09 مرداد 1404 ساعت 18:39

در این مطلب نگاهی به 10 تا از بهترین خودروهای هوندا در دهه 90 میلادی می اندازیم و شما را با ماشین هایی آشنا می کنیم که باعث شهرت هوندا شدند.

دهه 1990 برای تولیدکنندگان ژاپنی و به طور کلی اقتصاد این کشور، دهه مهربانی نبود. این دوره که اغلب از آن با عنوان دهه گمشده یاد می‌شود، شاهد ترکیدن حباب اقتصادی ژاپن بود و تولیدکنندگانی که پیش از این غرق در نقدینگی بودند، ناچار شدند برای بقا هزینه‌ها را کاهش دهند. هوندا نیز از این تأثیرات در امان نماند، اما با این وجود در همین دوره موفق شد خودروهای جذاب بسیاری تولید کند. از سوپرکارها گرفته تا هاچ‌بک‌های اسپرت مقرون‌به‌صرفه، هوندا خودروهایی برای طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان عرضه کرد.

فهرست مطالب

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

برخی از این مدل‌ها امروزه در میان کلکسیونرها با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شوند، اما بسیاری دیگر همچنان مقرون‌به‌صرفه هستند. حتی برخی از آن‌ها با توجه به هیجانی که ارائه می‌دهند، با قیمت‌های نسبتا مناسبی به فروش می‌رسند. برخی از جذاب‌ترین خودروهای هوندا در دهه 90 میلادی به اندازه‌ای شناخته شده‌اند که در میان بهترین‌های تاریخ این برند قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر نادیده گرفته شده‌اند. در واقع، ممکن است برخی از علاقه‌مندان حتی از وجود برخی از جذاب‌ترین مدل‌های هوندا در آن دوره بی‌خبر باشند.

1. اینتگرا تایپ آر – Honda Integra Type R DC2

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

علیرغم اینکه خودرو اینتگرا تایپ آر سریع‌ترین محصول هوندا و پیشرفته‌ترین آن‌ها از نظر فناوری نبود، اما با این حال، به خاطر هندلینگ فوق العاده، به عنوان یکی از برجسته‌ترین خودروهای این برند شناخته می‌شود. تایپ آر با هدف رقابت در مسابقات طراحی شده بود و از این رو قدرتمند و سبک‌تر از نسخه استاندارد بود. زیر کاپوت آن یک موتور چهارسیلندر 1.8 لیتری با عملکرد و خروجی‌‎های متفاوت قرار داشت: در سرعت‌های معمولی آرام بود، اما در دورهای بالا به هیولایی به کلی متفاوت تبدیل می‌شد. اینتگرا تایپ R این ویژگی را مدیون فناوری VTEC بود که در سال‌های بعد به امضای هوندا تبدیل شد.

اینتگرا Type R یک خودرو دیفرانسیل جلو با چسبندگی مطلوب بود و به علت کنترل و پایداری بی‌نظیری که در شرایط لغزنده بودن جاده از خود نشان داده بود، به راننده اجازه می‌داد تا از نهایت توان موتور برای عبور از پیچ‌های جاده استفاده کند. تیونرها علاقه زیادی به این خودرو محبوب نشان دادند و همین باعث شد تا خریداران معمولی نتوانند به قدر کافی از نسخه استاندارد و تیون نشده بهره‌مند شوند. قیمت اینتگرا تایپ آر از 23 هزار دلار آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید

2. هوندا / آکورا ان اس ایکس – Honda/Acura NSX

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

یکی دیگر از مدل‌های معروف هوندا / آکورا در دهه 90 میلادی، مدل NSX بود. هوندا این خودرو را در سال 1990 معرفی کرد و به دلیل فروش کم، تولید آن در اواسط دهه 2000 متوقف شد. البته ژاپنی‌ها تسلیم نشدند و دوباره نام این ماشین را در سال 2016 احیا کردند، اما بار دیگر فروش رضایت‌ بخشی نداشت و تولید آن برای همیشه متوقف شد.

