07 مرداد 1404 ساعت 08:32
کمپانی فولکس واگن در تاریخ صنعت خودرو، محصولاتی دارد که نباید تولید آنها متوقف میشد. در این مطلب 5 خودرویی که به اشتباه از رده خارج شدند، معرفی میکنیم.
اولین خودروهای فولکس واگن فروخته شده در ایالات متحده، دو دستگاه بیتل تایپ 1 بودند که در ژانویه سال 1949 میلادی توسط بن پون، نماینده فروش هلندی، وارد شدند. آقای پون نتوانست بازار آمریکا را فتح کند، اما بلافاصله پس از تلاش او، مکس هافمن اتریشی تبدیل به واردکننده انحصاری محصولات فولکس واگن تا سال 1953 شد.
آمریکاییها به تدریج به جذابیت این خودرو کوچک پی بردند و به همین خاطر در اواسط دهه 50 میلادی، شعبه فولکس واگن آمریکا به منظور پشتیبانی از محبوبیت رو به افزایش این برند در ایالات متحده تأسیس شد. تا دهه 1960، خودروهای این خودروساز آلمانی به عنوان جایگزینی وارداتی برای خودروهای بزرگتر ساخت دیترویت در بازار آمریکا جولان میدادند.
خودروهایی از فولکس واگن که نباید تولیدشان متوقف میشد
در دهههای نخست حضور فولکس واگن در آمریکا، این برند اروپایی تلاش میکرد تا با تبلیغات حساب شده و درست، محصولات خود را با قیمت مقرون به صرفه راهی بازار کند و رقبای سرسخت خود مثل بی ام و و مرسدس بنز را کنار بزند. خودروهای فولکس واگن به طور معمول خودروهای مستحکمی بوده و موفق شدهاند تجربه رانندگی مطمئن و هندلینگ قابل اعتمادی ارائه دهند.
در سالهای اخیر، این شرکت خودروسازی تلاش کرده جایگاه خود را ارتقا دهد و خود را به عنوان برندی پریمیومتر بازتعریف کند. این حرکت، از برندهای لوکسی که تحت مالکیت فولکس واگن قرار دارند، مجزاست. همچنین طی سالیان اخیر، این شرکت به نتایج متفاوتی دست یافته: برخی مدلهایی که پیش از این مقرون به صرفه بودند، تریمهای پایه خود را حذف و خریداران اقتصادی را بدون گزینهای مناسب در نمایندگیهای فولکس واگن رها کردهاند.
در عین حال، این خودروساز آلمانی تبار تلاش کرده با عرضه مدلهای پرچم دار و فوق لوکس، به طور مستقیم با برندهای لوکس دنیا رقابت کند، اما متوجه شده خریداران خودرو نسبت به وجود نشان VW روی خودرویی با قیمت مرسدس، تردید دارند. در نتیجه تغییر اولویتها و فراز و نشیبهای شرکت، برخی مدلها از خط تولید حذف شدهاند که ما امیدواریم بازگردند. در ادامه پنج خودرویی را معرفی میکنیم که معتقدیم فولکس واگن هرگز نباید تولیدشان را متوقف میکرد.
فولکس واگن فائتون
برند فولکس واگن برنامه بلندپروازانه خود برای ورود به بازار خودروهای لوکس را با یک قمار جسورانه اعلام کرد: فائتون! این خودرو لوکس مجهز به یک موتور 12 سیلندر با قیمت 100 هزار دلاری و ظاهری مشابه به لیموزین پاسات بود و متاسفانه هم اکنون تولیدش متوقف شده است. فائتون هشداری جدی به مرسدس بنز، بی ام و و سایر خودروسازان لوکس ساز بود. آلمانیها از این خودرو در سال 2002 در اروپا رونمایی کردند و دو سال بعد آن را به بازار آمریکای شمالی فرستادند. فائتون در این بازار فقط 4 سال دوام آورد و نهایتا تولید آن در سال 2016 برای همیشه متوقف شد.
دلیل اصلی توقف تولید لوکسترین خودرو فولکس واگن به وضوح روشن است: قیمت بالا. واژه Volkswagen به معنای خودرو مردم در زبان آلمانی است و مأموریت اولیه این شرکت ساخت وسایل نقلیه مقرون به صرفه برای مردم بود. مشتریان مرفه آمریکایی که در جوانی مالک بیتلها و میکروباسهای قدیمی بودند، فائتون را نپذیرفتند و همین باعث ناپدید شدن سریع آن از بازار آمریکا شد.
در اروپا که حضورش طولانیتر بود، قیمت بالا و نبود برنامهای برای جایگزین نسخه بنزینی باعث شد فولکس واگن در نهایت آن را کنار بگذارد. (هر چند شایعاتی درباره نسخه الکتریکی آن وجود داشت که تاکنون به واقعیت تبدیل نشده) جز بحث قیمتی، فائتون یک خودرو واقعا بینظیر بود و شانس موفقیت برای ادامه نسل خود را داشت.
