بازی محبوب Wuchang: Fallen Feathers بهدلیل مشکلات فنی، در Steam بازخوردهای منفی دریافت کرده بود و توسعهدهنده در آخرین آپدیت، این مشکل را بهبود داده است. اما گزارشها نشان میدهد که این آپدیت بدون اطلاع گیمرها، بازی را با رزولوشن پایینتر اجرا میکند تا عملکرد بهتری ارائه دهد.
Wuchang: Fallen Feathers ساخته استودیو Leenzee Games، قطعا یکی از جذابترین عناوین سال ۲۰۲۵ است و با نگاهی به استقبال گیمرها میتوان فهمید با یک بازی فوقالعاده روبرو هستیم. اگرچه در برخی از نقدها، امتیازات ناعادلانهای برای این عنوان ثبت شده، اما قطعا در جذب تعداد زیادی از گیمرها موفق عمل کرده است.
با این حال، بازی مذکور بهدلیل عملکرد فنی ضعیف خود در Steam از سوی بیشتر بازیکنان بازخوردهای منفی زیادی دریافت کرده است. دو پچ منتشرشده اخیر، عملکرد بازی را بهشکل قابلتوجهی افزایش داده که این افزایش عملکرد بسیار شکبرانگیز تلقی میشود. بر اساس یک گزارش منتشرشده، گویا توسعهدهنده این بازی با کاهش مخفیانه رزولوشن، عملکرد آن را بهبود داده است.

در واقع سازنده این بازی، بهجای برطرفکردن مشکلات فنی، مخفیانه و بدون اطلاع بازیکنان، آنها را مجبور میکند تا با وضوح پایینتری بازی را تجربه کنند. برخی از گیمرها نیز گفتهاند که با وجود انتخاب رزولوشن موردنظر در منو تنظیمات، نمیتوانند آن را با رزولوشن اصلی اجرا کنند.
یک یوتیوبر بهنام دنیل اوون (Daniel Owen)، با بررسی گزارشهای مذکور، ثابت کرده است که توسعهدهنده از روشی مکارانه استفاده کرده است. وی از یک کامپیوتر شخصی با مشخصات سختافزاری بالا استفاده میکند ولی کارت گرافیک آن را RTX 3060 انتخاب کرده است. اوون درباره این آزمایش میگوید:
در این مدل کارت گرافیک، محدودیتهای Supersampling Resolution اعمال شده تا از افت عملکرد ناخواسته جلوگیری شود.
این یوتیوبر ابتدا نسخه اولیه بازی را بررسی میکند تا ببیند آیا چنین رویکردی از اول وجود داشته است یا خیر. وی با انجام آزمایش گفتهشده، به این نتیجه میرسد که بازی را در پچ قبلی میتوان با وضوح اصلی بازی کرد و با کاهش رزولوشن، عملکرد بازی افزایش پیدا میکند.
اما پساز نصب پچ ۱.۴، وضعیت دگرگون میشود؛ اوون هنگام آزمایش نسخه پیشین، حدود ۲۹ فریم بر ثانیه در وضوح تصویر 2K دریافت میکند ولی در آخرین پچ، آزمایشهای وی ۳۷ فریم بر ثانیه را در همین وضوح ثبت میکند. در ظاهر این یک بهبود عملکرد است، اما این کار با کاهش وضوح تصویر امکانپذیر شده است.
به بیانی بهتر، کاهش عملکرد طوری است که در مقیاسهای رزولوشن ۶۷٪، ۵۹٪ و ۵۰٪، نرخ فریم در پچ ۱.۴ تقریبا مشابه نسخه اولیه بازی است. در رزولوشن ۱۰۰٪ نیز ۸ فریم بر ثانیه افزایش داشته است، اما در رزولوشنهای پایینتر، افزایش فقط ۲ فریم بر ثانیه است که این مقدار مشکوک است. یعنی گیمرها، بازی را در وضوح تصویر اصلی تجربه نمیکنند و پچ منتشر شده صرفا عملکرد را مقداری بهبود داده است.
source