به هر حال، هر دو نسل این خودرو در بازار خودروهای اسپرت، منحصربه‌فرد هستند، چرا که طراحی آن‌ها به گونه‌ای بود که رانندگی با آن‌ها آسان بود و در عین حال عملکردی خیره کننده داشت. NSX یک ماشین سریع بود، اما سریع‌ترین خودرو آن دوران به حساب نمی‌آمد. با این حال، ظاهری به مراتب آینده‌نگرانه‌تر از هر خودرو دیگری در بازار داشت و برخلاف رقبای اروپایی‌اش، آنقدر قابل اعتماد بود که می‌توانستید هر روز از آن استفاده کنید.

اگرچه قیمت‌های فروش مجدد آکورا ان اس ایکس چندان ارزان و مقرون به صرفه نیست، اما در مقایسه با سایر خودروهای اگزوتیک هم‌ دوره خود، همچنان قابل دسترسی و خرید است. قیمت متوسط آن حدود 95 هزار دلار بوده، هرچند نسخه‌های کارکرده یا دست دوم را می‌توان با قیمت‌های بسیار کمتر یافت. علاوه بر این، هزینه نگهداری این خودرو ژاپنی نیز در مقایسه با سایر سوپرکارها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و کنترل کیفیت بی‌نقص هوندا باعث شده حتی پس از سه و نیم دهه فعالیت، نمونه‌های اولیه همچنان کلاسیک و قابل اعتماد باشند.

بیشتر بخوانید

3. سیویک تایپ آر ای کی 9 – Honda Civic Type R EK9

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

اولین سیویکی که نشان تایپ آر را یدک می‌کشید در سال 1997 معرفی شد و فقط در ژاپن عرضه گردید. زیر کاپوت آن یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری قرار داشت که همچون اینتگرا تایپ آر، برای نمایش قدرت واقعی خود نیاز داشت تا به بالاترین محدوده دور موتور برسد. قدرت 185 اسب‌ بخاری آن با معیارهای امروزی عددی متوسط محسوب می‌شود، اما در آن زمان خیره کننده بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که می‌توانست در حدود 6 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسد. سیویک تایپ آر مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی بود که مثل تمام سیویک‌های تایپ آر بعدی، قدرت را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد.

این محصول حتی در دوران تولید، نادر بود و گفته می‌شود در مجموع تنها حدود 16 هزار دستگاه از آن تولید شده است. امروزه تنها چند دستگاه از آن باقی مانده و تعداد کمتری نیز به صورت صفرکیلومتر موجود هستند. اکثر نمونه‌های باقی‌ مانده کارکردبالا و فرسوده هستند؛ بنابراین، نمونه‌های سالم قیمت‌های بسیار بالاتری دارند. قیمت یک دستگاه هوندا سیویک تایپ آر در حال حاضر 26 هزار دلار است، اما اگر یک نسخه عروسکی و تمیز از آن پیدا کنید باید تا دو برابر این قیمت را بپردازید.

بیشتر بخوانید

4. هوندا سی آر ایکس – Honda CR-X Si

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

نسل اول سی‌ آر ایکس در سال 1984 معرفی شد، اما مدل اس‌ آی، یک سال بعد به بازار آمد. این مدل مجهز به سیستم انژکتور بود و 91 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. تغییرات دیگری در بخش قوای فنی و کابین اعمال شده بود و هر چند این تغییرات کوچک به حساب می‌آمدند، اما در مجموع تأثیر مهمی گذاشتند و تفاوت‌های بزرگی ایجاد کردند.

مدل Si پرچم دار این خانواده به حساب می‌آمد و مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 105 اسب بخاری بود. در سال 1990، این مدل با یک فیس لیفت جدید به بازار آمد، اما از نظر فنی بدون تغییر ماند. طراحی بیرونی نیز اصلاح شد و چرخ‌ها و ترمزهای دیسکی جدیدی به آن اضافه شد. پس از این تغییرات، مدل 1991 هیچ تغییر عمده‌ای نداشت و آخرین سال تولید سی‌ آر ایکس اس‌ آی قبل از توقف تولید آن بود. جانشین آن، Del Sol، هدفش ارائه همان هیجان رانندگی مقرون‌به‌صرفه و لذت‌بخش بود، اما از نظر بسیاری از علاقه‌مندان، به سطح استانداردهای نسخه اصلی نرسید.

