهای لوکسید چری، ماکسترو جک و استلاتو بایک است، با اولین محصول خود یعنی کراس اور تکنولوژیک سایز متوسط هیما شنجیه اچ 5، قصد دارد تا فناوریهای رده بالا و سیستمهای خودران پیشرفته را به بخش اصلی و پررقابت بازار، یعنی خودروهای اقتصادی، بیاورد. این خودرو که برای رقابت مستقیم با مدلهای پرفروشی چون بی وای دی سانگ پلاس طراحی شده، نمادی از استراتژی جدید هواوی برای برابری در رانندگی هوشمند است که در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز، قصد بررسی آن را داریم.
مشخصات فنی هیما شنجیه H5
اگرچه هنوز مشخصات فنی مربوط به قوای محرکه یعنی موتور، باتری و برد پیمایشی هیما Shangjie H5 به صورت رسمی اعلام نشده، اما بزرگترین و مهمترین ویژگی فنی آن مشخص شده است. این خودرو به جدیدترین و پیشرفتهترین سیستم کمک راننده هواوی، یعنی Huawei Qiankun ADS 4.0، مجهز خواهد بود.
این همان سیستمی است که بر روی مدلهای پرچمدار و گرانقیمت اتحاد هیما یا محصولات پرچمداری مانند وویا فری پلاس نیز نصب میشود و حضور آن بر روی یک خودرو در این بازه قیمتی، یک حرکت انقلابی محسوب میشود. این سیستم که از سنسور لایدار بر روی سقف نیز بهره میبرد، قابلیتهای رانندگی خودکار سطح 3 را در محیطهای بزرگراهی فراهم میکند. به گفته مدیران هواوی، هدف از این کار، ایجاد برابری در رانندگی هوشمند و ارائه یک تجربه رانندگی پیشرفته و ایمن برای تمام اقشار جامعه است، نه فقط برای خریداران خودروهای لوکس.
طراحی ظاهری و داخلی
طراحی هیما شنجیه H5 به وضوح از زبان طراحی مشترک خانواده HIMA پیروی میکند. در نمای جلو، یک چهره بسته که مشخصه خودروهای انرژی نو است، با چراغهای اصلی باریک و کشیده در طرفین ترکیب شده و ظاهری مدرن و قابل تشخیص به خودرو بخشیده است. سپر جلو با یک ورودی هوای بزرگ در پایین و دو مجرای هوای L شکل در طرفین، حسی از اسپرت بودن را نیز به این کراس اور خانوادگی اضافه میکند.
در نمای جانبی، خط سقف صاف و مستقیم، نویدبخش فضای داخلی جادار است. اما نکته جالب در این بخش، تصمیم طراحان برای استفاده از دستگیرههای درب معمولی به جای دستگیرههای مخفی است که امروزه بسیار فراگیر شدهاند. این انتخاب به احتمال زیاد یک تصمیم هوشمندانه برای کاهش هزینهها و پیچیدگیهای تولید بوده تا قیمت نهایی خودرو در بازه رقابتی باقی بماند. در نمای عقب نیز یک چراغ سرتاسری به همراه یک اسپویلر سقفی بزرگ، ظاهر مدرن خودرو را تکمیل میکنند.
با اینکه هنوز تصویری رسمی از کابین و نمای داخلی یا داشبورد هیما شنجیه اچ 5 منتشر نشده، اما حضور یک فناوری کلیدی در آن قطعی است. این خودرو به صورت استاندارد به کابین هوشمند و سیستم عامل هارمونی یعنی Harmony OS Cockpit هواوی مجهز خواهد بود. انتظار میرود که این سیستم بر روی یک یا چند نمایشگر بزرگ و باکیفیت اجرا شود و تجربه کاربری بسیار روان و یکپارچهای را با قابلیتهایی نظیر تعامل چند صفحهای و دستیار صوتی هوش مصنوعی پیشرفته فراهم کند. مقامات رسمی این شرکت همچنین تاکید کردهاند که ردیف عقب این خودرو از طراحی سه صندلی واقعی بهره میبرد که نشان از تمرکز بر روی راحتی و جادار بودن برای تمام سرنشینان دارد.
قیمت هیما Shangjie H5
هیما شنجیه H5 که قرار است در پاییز سال 2025 به صورت رسمی عرضه شود، با یک استراتژی قیمتگذاری بسیار هوشمندانه، قلب بازار خودروی چین را هدف گرفته است؛ یعنی بازه قیمتی زیر 27 هزار دلار که 70 درصد از کل فروش خودرو در این کشور را تشکیل میدهد. بازه قیمت پیشبینی شده برای هیما Shangjie H5 بین 21 هزار دلار تا 35 هزار دلار آمریکا است.
این استراتژی، یعنی ارائه پیشرفتهترین فناوری خودران در یک بسته اقتصادی، میتواند به یک برگ برنده برای این برند جدید تبدیل شود. این همکاری بین بزرگترین غولهای خودروسازی کشور چین، نمونهای کامل از آینده صنعت خودرو است. اگرچه هنوز صحبتی از عرضه جهانی این برند نشده، اما موفقیت آن در چین میتواند راه را برای ورود چنین محصولات هوشمند و خوش قیمتی به بازارهای دیگر، از جمله بازار ایران که با هر دو برند سایک و هواوی آشنایی کامل دارد، هموار کند.
source