10 مرداد 1404 ساعت 18:03
شرکت Li Auto به تازگی ویدیو عجیبی از تست تصادف خودرو کراس اور برقی لی اتو i8 با یک کامیون 8 تنی دانگ فنگ را منتشر کرد که در ادامه به جزئیات آن میپردازیم.
در دنیای بسیار رقابتی صنعت خودروسازی چین، برندها برای جلب توجه مشتریان دست به هر کاری میزنند. اما شرکت خودروسازی Ideal Auto (که با نام Li Auto نیز شناخته میشود)، با یک اقدام بسیار جسورانه و جنجالی، این رقابت را وارد مرحله جدیدی کرده است. این شرکت در مراسم رونمایی از شاسیبلند جدید خود یعنی لی اتو i8، ویدیویی از یک تست تصادف شاخ به شاخ خودرو چینی و تریلی 8 تنی را منتشر کرد که نتایج آن، همه را شگفتزده کرد. در این ویدیو، شاسیبلند i8 نه تنها در برابر کامیون سنگین مقاومت میکند، بلکه آن را به طور کامل متلاشی کرده و از زمین بلند میکند! این نمایش قدرت اما، با واکنش تند شرکت دانگفنگ، سازنده کامیون، مواجه شده که این تست را یک اقدام غیرقانونی، مهندسیشده و گمراهکننده خوانده است.
تست تصادف شاخ به شاخ لی اتو i8 و کامیون 8 تنی
این ماجرا که به سرعت در شبکههای اجتماعی و رسانههای خودرویی جهان وایرال شد، جنبههای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. در ویدیویی که توسط شرکت Ideal یا همان Li Auto در تاریخ 29 جولای منتشر شد، یک دستگاه شاسیبلند لی اتو i8 به صورت شاخ به شاخ با یک کامیون 8 تنی از برند چنگ لانگ (Chenglong)، محصول شرکت دانگ فنگ، برخورد میکند. نتایج به نمایش درآمده از این برخورد، فراتر از تصور بود. ستونهای A و B و C و درهای خودروی لی اتو i8 تمام برقی پس از تصادف کاملا سالم و دستنخورده باقی ماندند و اتاق سرنشینان به خوبی مقاومت کرد و در طرف مقابل، بخش جلویی کامیون 8 تنی به طور کامل از هم پاشید و به معنای واقعی کلمه متلاشی شد و همچنین شدت ضربه به حدی بود که در تصاویر، کامیون سنگین از روی زمین بلند میشود.
این ویدیو به سرعت باعث ایجاد بحثهای داغی در اینترنت شد. برخی کاربران به شوخی نوشتند بعد از دیدن ویدیوی لی اتو i8 تمام برقی، سفارش کامیون دانگ فنگ خودم را شبانه لغو کردم! در حالی که برخی دیگر پیشنهاد کردند که شرکت چنگ لانگ نیز یک خودرو تمام برقی Li Auto i8 خریده و این تست را دوباره تکرار کند.
پاسخ تند دانگ فنگ؛ یک تست مهندسیشده، غیرواقعی و غیرقانونی
چند روز پس از این اتفاق، شرکت دانگ فنگ لیوژو موتور، به عنوان یک شرکت دولتی با 71 سال سابقه، بیانیهای به شدت تندی را صادر کرد و شرکت لی اتو را به نقض قوانین و رقابت ناسالم متهم کرد. دانگ فنگ این اقدام را یک تخلف جدی خوانده که فراتر از رقابت تجاری معمول بوده و با گمراه کردن عموم، به شهرت و اعتبار برند چنگ لانگ آسیب جدی وارد کرده است. این شرکت معتقد است که شرکت Li Auto قوانین رقابت سالم، قوانین تبلیغات و حتی قانون مدنی را نقض کرده است. مهمترین بخش بیانیه دانگ فنگ، زیر سوال بردن اعتبار علمی این تست بود. این شرکت مدعی است که شرکت Li Auto با سفارشی سازی شرایط برخورد و طراحی یک سناریوی تست غیرمتعارف، نتایجی را به نمایش گذاشته که با واقعیت تصادفات در دنیای واقعی تفاوت فاحشی دارد. دانگ فنگ اشاره کرد که لی اتو هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط کلیدی تست، از جمله سوالات زیر، ارائه نکرده است.