بیشتر بخوانید

5. هوندا دل سول – Honda Del Sol

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

اگرچه دل سول به اندازه CR-X مورد تحسین قرار نگرفته، اما ویژگی‌های جذابی دارد که به خودی خود آن را شایسته حضور در این لیست می‌کند. این خودرو همچنان مجهز به موتور VTEC بود و به لطف مبنای مشترک با سیویک، خرید و نگهداری آن مقرون‌به‌صرفه باقی است. هوندا با عرضه این خودرو به عنوان یک رودستر بدون سقف، در صدد بود تا دل سول را رقیب مستقیم مزدا میاتا معرفی کند، اما نتوانست از عهده این رقابت دشوار بربیاید.

متاسفانه این خودرو فروش خوبی نداشت و به همین خاطر ژاپنی های هوندا تولید آن را ادامه ندادند. در نهایت پس از مدل 1997 میلادی در آمریکا، بدون آن که جانشینی برایش معرفی شود، از رده خارج شد. از آن زمان تا به امروز، هیچ وارثی برای دل سول معرفی نشده، هرچند که بعضی معتقدند که CR-Z نیمه جانشین این خودرو است.

بیشتر بخوانید

6. هوندا پریلود تایپ اس اچ – Honda Prelude Type SH

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

مدل جدید پریلود به تازگی با استقبال خوبی رونمایی شده، اما یکی از بهترین مدل‌های نسل قبلی آن همچنان در میان علاقه‌مندان نادیده گرفته شده است. پریلود تایپ اس‌ اچ ارتقاهای عملکردی مدل تایپ اس مخصوص ژاپن را نداشت، اما از سیستم تعلیق منحصربه‌فرد و سیستم انتقال گشتاور فعال بهره می‌برد که می‌توانست در پیچ‌ها به صورت خودکار قدرت را به یک سمت خودرو منتقل کند. از سایر جنبه‌ها، تایپ اس‌ اچ یک هوندای معمولی با امکانات بالا بود، اما نه چندان هیجان انگیز!

زیر کاپوت آن یک موتور چهارسیلندر 2.2 لیتری همراه با گیربکس 5 سرعته دستی قرار داشت که 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اما مثل بسیاری از خودروهای هوندا در آن دوران، برای دستیابی به حداکثر قدرت، راننده باید دور موتور را بالای 5 هزار آر پی ام نگه می‌داشت. شاید این موضوع امروزه برای علاقه‌مندان جذاب به نظر برسد، اما در آن زمان نتوانست توجه خریداران را حفظ کند. هوندا در نهایت تولید پریلود را در سال 2001 متوقف کرد.

بیشتر بخوانید

7. هوندا بیت – Honda Beat

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

با موتور غیرمعمول 660 سی‌ سی و ابعاد کوچک، هوندا بیت اغلب به عنوان خودرویی عجیب و غریب و بسیار متفاوت از یک خودرو اسپرت معمولی در نظر گرفته می‌شود. این خودرو در اوایل دهه 90 به همراه سوزوکی کاپوچینو به عنوان یکی از دو خودرو اسپرت کِی ژاپنی معرفی شد. اندازه کوچک و موتور 63 اسب‌ بخاری آن نتیجه الزامات هوندا برای مطابقت با قوانین خودروهای کِی در ژاپن بود که خریداران را مشمول نرخ‌های مالیاتی ترجیحی و حق بیمه کمتر می‌کرد.

به همین دلیل، بیت یک خودرو اسپرت عجیب و مقرون‌به‌صرفه بود و خریداران جوان یا افرادی با بودجه محدود می‌توانستند آن را تهیه کنند. این موضوع باعث محبوبیت آن در ژاپن شد و باعث شد بیش از 33 هزار دستگاه از آن پیش از توقف تولید در سال 1996 تولید شد.

