04 مرداد 1404 ساعت 12:46
با نگاهی به تاریخچه خودروهای اسپرت و مسابقهای در دنیای خودرو، به این نتیجه میرسیم که اولین خودرو اسپرت موتور وسط جهان، یک پورشه جذاب است.
اگر نگاهی به تاریخچه صنعت خودرو جهان بیندازید، متوجه خواهید شد که بزرگان بازار همواره در کارنامه خود، محصولات عجیب و غریب کم نداشتهاند. برخی از آنها در حد کانسپت مانده و تعدادی هم تولید و حتی عرضه شده و برای بازه کوتاهی با استقبال مشتریان مواجه شدهاند. در اینجا با یک پورشه عجیب روبهرو هستیم که 550 اسپایدر نامگذاری شده و محصولی از دهه 50 میلادی است.
اولین خودرو اسپرت موتور وسط جهان
در چند دهه اخیر، خودروسازان به خودروهای مجهز به موتور وسط، تمایل نشان داده و محصولات زیادی را با این ترکیب راهی بازار کردهاند. البته تعبیه پیشرانه در میانه خودرو، بیشتر مخصوص سوپراسپرتهای دیوانهواری است که پیستهای مسابقه را جابهجا میکنند، اما همیشه این چنین نبوده است. برای مثال میتوان به پونتیاک فی یرو و تویوتا MR2 اشاره کرد که با موتور وسط و برای طیف گستردهای از مشتریان عرضه شدند.
همه چیز از مسابقات اتوموبیلرانی آغاز شد. خودروهای اسپرتی که در این رقابتها شرکت میکردند، به موتور وسط علاقه نشان دادند. تقریبا یک قرن پیش بود که مرسدس بنز خودرو مسابقهای مجهز به پیشرانه وسط خود را معرفی کرد. تا سالها بعد، موتور وسط منحصر به خودروهای مسابقهای بود تا اینکه پورشه به میدان آمد و 550 اسپایدر را با موتور وسط به بازار فرستاد.
بیشتر بخوانید:
یک خودرو مسابقهای یا یک ماشین همه فن حریف؟
تیراژ تولید پورشه 550 اسپایدر محدود بود و برای مسابقه طراحی شد، اما در عین حال میتوانست در جادهها تردد کند. با این اوصاف، آنچه پورشه طراحی و تولید کرد، تبدیل به نخستین ماشین موتور وسط دنیا شد که برای عبور و مرورهای شهری هم مورد استفاده قرار میگرفت. نسخه سبک وزن این خودرو در اوایل دهه 50 با پسوند 356 به پیست مسابقه رفت و توانست به لطف مشخصات فنی و عملکرد پایدار، به شهرت برسد.
البته کمپانی پورشه خیلی زود دریافت که برای برتری نسبت به رقبا باید سراغ یک مدل سریعتر و قویتر برود و به همین خاطر پورشه 550 اسپایدر را در اتوشو پاریس 1953 رونمایی کرد. آیرودینامیک عالی، وزن سبک و سرعت بالا از مهمترین مشخصات 550 اسپایدر بودند. بدنه این خودرو اسپرت از جنس آلومینیوم بود و موفق شد در نخستین مسابقه خود در پیست نوربرگ رینگ در سال 1953، پیروز میدان شود.
در آن زمان رقبای پورشه 550 اسپایدر، شرایط بهتری روی کاغذ داشتند، اما این اسپرت جذاب توانست شاخ آنها را بشکند. بدنه جمعوجور، سرعت بالا و شیشه جلو کوچک، شهرت اسپایدر را بیشتر از قبل کردند. در نهایت میتوان اعتراف کرد که این ماشین بین سالهای 1953 تا 1958 میلادی، موفق به پیروزی در پنج مسابقه شد.
بیشتر بخوانید:
ویژگی خاص پورشه 550 اسپایدر چه بود؟
همانطور که گفتیم، پورشه این ماشین اسپرت را برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی طراحی کرد و توانست در دهه 50 میلادی 90 دستگاه از آن تولید کند. این خودرو با اینکه یک مدل مسابقهای بود، ویژگی خاصی داشت که آن را از رقبایش متمایز میکرد. رانندگان میتوانستند با پورشه 550 اسپایدر در خیابان تردد کنند، به محل برگزاری رقابت بروند یا حتی در زمانهای فراغت از آن برای رانندگی تفریحی استفاده کنند.
این رودستر دو نفره در نسخههای اولیه به یک موتور 1.5 لیتری تخت چهار سیلندر مجهز بود که از طراحی پیشرانه فولکس واگن الهام گرفته شده بود. توان خروجی این موتور برای استفاده شهری حدود 70 اسب بخار بود و همین باعث میشد تجربه رانندگی با پورشه 550 اسپایدر در مسیرهای معمولی هم جذاب باشد. اما مهندسان پورشه خیلی زود متوجه شدند که برای رقابت با برندهایی مثل مرسدس بنز و جگوار، باید قدرت این مدل را افزایش دهند.
پورشه برای افزایش توان رقابتی 550 اسپایدر، پیشرانهای پیشرفته با نام تایپ 547 را معرفی کرد که از نظر فنی، در زمان خود یک شاهکار مهندسی محسوب میشد. این موتور 1.5 لیتری به چهار میل سوپاپ، سیستم روغن کاری کارتل خشک، کاربراتورهای دوقلو و دو شمع برای هر سیلندر مجهز بود. قدرت خروجی آن به 110 اسب بخار میرسید که نسبت به حجم موتور، عملکردی بسیار چشمگیر در دهه 50 میلادی به شمار میآمد.
اگرچه این عدد از نگاه امروزی چندان بزرگ به نظر نمیرسد، اما نکته مهم وزن بسیار پایین پورشه 550 اسپایدر است. در نسخههای ابتدایی، این خودرو تنها 550 کیلوگرم وزن داشت و بعدها نیز وزن آن تنها تا حدود 590 کیلوگرم افزایش یافت. همین ترکیب وزن سبک و قدرت مناسب، باعث شد تا این خودرو عملکردی فراتر از انتظار ارائه دهد و در پیستهای مسابقه بدرخشد.
ساختار بدنه 550 اسپایدر نیز کاملا مهندسی شده بود، زیرا این بدنه از ورقهای یکپارچه آلومینیومی جوشکاری شده روی یک شاسی نردبانی ساخته شد. حتی داشبورد نیز مستقیما به بدنه متصل شده بود تا استحکام کلی خودرو افزایش پیدا کند. با این طراحی سبک وزن و آیرودینامیک فوق العاده، پورشه 550 اسپایدر قادر بود به سرعتی حدود 220 کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا صد را در حدود 8.5 ثانیه ثبت کند، رقمی که در آن زمان بسیار قابل توجه بود.
بیشتر بخوانید:
source