31 تیر 1404 ساعت 14:29

پارس نوا، نسخه‌ای ایرانیزه‌شده از تندر ۹۰، با ظاهری جدید و مشخصات فنی متفاوت معرفی شد. اما آیا این خودرو می‌تواند پاسخگوی نیازهای امروزی باشد؟ مشخصات و امکانات پارس نوا را اینجا بخوانید.

مشخصات فنی پارس نوا، سدان جدید پارس خودرو که قرار است جایگزین تندر ۹۰ شود، بالاخره رسماً منتشر شد. این خودرو با چهره‌ای جدید و امکاناتی به‌روز، نویدبخش تجربه‌ای متفاوت برای رانندگان ایرانی است. این خودرو که در حقیقت نسخه فیس‌لیفت تندر ۹۰ (داچیا لوگان) محسوب می‌شود، با پیشرانه و طراحی داخلی جدید، قرار است به زودی راهی بازار ایران شود. اما آیا پارس نوا می‌تواند خاطره نه چندان خوشایند شاهین پلاس با موتور ME16 را از ذهن‌ها پاک کند؟

پلتفرم قدیمی، ظاهر متفاوت؛ معرفی پارس نوا

پارس نوا که به‌عنوان نسخه بومی‌سازی‌شده تندر ۹۰ (رنو لوگان) شناخته می‌شود، محصولی از شرکت پارس خودرو است. این خودرو با استفاده از پلتفرم قدیمی رنو، به‌همراه تغییراتی در طراحی خارجی و داخلی، تولید شده است. از زمان معرفی پروژه P90 در سال ۱۴۰۰ تا به امروز، پارس نوا با انتقاداتی درباره زمان طولانی توسعه، هزینه‌های غیرشفاف و به‌کارگیری فناوری‌های قدیمی روبه‌رو بوده است.

مشخصات فنی پارس نوا

این محصول با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی از خانواده TU5+ عرضه می‌شود که پیش‌تر در خودرو شاهین پلاس نیز آزمایش شده بود. این موتور دارای مشخصات زیر است:

  • تعداد سیلندر: ۴
  • حجم موتور: ۱۶۰۰ سی‌سی
  • حداکثر توان: ۱۱۱ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور
  • حداکثر گشتاور: ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۳۷۵۰ دور
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵ با OBD
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

این مشخصات نشان‌دهنده بهره‌گیری از یک موتور ساده و قابل اطمینان است، اما عدم ارائه نسخه اتوماتیک می‌تواند برای بسیاری از خریداران امروزی دلسردکننده باشد.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی

طراحی داخلی پارس نوا تقریباً بدون تغییر از نسخه اولیه رنو لوگان باقی مانده است. یکی از تغییرات قابل‌توجه، اضافه‌شدن صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی همراه با دوربین عقب است. امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
  • کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کمک به حرکت در سربالایی (HSA)
  • حسگر فشار باد تایرها (TPMS) و روشنایی روز (DRL)
  • فرمان D شکل مجهز به کلیدهای کنترلی
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • تهویه نیمه‌اتوماتیک

گرچه برخی از این امکانات کاربردی و قابل‌قبول هستند، اما تفاوت چندانی با خودروهای چند سال اخیر در بازار ایران ندارند.

طراحی خارجی و مشخصات ابعادی

پارس نوا از نظر ابعاد با نسخه اصلی تندر ۹۰ تقریباً مشابه است. این خودرو با طول ۴۲۳۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۴۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۳۰ میلی‌متر، مناسب محیط‌های شهری است. رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی و ارتفاع نسبتاً زیاد باعث می‌شوند خودرو عملکرد مناسبی در مسیرهای ناهموار داشته باشد.

نقاط ضعف و چالش‌های پیش‌رو

علیرغم ظاهر تغییر‌یافته، پارس نوا در بسیاری از بخش‌ها مانند طراحی داخلی، فناوری پیشرانه و سیستم تعلیق همچنان از فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کند. این موضوع، همراه با قیمت نامشخص و احتمالاً بالا، از چالش‌های اصلی این خودرو در بازار داخلی به‌شمار می‌رود.

پروژه پارس نوا نمونه‌ای از تلاش خودروسازان ایرانی برای تولید محصولاتی بومی است، اما عقب‌ماندگی فناوری و انحصارگرایی در این صنعت، همچنان مانع عرضه محصولاتی رقابتی و جهانی می‌شوند.

source

توسط elmikhabari.ir