شرکت ماپرا پلتفرم فعال در زمینه نرم‌‌افزار مدیریت فروش و هزینه‌های رستوران و کافه اعلام کرده است به دلیل «وضع محدودیت‌های ناگهانی، غیرمنصفانه و تبعیض‌آمیز» از سوی اسنپ‌فود روی سرویس API این پلتفرم، از اسنپ‌فود به شورای رقابت شکایت کرده است.

مریم یارمحمدی، مدیرعامل شرکت ماپرا، در این باره به پیوست گفت: اسنپ‌فود محدودیت‌هایی را برای ماپرا بدون اطلاع قبلی اعمال کرده که باعث ایجاد اختلال جدی در خدمات نرم‌افزاری ما و نارضایتی گسترده مشتریان رستورانی و کافه‌ها شده است.

یارمحمدی در مورد جزئیات این شکایت نیز گفت: این اقدام اسنپ‌فود مصداق سواستفاده از موقعیت مسلط در بازار و خلاف اصول رقابت سالم است و هدفمان از این شکایت دفاع از حقوق مشتریان و حمایت از رقابت عادلانه است. اعمال یک‌جانبه شرایط محدودکننده، منافع کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی را که به خدمات ماپرا متکی‌اند، به خطر انداخته است.

طبق گفته یارمحمدی شرکت دانش‌بنیان ماپرا (مدرن آتی پرداز آرکا) فعال در حوزه ارائه نرم‌افزار مدیریت فروش است که حالا به بیش از ۴ هزار رستوران، کافه و فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور خدمات نرم‌افزاری ارائه می‌کند.

او توضیح می‌دهد: ماپرا با هدف بهبود خدمات به مشتریان رستورانی خود در سال ۱۴۰۲ شروع به توسعه API ارائه شده شرکت اسنپ فود جهت یکپارچه‌سازی در صندوق مشتریان کرد. این یکپارچه‌سازی از آنجا برای رستوران‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باعث صحت اطلاعات انبار و مواد اولیه رستوران می‌شود.
اما متأسفانه اخیراً شرکت اسنپ فود به صورت ناگهانی و بدون هماهنگی و توافق اقدام به اعمال شرایط جدید و محدودیت‌های غیر منصفانه‌ای بر استفاده از این API کرده است. این محدودیت‌ها شامل مواردی مثل الزام به رعایت شرایط جدید و غیر منطقی از جمله داشتن حداقل ۳ شعبه برای استفاده از API است.
محدودسازی دسترسی به داده‌ها و خدمات اصلی API برای نرم‌افزارهای ثالث از جمله ماپرا، اعمال تبعیض آشکار بین ماپرا و دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار رستورانی از دلایل شکایت ماست.
چون این اقدامات باعث شده است که بخش مهمی از خدمات نرم افزار ماپرا دچار اختلال شود و به تبع آن مشتریان ماپرا که در سراسر کشور فعال هستند دچار نارضایتی و مشکلات عملیاتی جدی شوند. رفتار اسنپ‌فود منصفانه نیست.

یارمحمدی همچنین اضافه کرد: اقدام اسنپ فود در اعمال ناگهانی این محدودیت‌ها برخلاف اصول رقابت سالم و منصفانه است و رفتار این شرکت مصداق ایجاد انحصار و سو استفاده از موقعیت غالب در بازار سفارش آنلاین غذاست. همچنین نبود شفافیت دلایل شرایط‌گذاری و شرایط نابرابر بین شرکت‌های همکار باعث آسیب جدی به کسب‌وکارهای دیگری چون ماپرا شده است. حالا درخواست ما از شورای رقابت این است که با توجه به قوانین و مقررات رقابت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، شرکت اسنپ فود را ملزم به بازگرداندن شرایط عادلانه و منطقی برای ارائه API کند تا از تکرار این‌گونه رفتارهای ضد رقابتی که باعث اخلال در بازار نرم‌افزارهای رستورانی شده جلوگیری شود./پیوست

source

توسط elmikhabari.ir