ظاهر منحصربه‌فرد بیت باعث شده تا در میان علاقه‌مندان به خودروهای JDM در سراسر جهان مورد توجه قرار گیرد و نمونه‌های بسیاری از آن به آمریکا وارد شده‌اند. با این حال، اندازه و قدرت آن برای جاده‌های آمریکا کاملا نامناسب است و در نتیجه نمونه‌های وارداتی قیمت بالایی ندارند. قیمت متوسط آن زیر 10 هزار دلار است و برخی نمونه‌ها با قیمت بسیار کمتری نیز یافت می‌شوند. هوندا بیت شاید به اندازه سایر خودروهای هوندا در دهه 90 سریع نباشد، اما قطعا در نوع خود یک ماشین جالب بود.

بیشتر بخوانید

8. هوندا اورثیا – Honda Orthia

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

امروزه حتی در ژاپن نیز هوندا اورثیا به ندرت دیده می‌شود. این خودرو عمر کوتاهی داشت و بر پایه پلتفرم هوندا سیویک توسعه یافته بود. با این حال، ظاهرش شبیه به استیشن‌واگن‌ها شد و با سیستم چهار چرخ محرک به بازار آمد. هوندا این مدل را در سال 1994، دو سال پس از تویوتا کالدینای پرطرفدار و یک سال پس از نسل دوم سوبارو لگاسی واگن، معرفی کرد.

متأسفانه، با وجود رقابت سنگین و شدید، اورثیا نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند. یک مدل فیس لیفت در سال 1999 معرفی شد، اما این تغییر نیز نتوانست محبوبیت آن را افزایش دهد و تولید آن در سال 2002 متوقف شد.

بیشتر بخوانید

9. هوندا اس 2000 – Honda S2000

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

اگرچه هوندا اس‌ 2000 به سختی در رده خودروهای دهه 90 قرار می‌گیرد، زیرا تولید آن از سال 1999 آغاز شد، اما یکی از نمادهای بزرگ این شرکت است و باید از آن یاد می‌شد. این خودرو چند سال قبل از شروع تولید به صورت مفهومی رونمایی شد و طراحی اولیه آن با مشارکت پینین فارینا انجام شده بود.

اس 2000 گرچه در ابتدا با نظرات متفاوتی از سوی منتقدان روبرو شد، اما در نهایت توانست موفق شود و در طول یک دهه تولید موفق، بیش از 110 هزار دستگاه از آن به بازار عرضه شد.  علاوه بر لذت رانندگی، S2000 به‌ طرز غافلگیرانه‌ای کارآمد بود و با تمام مقررات آلایندگی جهانی از جمله استانداردهای سخت‌گیرانه LEV کالیفرنیا، مطابقت داشت.

بیشتر بخوانید

10. هوندا ان اس ایکس تایپ آر – Honda NSX Type R

بهترین خودروهای هوندا در دهه 90

پیش از آنکه سیویک یا اینتگرا نشان تایپ آر را به شهرت جهانی برسانند، اولین هوندایی که این نشان را یدک می‌کشید، ان‌ اس‌ ایکس بود. NSX Type R یک هوندای بسیار خاص به شمار می‌رفت که در سال 1992 معرفی شد و دارای سیستم تعلیق پیشرفته‌ای برای کاهش وزن بود که شامل حذف تقریبا تمام قطعات غیرضروری خودرو می‌شد. تنها 500 دستگاه از این مدل در سال 1995 ساخته شد و تمامی آن‌ها به بازار ژاپن عرضه گردید. (پس از آن تولیدش متوقف شد)

هوندا دو بار دیگر در طول دوره تولید اصلی NSX این نام را احیا کرد، اما هیچ‌ کدام در دهه 90 نبودند. نسل دوم NSX Type R که با نام NSX-R شناخته می‌شد، وزن کمتر و قدرت بیشتری داشت. در مجموع 140 دستگاه از نسل دوم در سال 2002 تولید شد. یک نسل سوم خیلی محدود نیز در سال 2005 برای همولوگاسیون مسابقاتی معرفی شد. این مدل که NSX-R GT نام داشت، تا به امروز کمیاب‌ترین NSX تولید شده است.

بیشتر بخوانید

source

توسط elmikhabari.ir