این خودرو با بودجه 1.4 میلیارد دلاری توسعه یافت و پلتفرم مشترکی با بنتلی کانتیننتال GT و رولزرویس فلاینگ اسپور داشت. پیشرانهها شامل یک موتور V8 به حجم 4.2 لیتر با قدرت 335 اسب بخار یا یک موتور خارقالعاده W-12 شش لیتری با توان 420 اسب بخار میشدند. سیستم چهار چرخ متحرک به صورت استاندارد ارائه میشد و خودرو از نظر تجمل و کیفیت رانندگی تا حد غیرقابل باوری مهندسی شده بود. اما خب، مشکل باز هم بر سر برچسب قیمتی بود! اگر این خودرو با موتور V8 و حدود 40 هزار دلار قیمت پایینتر دوباره عرضه شود، شاید بتواند به موفقیت بزرگی دست یابد.
فولکس واگن بیتل
فولکس واگن بیتل نیازی به معرفی ندارد! داستان صعود و سقوط این نماد خودرویی به دهه 1930 بازمیگردد. علیرغم روزگار تیرهوتار آن در دوران آلمان نازی، این خودرو در دوران پس از جنگ جهانی به شهرتی جهانی رسید. کارخانه فولکس واگن در جریان جنگ ویران شد و نتوانست خودرو غیرنظامی تولید کند، اما بعدها بازسازی شد تا وسایل نقلیهای برای نیروهای متفقین در آلمان بسازد.
پس از آن، مردم عادی در سراسر جهان حدود 21 میلیون دستگاه بیتل خریداری کردند. واردات فولکس واگن تایپ 1 – که بعدها بیتل نام گرفت – به آمریکا از اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 میلادی آغاز شد و تا دهه 60، این خودرو به یک نماد فرهنگی تبدیل شده بود.
بیتل دو مرتبه در آمریکا از خط تولید خارج شد. اولین بار به سال 1979 میلادی باز میگردد و دومین بار آن وقتی بود که در سال 2019، این ماشین محبوب برای همیشه از صنعت خودرو جهان رخ بربست. در طول دهههای متمادی، فقط سه نسل از بیتل وجود داشت: نسخه اصلی که تولید آن در مکزیک و برزیل تا سال 2003 ادامه داشت، نسخه نیو بیتل که بین سالهای 1998 تا 2011 تولید شد و نسل نهایی که از 2012 تا 2019 به تولید میرسید. با چنین سابقه و محبوبیت فوقالعادهای، چرا فولکس واگن تولید بیتل را متوقف کرد؟ مهمترین علت توقف تولید این خودرو، تغییر ذائقه مشتریان و علاقه آنها به شاسی بلندها بود.
در حال حاضر، خودروهای ارزان قیمت در آمریکا کمیاب شدهاند و طبق اطلاعات مدلهای سال 2025، فقط دو خودرو با قیمتی زیر 20 هزار دلار عرضه میشوند. بیتل اصلی میتوانست در این رده قیمتی رقابت کند. در سال 1960، نسخه پایه بیتل با قیمت 1565 دلار عرضه میشد، در حالی که شورولت کورویر با ابعادی مشابه، 2038 دلار قیمت داشت. اگر فولکس واگن یک نسخه جدیدتر از نیو بیتل معرفی کند که روح اقتصادی مدل اصلی را زنده سازد، میتواند بار دیگر به موفقیت چشمگیری برسد.
فولکس واگن شیراکو
مدتهاست که از آخرین حضور رسمی شیراکو در بازار ایالات متحده میگذرد، زیرا این ماشین جاه طلب نتوانست جایگاه واقعی خودش را در بازار آمریکا پیدا کند. شیراکو که توسط طراح مشهور جورجتو جوجارو طراحی شده بود، در سال 1974 در آلمان معرفی شد و یک سال بعد به بازار آمریکا راه یافت و تا مدل سال 1989 میلادی در آنجا عرضه شد. آخرین نسخه فروخته شده در آمریکا، نسل دوم آن بود و در حالی که نسل سوم این خودرو در اروپا عرضه شد، هرگز به بازار آمریکا نرسید.
اولین نسل از شیراکو تنها 1700 پوند وزن داشت و به یک موتور چهار سیلندر مجهز بود. (چنین ویژگیهایی را نمیتوانستید در آن زمان به سادگی پیدا کنید) این خودرو، یک هاچ بک کوچک خوش چهره با طراحی زاویهدار بود که نشانههایی از جهت گیری طراحی آینده فولکس واگن را در خود داشت. نسل دوم، پنجرههای جانبی زاویهدار عقب را حذف کرد و از یک درِ صندوق بزرگ با اسپویلری که شیشه عقب را به دو قسمت تقسیم میکرد بهره برد. این مدل بزرگتر و گرانتر بود، اما 16 سوپاپ داشت.
