تا حالا شده بعد یه گفتوگوی طولانی و اینکه کلی از خودتون گفتین، به جای اینکه سبک بشین، خسته و از پا افتاده باشین؟ روانشناسها به این حالت میگن “حرف زدن زیاد از خود” (self-disclosure overload). یه کم حرف زدن به نزدیک شدن آدما کمک میکنه، ولی اگه همه چیز زندگیتون رو لو بدین، ممکنه روابطتون رو خراب کنه. تو ادامه به 4 تا موضوع مهم اشاره میکنیم که اگه در موردشون سکوت کنید، آروم آروم بقیه بهتون اعتماد میکنن و تحسینتون میکنن.
چرا کمتر حرف زدن بهتره؟
روانشناسها میگن برای اینکه بقیه بهتون احترام بذارن و اعتبار داشته باشین، نباید در مورد این ۷ تا موضوع زیادی حرف بزنید. این به معنی گوشهگیری نیست، فقط یعنی انتخاب کنید که کی و کجا و چقدر اطلاعات شخصی رو به اشتراک بذارید.
۱. رویاهایی که هنوز بهشون نرسیدید و برنامههای آیندهتون
فرض کنید با ذوق و شوق اعلام میکنید: “بالاخره میخوام تو ماراتن شرکت کنم!” تو اون لحظه کلی تشویق میشین و حس خوبی بهتون دست میده. ولی مغزتون این تشویق رو به حساب موفقیت میذاره، حتی اگه کفش ورزشیتون هنوز تو کمد باشه! به این میگن “حس زودرس رسیدن به هدف” (premature sense of completeness).
تحقیقات دانشگاه نیویورک نشون داده:
-
اونایی که بلندپروازیهاشون رو علنی کردن، خیلی کمتر از اونایی که برنامههاشون رو پنهان نگه داشتن، به هدفشون رسیدن.
-
وقتی بقیه شما رو در حال تمام کردن ماراتن میبینن، نه فقط در حال حرف زدن در موردش، اونوقت به خاطر عملتون بهتون احترام میذارن، نه فقط حرفتون.
این یعنی عمل کردن و به هدف رسیدن، خیلی بیشتر از حرف زدن در موردش، براتون احترام میاره.
۲. تعریف و تمجید بیش از حد از مشکلات شخصیتون
همه ما نیاز داریم یه جایی امن داشته باشیم تا خالی شیم. ولی اگه همه جا و پیش همه از مشکلاتتون حرف بزنید، ممکنه بقیه کمتر بهتون اعتماد کنن. یه نظرسنجی از دانشگاه آرکانزاس در مورد زیاد حرف زدن از خود نشون داده:
-
اگه بدون مرز و حدود، از جزئیات خصوصی زندگیتون حرف بزنید، معمولاً به جای اینکه دوستیتون عمیقتر شه، بهش ضربه میزنید.
-
خویشتنداری باعث میشه گفتوگوهای عمیقتر، برای همه راحتتر و امنتر بشه.
۳. تعریف از خود که قایم شده تو گلایه
جملههایی مثل “وای، از آماده شدن برای سخنرانیام خیلی خسته شدم!” رو زیاد شنیدیم. تحقیقات نشون میده مردم این جملات رو بیشتر یه جور تعریف از خودِ پنهان میدونن تا یه شکایت واقعی. آزمایشهای دانشگاه هاروارد نشون داده:
-
اونایی که تو قالب گلایه از خودشون تعریف میکردن، در مقایسه با اونایی که مستقیم تعریف میکردن یا فقط گلایه میکردن، کمترین نمره رو تو صداقت و شایستگی گرفتن.
-
یعنی با این کار، دو بار به احترام خودشون ضربه زدن.
راه حل این نیست که سکوت کنید، راه حل اینه که واضح باشید. اگه میخواید از موفقیتتون بگید، مستقیم بگید، نه اینکه قایمش کنید تو گلایه.
۴. اسرار بقیه
اطلاعات خصوصی بقیه رو مثل یه خمیر نون بدونید: اگه بیدلیل پخشش کنید، خراب میشه. اگه جزئیاتی مثل کم شدن حقوق دوستتون یا برنامه درمانی خواهرتون رو برای بقیه تعریف کنید، نشون میده که شما به حریم خصوصی بقیه احترام نمیذارید، حتی اگه بگید: “اون که مشکلی نداره.”
-
اگه رازدار بقیه باشید، بقیه به شما به چشم یه “صندوقچه اسرار” نگاه میکنن.
-
آدما کنار چنین افرادی حس آرامش دارن و این امنیت باعث احترام میشه.
-
تو هر گروهی یه رازداری هست که کمترین جزئیات رو فاش میکنه و اعتبارش هیچوقت کم نمیشه. این آدما چون قابل اعتمادن، احترام ویژهای دارن.
source