26 تیر 1404 ساعت 21:50

قفل شدن ترمز در هنگام رانندگی می‌تواند تجربه‌ خطرناکی برای هر راننده باشد. این مشکل به دلایل مختلفی مانند خرابی سیستم ترمز، گرفتگی کالیپرها یا عملکرد نامناسب ABS رخ می‌دهد. در این مطلب، به بررسی 10 دلیل اصلی قفل شدن ترمز و راه‌های تشخیص سریع آن می‌پردازیم.

تصور کنید در حال رانندگی آرام و گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌تان هستید. تا به اینجای کار همه‌چیز عادی و تحت کنترل به‌نظر می‌رسد. اما ناگهان خودرو با واکنشی شدید، به‌صورت ناگهانی متوقف می‌شود. در واقع بدون هیچ هشدار قبلی، ترمزها قفل کرده‌اند. این توقف می‌تواند با صدای جیغ ترمز، یا کشیده شدن و مقاومت شدید همراه باشد. در هر صورت، چنین مشکلی علاوه‌بر خطرناک بودن، حاکی از وجود اختلال در یکی از بخش‌های حیاتی خودرو است. در نهایت مطمئن هستید که ترمزهای شما دچار مشکلی شده‌اند و شما باید بفهمید علت چیست.

نگران نباشید؛ عوامل مختلفی می‌توانند باعث قفل شدن ترمزها به صورت ناگهانی شوند. برای مثال مشکلات مکانیکی مثل گیر کردن کالیپرها، اختلال در سیستم ضدقفل (ABS) و حتی اشتباه راننده همگی عواملی هستند که منجر به این اتفاق می‌شوند. هر کدام از این مشکلات نشانه‌هایی خاص دارند که با شناخت آن‌ها می‌توانید سریعا نسبت به حل آن اقدام کنید.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی 10 دلیل اصلی قفل شدن ترمز و راه‌های تشخیص سریع آن بپردازیم.

1. اشتباه راننده در قفل شدن ترمز

در بسیاری از موارد، ایراد از سیستم ترمز نیست، بلکه مربوط به نحوه استفاده از آن یعنی خود راننده است. فرض کنید در هنگام رانندگی ناگهان یک حیوان کوچک مثل سنجاب جلوی شما ظاهر شود و شما بدون فکر، ترمز را با تمام قدرت فشار می‌دهید. سیستم ABS وارد عمل می‌شود تا جلوی قفل شدن چرخ‌ها را بگیرد اما اگر شما با شدت زیاد و به صورت مکرر پدال ترمز را فشار دهید، سیستم دچار سردرگمی می‌شود و ممکن است عملکرد ترمزها به درستی انجام نشود. در واقع این فشار بیش از حد و رفتار نادرست راننده باعث این موضوع می‌شود که ترمزها به اشتباه عمل کنند.

از طرف دیگر یک سری از رانندگان عادت دارند مداوم پدال ترمز را به صورت ضربه‌ای فشار دهند. در واقع سیستم‌های مدرن ABS این کار را بهتر و سریع‌تر انجام می‌دهند و دخالت بیش از حد راننده فقط برای سیستم ترمز گیری مشکل ایجاد می‌کند. همچنین ترمز مداوم در سراشیبی باعث گرمی بیش از حد و کاهش کارایی ترمز می‌شود. اگر ترمزها فقط در هنگام فشار شدید راننده مشکل‌ پیدا می‌کنند و هیچ علامت دیگری مثل بو یا صدای غیرطبیعی ندارند، به احتمال بسیار مشکل از روش رانندگی است.

