1
آیا رودستر تسلا را به خاطر دارید؟ نه، منظورمان مدل اولیهای که بر پایه لوتوس الیز ساخته شده بود نیست، بلکه نسل دوم این خودرو است که برای نخستینبار در نوامبر ۲۰۱۷ رونمایی شد. حالا پس از تقریباً هشت سال، حتی یک دستگاه از این خودرو تحویل داده نشده است. با وجود تأخیرهای مکرر، پروژه خودروی اسپرت الکتریکی تسلا کنار گذاشته نشده و اکنون بهروزرسانی جدیدی ارائه شده که طبق معمول با وعدههای بزرگ همراه است.
صحبتهای تسلا در رویداد X Takeover
در رویدادی به نام X Takeover که آخر هفته گذشته در کالیفرنیا برگزار شد، «لارس موراوی»، معاون مهندسی خودروی تسلا، اطلاعاتی از روند توسعه رودستر جدید ارائه داد. او توضیح داد که با توجه به حرکت تسلا بهسمت خودرانسازی کامل، هدف این شرکت این است که رودستر ۲.۰ «آخرین و بهترین خودروی رانندهمحور» قبل از ورود کامل رایانهها به عرصه رانندگی باشد.
آیندهای لوکس برای رانندگی انسانی
موراوی آیندهای را ترسیم میکند که در آن «رانندگی کردن، به یک فعالیت لوکس تبدیل خواهد شد»، و تا آن زمان، این خودروی اسپرت قرار نیست صرفاً «آواز قو» برای خودروهای قابلکنترل با دست باشد، بلکه قرار است نماینده شایستهای از نسل آنها باشد.
«ما در سالهای گذشته زمان زیادی صرف کردیم تا دوباره فکر کنیم که چه کاری انجام دادهایم، چرا انجام دادیم، و چه چیزی باعث خلق آخرین خودروی رانندهمحور عالی و هیجانانگیز میشود. ما مدام آن را بهتر و بهتر کردهایم و این خودرو حتی کمی فراتر از یک ماشین معمولی است. هفته گذشته دموهای جالبی را به ایلان نشان دادیم و او کمی هیجانزده شد.»
دموهای وعدهدادهشده: «حماسیترین نمایش تاریخ»
یکی از وعدههای جدید ایلان ماسک در پلتفرم X این بود که «حماسیترین دموی تاریخ» تا پایان سال برگزار خواهد شد. با کنار هم گذاشتن قطعات پازل، احتمالاً این دمو مربوط به رودستر جدید است، اما جزئیات همچنان نامشخصاند. موراوی نیز این دمو را «بسیار جالب» و «شگفتآور» توصیف کرده، بدون اینکه اطلاعات بیشتری ارائه دهد.
ویژگیهای فنی رودستر جدید
این خودروی الکتریکی چهار نفره با سقف شیشهای قابل جداسازی، مشخصات فنی چشمگیری دارد:
- برد حرکتی ادعاشده: ۶۲۰ مایل (حدود ۱۰۰۰ کیلومتر)
- سامانه چهار چرخ محرک
- سرعت نهایی: بیش از ۲۵۰ مایل بر ساعت (حدود ۴۰۰ کیلومتر در ساعت)
- شتاب ۰ تا ۶۰ مایل: ۱.۹ ثانیه
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ مایل: ۴.۲ ثانیه
- پیمودن مسیر یکچهارم مایل: ۸.۸ ثانیه
با این حال، ایلان ماسک در پستی در سال گذشته گفته بود که «شتاب، کماهمیتترین ویژگی» این خودرو است.
از خودرو پرنده تا شتاب زیر یک ثانیه: اغراق یا نوآوری؟
تسلا قبلاً ادعا کرده بود که رودستر میتواند پرواز کند! این بخشی از روایت بلندمدتی است که سالهاست حول ستایش خودرویی شکل گرفته که هنوز خریدنی نیست. ماسک زمانی گفته بود: «دیگر هیچ خودرویی مثل این ساخته نخواهد شد، اگر اصلاً بتوان آن را یک خودرو نامید.»
او حتی ادعا کرده بود که با استفاده از «۱۰ موتور کوچک موشکی که بهصورت یکپارچه دور خودرو نصب میشوند»، نسخهای با آپشن SpaceX میتواند از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل در کمتر از یک ثانیه برسد.
روند تولید و شرایط خرید
موراوی تأکید کرده که «رودستر قطعاً در حال توسعه است» و آن را «محصولی بسیار جذاب» خوانده است. طبق بررسی سایت تسلا:
- همچنان امکان سفارش رودستر وجود دارد.
- پیشپرداخت اولیه: ۵٬۰۰۰ دلار (قابل استرداد)
- پرداخت دوم در عرض ۱۰ روز: ۴۵٬۰۰۰ دلار برای نهاییسازی سفارش
- قیمت نهایی (بسته به آپشنها): بین ۲۰۰٬۰۰۰ تا ۲۵۰٬۰۰۰ دلار
چالش بزرگ: آیا خریداران سوپراسپرت، واقعاً خواهان یک خودروی الکتریکی هستند؟
حتی اگر رودستر تسلا تمام وعدهها را محقق کند، یک مسئله اساسی باقی میماند: علاقهمندان به سوپراسپرتها هنوز تمایل چندانی به خودروهای برقی ندارند. بیشتر آنها موتورهای احتراق داخلی، بهویژه موتور وسط، را ترجیح میدهند.
حتی «ماته ریمک»، مؤسس شرکت ریمک، نیز اذعان کرده که فروش مدل «نِورا» رضایتبخش نبوده، چراکه خریداران سطح بالا به دنبال تجربهای بیشتر «آنالوگ» هستند.
تسلا در برابر برندهای خاص
گرچه تسلا نه با ریمک رقابت میکند، نه با برندهایی مثل Koenigsegg یا Pagani که هنوز به دنیای خودروهای برقی وارد نشدهاند، اما در دنیای خودروهای پرفورمنس، فرقی نمیکند قیمت چقدر باشد، همچنان موتور بنزینی انتخاب امنتری محسوب میشود.
مخاطب احتمالی رودستر جدید
بهنظر میرسد رودستر جدید بیشتر برای وفاداران ثروتمند برند تسلا جذاب باشد، چراکه نبود صدای موتور و فیدبک فیزیکی، دامنه علاقهمندان آن را محدود میکند؛ بهویژه با توجه به قیمت بالای آن.
زمان عرضه: آیا رودستر هنوز اولویت دارد؟
زمانبندی عرضه رودستر هم موضوع بحثبرانگیزی است. برخی معتقدند تسلا باید به مسائل مهمتری رسیدگی کند تا اینکه برای خودرویی خاص و کمتیراژ وقت صرف کند. آمارهای اخیر نشان میدهند که فروش تسلا در حال کاهش است و مدل «مقرونبهصرفه» بعدی در واقع نسخهای سادهشده از مدل Y خواهد بود.
آیندهای مبهم برای مدل اقتصادی تسلا
مدل جدیدی بهنام «مدل ۲» یا محصولی مشابه ممکن است انتخاب هوشمندانهتری باشد نسبت به تمرکز بر محصولی کمتیراژ مانند رودستر. با اینکه احتمالاً پروژه آن بهصورت مخفیانه ادامه دارد، اما سکوت ادامهدار درباره خودروی اقتصادی واقعی نشان میدهد که فعلاً خبری از آن نخواهد بود.