نسل سوم شیراکو بیش از پیش به سمت بازار لوکس حرکت کرد، اما قیمت بالاتر آن با ارتقا قدرت جبران شد. این همان مدلی است که آمریکاییها هیچ گاه نتوانستند طعم سواری با آن را بچشند و البته که تولید آن در بازار اروپا و در سال 2017 متوقف شد. دلیل این تغییر جهت و چرخش، رسوایی دیزل گیت فولکس واگن بود که در نتیجه آن آلمانیها به تولید خودروهای برقی روی آوردند.
به اعتقاد بعضی از دوستداران، شیراکو باید بازگردد و فرقی نمیکند که زیر کاپوت آن پیشرانه بنزینی باشد یا موتور الکتریکی! مشتریان آمریکایی نزدیک به چهار دهه پیش با طعم لذت بخش هاچبکهای اروپایی آشنا شدند و بیشک هنوز هم که هنوز است، رانندگان زیادی این خودرو را به شاسی بلندهای بیروح ترجیح میدهند.
فولکس واگن آرتئون
همزمان با عرضه آرتئون در سال 2019 میلادی، شاسی بلندها به شهرت و محبوبیت رسیدند و همین موضوع باعث شکست زودهنگام محصول تازه وارد فولکس واگن شد. همین تغییر ذائقه بازار دلیل اصلی توقف تولید آرتئون پس از مدل سال 2024 بود. آرتئون یکی از معدود سدانهای مدرن فولکس واگن با ظاهری متمایز، ابعاد بزرگ، عملکردی خوب و امکانات فراوان بود. میتوان آن را نسخهای کوچک اما بسیار ارزانتر از فائتون دانست که به همان اندازه شایسته بازگشت به خط تولید است.
به گزارش نشریه Car and Driver، آرتئون یک سدان خانوادگی مناسب و کاربردی برای دورهای است که سدانها از مد افتادهاند. با وجود فرم چهار در، آرتئون در واقع یک لیفت بک است و فضای بار بیشتری نسبت به سدانهای سنتی ارائه میدهد. با قیمت پایه 44.305 دلار، آرتئون به یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ با 300 اسب بخار قدرت و 16 سوپاپ مجهز شده بود و مشتریان میتوانستند از بین دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک، یکی را به دلخواه انتخاب کنند.
برای آن دسته از رانندگان آمریکایی که علاقهمند به سدانهای اسپرت هستند، آرئتون یک محصول جذاب است که میتواند شاخ شاسی بلندها را بشکند. فروش این سدان هرگز درخشان نبود و آمار فروشش تا سال 2022 به 1742 دستگاه در ایالات متحده سقوط کرد. بهنظر میرسد که رانندگان آمریکایی هرگز متوجه این موضوع نشدند که آرتئون عملکرد و مهندسی آلمانی مشابه خودروهایی مانند آئودی A7 را با قیمتی بسیار پایینتر ارائه میدهد. افزون بر این، روند فزاینده حرکت به سوی خودروهای برقی نیز نقش داشت، چرا که فولکس واگن قصد دارد یک سدان برقی روانه بازار کند.
مدل پایه فولکس واگن گلف
فولکس واگن همچنان مدلهای گلف R و گلف GTI را در ایالات متحده عرضه میکند. این دو مدل خودروهای بسیار خوبی هستند و به لحاظ مشخصات فنی و عملکرد فنی، ارزش خرید بالایی دارند. با این حال، رانندگان آمریکایی که خواهان یک هاچ بک اروپایی ارزان، ساده و در عین حال لذت بخش برای رانندگی هستند، بینصیب ماندهاند.
در اروپا، گلف پایه هنوز عرضه میشود و یکی از هاچبکهای جذاب این خودروساز است. این مدل دارای چراغهای جلوی LED، صفحه نمایش لمسی 10.4 اینچی، پنل دیجیتال راننده دیجیتال کاکپیت پرو و طراحی ظاهری شیک و مدرن است. نسخه پایه در اروپا با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ هیبرید ملایم ارائه میشود که در دو نسخه 114 و 147 اسب بخار قدرت تولید میکند. خریداران اروپایی میتوانند از بین نسخههای مختلف، از مدل پایه تا R-Line، انتخاب کنند.
آمریکاییها تنوع را دوست دارند و همین موضوع میتواند عامل موفقیت باشد. در حال حاضر شاسی بلندهای سایز کوچک و متوسط که در اصل همان هاچبکهای فول سایز و قدبلند به حساب میآیند، سالانه در چندصد هزار نسخه به فروش میرسند. فولکس واگن گلف بسیاری از ویژگیهای یک اس یو وی جذاب را داراست، اما با ارتفاع کمتر از سطح زمین، کنترل بهتری نسبت به اکثر شاسی بلندهای کوچک ارائه میدهد.
جالب است بدانید که در حال حاضر قیمت تویوتا کرولا هاچ بک 24 هزار دلار و بهای هوندا سیویک هاچ بک 27 هزار دلار به بالاست. با این اوصاف میتوان نتیجه گرفت که در چنین بازاری جای گلف با قیمت حدودی 20 تا 22 هزار دلار خالی است.
source