2. زنگ زدگی روی دیسک‌ها و کاسه‌ها

یکی دیگر از دلایل رایج قفل شدن ترمز، زنگ‌زدگی روی قطعات فلزی آن‌ها است. ترمزها که شامل دیسک‌ و کاسه‌ هستند، معمولا در معرض رطوبت و باران قرار می‌گیرند. در نتیجه با گذشت زمان این نوع قطعات دچار زنگ زدگی می‌شوند. وقتی زنگ‌زدگی روی سطح دیسک‌ها جمع می‌شود، ترمزها به جای توقف نرم و کنترل‌شده، به صورت ناگهانی و همراه با لرزش عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید

  • ۵ دلیل لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا + روش تشخیص سریع
  • علت لرزش خودرو هنگام گاز دادن چیست؟ راهنمای کامل عیب‌یابی

این مشکل معمولا بعد از مدت زمانی که خودرو بدون استفاده باشد، قابل مشاهده است. صدای ساییده شدن فلز روی فلز نیز معمولا با این مشکل همراه است. اگر زنگ‌زدگی سطحی باشد، با چند بار ترمز گرفتن ملایم برطرف می‌شود. اما اگر ضخیم باشد، نیاز به تراش یا تعویض دیسک‌ها دارد.

3. کالیپر ترمز؛ عامل قفل شدن ترمز

یکی از پیچیده‌ترین مشکلات ترمز، گیر کردن کالیپر است. کالیپر همان قطعه‌ است که لنت‌های ترمز را روی دیسک فشار می‌دهد تا خودرو متوقف شود. اگر این قطعه به هر دلیلی مثل ساییدگی یا خرابی گیر کند و به درستی باز نشود، ترمز دائما روی چرخ فشار وارد می‌کند. از نشانه‌های این مشکل می‌توانیم به کشیده شدن خودرو به یک سمت، بوی سوختگی لنت‌ها و داغ شدن غیرعادی چرخ اشاره کنیم. علاوه بر این صدای خش خش و ساییدگی حتی وقتی پا روی ترمز نیست، از دیگر علائم این مشکل است. برای حل آن نیز گاهی می‌توانید کالیپر را تمیز و روغن‌کاری کنید. اما در موارد شدید باید تعویض شود تا از آسیب به قطعات دیگر جلوگیری شود.

4. شکسته شدن فنر بازگردان در ترمز کاسه‌ای

در ترمزهای کاسه‌ای، فنرهای کوچکی وجود دارد که بعد از اینکه پدال ترمز را رها می‌کنید، لنت‌ها را از روی دیسک برمی‌گردانند. اگر این فنرها بشکنند یا خاصیت کشسانی خود را از دست بدهند، لنت‌ها روی دیسک باقی می‌مانند. در نتیجه باعث داغی، قفل شدن یا کشیدن خودرو به یک سمت می‌شوند. هنگام حرکت خودرو این مشکل معمولا با صدای کشیده شدن یا ساییده شدن از چرخ‌ها شنیده می‌شود. همچنین خودرو نیز با مقاومت غیرعادی حرکت می‌کند، انگار که چیزی مانع حرکت روان آن می‌شود.

برای تعمیر باید ترمز کاسه‌ای باز کنید تا فنرها تعویض شوند. انجام اینکار ساده نیست و بهتر است به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

5. شیر تناسب فشار؛ تنظیم کننده فشار ترمزها

شیر تنظیم فشار ترمز تعیین می‌کند که چه میزان فشار به چرخ‌های جلو و عقب منتقل شود. این قطعه نقش مهمی در عملکرد درست ترمزها دارد. اگر این شیر خراب شود یا گیر کند و فشار را به درستی تقسیم نکند، ممکن است چرخ‌های عقب خیلی زود قفل کنند یا چرخ‌های جلو بیش از حد تحت فشار باشند.

علائم اولیه خرابی برای این مشکل احساس عجیب هنگام ترمز گرفتن، کشیده شدن خودرو یا ترمز گرفتن نامنظم است. گاهی می‌توانید با تنظیم شیر یا تعویض روغن ترمز، مشکل را حل کنید اما در موارد جدی‌ نیاز به تعویض شیر است.

6. سیستم ABS و مشکل قفل شدن ترمز

سیستم ضد قفل یا ABS وظیفه دارد هنگام ترمز ناگهانی، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند. در نتیجه به شما کمک می‌کند تا کنترل خودرو را به راحتی حفظ کنید. اگر این سیستم خراب شود عملکرد ترمز را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. برای مثال ممکن است ترمزها به صورت ناگهانی قفل کنند یا چراغ هشدار روی داشبورد روشن شود.

