1
استلانتیس اذعان میکند که «هیچ چشمانداز پایداری اقتصادی در میانمدت وجود ندارد»
آیندهای که هرگز نرسید
از همان آغاز، بسیاری از کارشناسان هیدروژن را چیزی بیش از یک خیال خام نمیدانستند. با این حال، برخی خودروسازان – و البته هنوز چند شرکت معدود – بر این باورند که وسایل نقلیه الکتریکی میتوانند با سلولهای سوختی هیدروژنی جایگزین باتریهای حجیم شوند. شرکت چندملیتی استلانتیس نیز مدتی طولانی بر توسعه این فناوری در بخش خودروهای تجاری پافشاری میکرد، اما سرمایهگذاری روی این فناوری، اکنون بهطور ناگهانی متوقف شده است.
موانع اقتصادی، زیرساختی و دولتی
- استلانتیس برای عملیاتی کردن استفاده از هیدروژن، نیازمند سرمایهگذاری عظیمی بود.
- حتی در صورت ادامه پروژه، مشتریان همچنان با کمبود شدید زیرساختهای سوختگیری در سطح جهانی مواجه میشدند.
- به باور این شرکت، دولتها نیز باید تلاش بیشتری برای ارائه مشوقهای مالی و زیرساختی به خرج میدادند تا قیمتها برای مصرفکنندگان کاهش یابد.
نتیجه نهایی: بازاری خاص و بدون چشمانداز
در نهایت، استلانتیس به این نتیجه رسید که «بازار هیدروژن همچنان در حد یک بخش خاص و محدود باقی مانده»، و «هیچ چشمانداز اقتصادی پایداری در میانمدت برای آن وجود ندارد». بنابراین نه تنها برنامه توسعه فناوری هیدروژن متوقف شده، بلکه تولید خودروهای تجاری مبتنی بر این فناوری نیز کنسل شده است. قرار بود مدلهای جدید بخش تجاری Pro One از تابستان ۲۰۲۵ وارد مرحله تولید شوند، اما این طرحها نیز کنار گذاشته شدند.
- 2025 Opel Vivaro Hydrogen
برنامههای متوقفشده تولید
- تولید ونهای سایز متوسط در شهر Hordain فرانسه
- تولید ونهای سایز بزرگ در شهر Gliwice لهستان
نکته مثبت ماجرا این است که استلانتیس اعلام کرده نیروی کار این کارخانهها را کاهش نمیدهد. همچنین تیم تحقیق و توسعه، پروژههایی جدید اما بدون ارتباط با سلولهای سوختی را دنبال خواهد کرد.
نگاه به گذشته: زمانی که استلانتیس روی هیدروژن شرط بسته بود
در ابتدای سال ۲۰۲۴، استلانتیس برنامه داشت ۸ مدل ون سایز متوسط و بزرگ با سلول سوختی تولید کند، از جمله:
- Citroën ë-Jumpy و ë-Jumper
- Fiat Professional E-Scudo و E-Ducato
- Opel/Vauxhall Vivaro و Movano
- Peugeot E-Expert و E-Boxer
اما حالا تمامی این پروژهها متوقف شدهاند.
در حالی که استلانتیس عقبنشینی میکند، برخی دیگر ادامه میدهند
تویوتا: تعهد بلندمدت به هیدروژن
- توسعه نسل سوم سلولهای سوختی
- آزمایش موتورهای احتراقی با سوخت هیدروژن
- همکاری با بیامو برای تولید نخستین خودروی هیدروژنی سریسازیشده در سال ۲۰۲۸، احتمالاً شاسیبلندی بر پایه نسل بعدی X5
- 2026 Hyundai Nexo
هیوندای: همچنان در بازی
- عرضه کراساوور جدید Nexo
- چشمانداز مثبت برای کامیونهای سلول سوختی مانند Xcient
هوندا: سرمایهگذاری هدفمند
- ماژول سلول سوختی نسل جدید از سال ۲۰۲۷ با:
- کاهش ۵۰ درصدی هزینه تولید
- افزایش بیش از دو برابری دوام نسبت به نسل قبلی
- همکاری مشترک با جنرال موتورز تحت عنوان Fuel Cell Systems Manufacturing LLC
- تولید سلولهای سوختی در کارخانهای به وسعت ۶۵۰۰ مترمربع در برونزتاون، میشیگان
فولکسواگن: چشماندازی سرد
مدیرعامل پیشین فولکسواگن، توماس شفر، در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ اعلام کرد:
«این فناوری بهویژه برای خودروهای سواری مقرونبهصرفه نیست. مخازن سوخت فضای زیادی از کابین میگیرند. شاید برای خودروهای تجاری مناسب باشد، اما نه برای خودروهای سواری. در این دهه، چنین چیزی را از فولکسواگن نخواهید دید.»
رنو و علاقه به ماشینهای اسپرت هیدروژنی
- برند خاص Alpine از ابرخودرویی با موتور V6 توئینتوربو ۳.۵ لیتری با سوخت هیدروژن پردهبرداری کرد.
- خود رنو نیز از کانسپت Emblème رونمایی کرد: یک استیشن محور عقب با سلول سوختی و باتری قابل شارژ.
مشکل اصلی همچنان پابرجاست: نبود زیرساخت مناسب
هر چقدر هم که فناوری سلول سوختی پیشرفت کند، بدون زیرساخت کافی برای سوختگیری، تمام این تلاشها بینتیجه خواهد بود.