آیا خودروها اصلاح شده بودند؟ آیا قطعاتی از آنها حذف یا اضافه شده بود؟ آیا خودروها به زمین یا به یکدیگر متصل شده بودند؟ سرعت دقیق هر دو خودرو در لحظه برخورد چقدر بوده است؟ وضعیت رانندگی آنها چگونه بوده؟
به هر حال دانگ فنگ معتقد است که این تست نه تنها تصویر برند آنها را تخریب کرده، بلکه با ایجاد یک حس ایمنی کاذب، میتواند برای رانندگان و مالکان خودروها خطرناک باشد. این شرکت اعلام کرده که یک کارگروه ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل داده و حق پیگیری قانونی را برای خود محفوظ میداند.
این جنجال، نمونهای کامل از رقابت بسیار شدید و گاه بیرحمانه در صنعت خودروسازی چین است. در حالی که شرکت Li Auto سعی داشت با این نمایش، استحکام و ایمنی بالای محصول جدید خود را به رخ بکشد، اکنون با اتهامات جدی در مورد اعتبار و اخلاق حرفهای خود روبرو شده است. باید منتظر ماند و دید که آیا این جنگ بازاریابی به دادگاه کشیده خواهد شد یا خیر.
مشخصات فنی لی اتو i8
لی اتو i8، جدیدترین کراس اور تمام برقی شرکت لی اتو، با مجموعهای از مشخصات فنی پیشرفته و نوآورانه معرفی شده است. این خودرو به صورت استاندارد با یک سیستم چهار چرخ محرک و دو موتور الکتریکی عرضه میشود که مجموعا 536 اسب بخار قدرت و 660 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این قدرت بالا به i8 امکان میدهد تا شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را تنها در 4.5 ثانیه ثبت کند و حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر بر ساعت برسد. موتورهای الکتریکی از ماژولهای SiC ساخت خود شرکت بهره میبرند که علاوه بر بهینهسازی مصرف انرژی و افزایش قدرت، به کاهش سطح صدا در کابین نیز کمک شایانی میکند.
در بخش باتری و پیمایش، i8 در دو نسخه عرضه میشود. مدل پایه مجهز به باتری 90.1 کیلووات ساعتی NMC است که برد 670 کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC را ارائه میدهد، در حالی که مدلهای بالاتر از باتری 97.8 کیلووات ساعتی NMC با برد 720 کیلومتر بهره میبرند. هر دو پکیج باتری از شارژ سریع 5C با سیستم 800 ولتی پشتیبانی میکنند که به خودرو اجازه میدهد تنها در 10 دقیقه، 500 کیلومتر به برد خود اضافه کند. مصرف انرژی این شاسیبلند نیز بسیار بهینه بوده و بین 14.6 تا 14.8 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر گزارش شده است.
از نظر ابعاد و پلتفرم، i8 با طول 5085 میلی متر و فاصله محوری 3050 میلی متر، فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان فراهم میکند. شاسی این خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی دو محفظه است که میتواند ارتفاع خودرو را تا 65 میلیمتر تنظیم کند و با ارتفاع از سطح زمین 195 میلی متری، قابلیتهای آفرودی آن را بهبود میبخشد. سیستم تعلیق مستقل جناغی دوبل در جلو و پنج اتصالی در عقب، همراه با استحکام پیچشی بالا یعنی 49500 نیوتن متر بر درجه، هندلینگ و پایداری فوقالعادهای را در سرعتهای بالا و مسیرهای دشوار تضمین میکند. در نهایت، ایمنی i8 با 9 کیسه هوا و تستهای تصادف سختگیرانه با کامیون 8 تنی، در بالاترین سطح قرار دارد و باتری آن نیز در برابر شرایط سخت و تصادف مقاوم است.
گالری عکس
source