اگر احساس کردید پدال ترمز به طور نامنظم می‌لرزد یا صدای کلیک می‌دهد، احتمال خرابی ماژول ABS وجود دارد. در این شرایط بهتر است سریعا خودرو را به تعمیرگاه تخصصی ببرید تا توسط تعمیرکار مجرب تعمیر شود.

7. روغن ترمز آلوده و تاثیر آن

روغن ترمز یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز است. وظیفه آن انتقال فشار از پدال به چرخ‌ها است. با گذشت زمان و جذب رطوبت، روغن ترمز کیفیت خود را از دست می‌دهد و باعث کاهش کارایی ترمز می‌شود. وقتی روغن ترمز آلوده باشد، پدال نرم یا بی‌حس می‌شود و ترمزگیری به درستی انجام نمی‌گیرد.

بهترین راه‌حل، تعویض روغن ترمز برای هر دو سال یک بار است. این کار ساده و ارزان، از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند و عملکرد سیستم نیز حفظ می‌شود.

8. گیر کردن ترمز دستی

وظیفه ترمز دستی نگه‌ داشتن خودرو هنگام توقف در جای پارک است تا ثابت بماند. اما گاهی به‌خاطر زنگ‌زدگی، کثیفی یا آسیب کابل‌ها، این ترمز گیر می‌کند و پس از رها کردن همچنان سیستم ترمز را درگیر می‌کند.

اگر هنگام حرکت احساس کردید خودرو کشیده می‌شود یا صدای عجیبی از عقب می‌آید، به احتمال بسیار ترمز دستی مشکل دارد. در این حالت باید کابل‌ها را تمیز یا تعویض کنید.

9. تنظیم اشتباه میله فشاری (Pushrod)

میله فشاری یا Pushrod قطعه‌ای است که فشار پدال ترمز را به سیستم هیدرولیک یا همان سیلندر اصلی منتقل می‌کند. اگر این میله خیلی بلند باشد، ترمزها همیشه نیمه فعال می‌مانند و باعث کشیده شدن خودرو می‌شود. اگر خیلی کوتاه باشد، پدال ترمز بیش از حد نرم و با تاخیر عمل می‌کند.

این موضوع نیز باعث افزایش خطر و هزینه تعمیر می‌شود. پس توصیه می‌شود که حتما برای بررسی و تنظیم به تعمیرکار متخصص مراجعه شود.

10. خرابی شلنگ ترمز؛ مشکل مخفی

شلنگ‌های ترمز، وطیفه دارد تا روغن ترمز را به کالیپر برساند و باید انعطاف‌پذیر باشد. با گذشت زمان، شلنگ‌ها از داخل ممکن است خراب شوند و اجازه عبور روغن ترمز را به درستی ندهند. در نتیجه این مشکل باعث می‌شود تا ترمزها عملکرد نامناسبی نشان دهند و یا حتی قفل شوند.

تشخیص این مشکل سخت است برای افراد عادی سخت است، زیرا ظاهر شلنگ‌ها معمولا سالم به نظر می‌رسد. بهترین راه برای حل مشکل در مرحله اول مراجعه به متخصص برای بررسی کامل سیستم ترمز است. همچنین می‌توانید شلنگ‌های کهنه را تعویض کنید.

جمع‌بندی و توصیه مهم

ترمز خودرو از مهم‌ترین بخش‌های ایمنی است و کوچک‌ترین مشکل در آن می‌تواند برای تمامی سرنشینان خطرناک باشد. وقتی ترمزها قفل می‌کنند یا به شکل غیرطبیعی کار می‌کنند، نباید بی‌تفاوت باشید و باید فورا علت آن را پیدا و رفع کنید.

علائم هشدار مانند صدای ساییدگی، بوی سوختگی، کشیده شدن خودرو به یک سمت، یا روشن شدن چراغ‌های هشدار روی داشبورد را جدی بگیرید. معمولا با بررسی ساده و سرویس به موقع می‌توانید از مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنید.

البته در نظر داشته باشید که اگر خودتان دانش فنی کافی ندارید، بهترین کار مراجعه به تعمیرگاه‌های معتبر و متخصص است. سلامت ترمزها یعنی سلامت شما و دیگر اعضا خودرو در جاده.

source

توسط elmikhabari.ir