14 مرداد 1404 ساعت 11:27
تویوتا فور رانر ۲۰۲۵ با موتور هیبریدی i-Force Max، ترکیبی از قابلیتهای آفرود و راحتی شهری را ارائه میدهد. اما آیا این شاسیبلند جدید ژاپنی ارزش قیمت بالای خود را دارد؟ در این بررسی عمیق، به تمام زوایای تویوتا فور رانر ۲۰۲۵ میپردازیم.
سالهاست که خودروهایی مانند تویوتا فور رانر دو ویژگی کاربردی را ارائه میدهند که شاسیبلندهای کوچکتر فاقد آن هستند: توانایی حرکت از جادههای شهری به مسیرهای آفرود شدید با اطمینان و سهولت، و احساسی ماجراجویانه، حتی اگر هرگز چرخهای خودرو به خاک و گل نخورد. در حالی که فور رانر در این ویژگیها تنها نیست – خودروهای آفرود محور مانند جیپ گرند چروکی و فورد برانکو هنوز هم در این عرصه حضور پررنگی دارند – اما از این نظر منحصربهفرد است که از اعتبار افسانهای تویوتا در زمینه دوام و قابلیت اطمینان نیز بهره میبرد. این نسل ششم فور رانر، مدل ۲۰۲۶، برای آزمایش در دو موقعیت در اختیار من قرار گرفت: ابتدا در شهرم، آن آربور، میشیگان، و سپس در رویداد محرمانه سالانه تویوتا در پلانو، تگزاس. تجربه دوم عالی بود، زیرا یک مسیر آفرود کوتاه اما مفید برای آزمایش وجود داشت، بنابراین حداقل میتوانستم طعم تواناییهای جدید این خودرو در خاک، گل و سنگ را بچشم.
تویوتا فور رانر جدید: چه چیزهایی جذاب است؟
واضحترین تغییر در مدل ۲۰۲۵، طراحی کاملاً جدید بدنه است. گلگیرهای بزرگ و مربعی شکل و خطوط بدنه زاویهدار، هم با طراحی اخیر تویوتا و هم با زیبایی کلی «کفش کوهنوردی پیشرفته» بسیاری از آفرودهای جدید هماهنگ است. من طراح نیستم، اما در یک نظرسنجی سریع از افکار عمومی، متوجه شدم که اکثر افرادی که در دسته «علاقهمندان به خودرو» قرار نمیگیرند، واقعاً آن را دوست دارند. دیدگاههای سایر روزنامهنگاران کمی متفاوت اما عمدتاً مثبت است. و دارندگان محصولات قدیمیتر فور رانر فکر میکنند که ظاهر وحشتناکی دارد، بهخصوص اگر آن مالک در قرن ۲۱ خودروی جدیدی خریداری نکرده باشد. راضی کردن همه سخت است.
بهترین ویژگیها:
- تیپ Trailhunter (فوق آفرود) و Platinum (لوکسترین) برای اولین بار در تاریخ مدل اضافه شده است.
- مجموعه موتورها اکنون شامل موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر i-Force توربوشارژ با ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۴۲۹ نیوتن متر گشتاور و یک نسخه هیبریدی i-Force Max با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۲ نیوتن متر گشتاور است.
- مصرف سوخت به میزان قابل توجهی بهبود یافته (فور رانر قدیمی بسیار پرمصرف بود).
- تمام فور رانرهای ۲۰۲۵ به Toyota Safety Sense 3.0 مجهز شدهاند که شامل سیستمهای ایمنی فعال مانند پیشگیری از تصادف، تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط، کروز کنترل راداری پویا و غیره میشود.
نگران نباشید، حتی اگر از آن دسته افراد بدخلق قدیمی هستید که فکر میکنید نسل دوم فور رانر اوج طراحی تویوتا بوده، میتوانید با این واقعیت که خودروی جدید هنوز یک شیشه عقب دارد که پایین میرود، آرامش خاطر پیدا کنید.
آیا تویوتا فور رانر یک خودروی رانندهمحور است؟
اگر راننده مورد نظر بیشتر به رانندگی خارج از جاده آسفالت علاقهمند باشد، بله، کاملاً. بهویژه در تیپهای TRD Pro و Trailhunter، فور رانر مهندسی و تجهیز شده تا به جایی برود که جاده آسفالت تمام میشود. با افزایش ارتفاع از سطح زمین، لاستیکهای ۳۳ اینچی (۸۴ سانتیمتری) آفرود در گلگیرهای عریضتر، کمکفنرهای چند حالته و موارد دیگر، آفرودهای مجهز کارخانهای برای هر نوع ماجراجویی آماده هستند (TRD Pro بیشتر به عنوان یک خودرو بیابانی از پیش آماده شده و Trailhunter به عنوان روشی برای انجام سبکهای آفرود کندتر و فنیتر تنظیم شده است).
اما در واقع، تجربه من در «مسیر»، هرچند چشمگیر، تاکنون محدود به تجربیات از پیش تعیین شده تویوتا بوده است. فور رانرها در اینجا عملکرد بسیار تحسینبرانگیزی داشتند – در چندین سربالایی بزرگ و عبور از گل و لای جدی – و من ایمان و اطمینان کامل دارم که در طبیعت نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. اما باید مسیر آفرود سازنده را با کمی تردید در نظر گرفت. با این اوصاف، رانندگی در جاده نشان از بهبود چشمگیر خودرو در مقایسه با فور رانر نسل پنجم دارد.
هنوز هم در پیچهای تند و هنگام ترمزگیری شدید، به اندازه کافی کج شدن و شیرجه زدن وجود دارد که به من یادآوری کند که در حال رانندگی با یک خودروی آفرود توانمند هستم – واقعیتی که در دنیایی که هر خودروی جدید یک شاسیبلند است، از آن قدردانی میکنم. اما هر بخش پویا از تحویل نیرو تا ترمزگیری با این مدل ۲۰۲۵ ارتقا یافته و اصلاحات نیز بسیار زیاد است. با طی مسافتی در فور رانر Platinum، با صندلیهای عالی، صفحه نمایش چندرسانهای بزرگ و تمام قدرتی که میتوانستم از موتور i-Force Max بخواهم، به راحتی مشخص بود که این خودرو میتواند یک وسیله نقلیه اصلی برجسته برای مادران و پدران در همه جا باشد. در عقب فضای زیادی برای صندلیها (و دست و پای دراز) دو پسر بزرگم، ۶ و ۴ ساله، وجود دارد. و شاید بهتر از آن، هیچ سطحی از صندلیها تا درها وجود ندارد که نگران خراب شدن آنها با کفش گلی یا گوشه یک اسباببازی شکسته باشم.
مزایا:
- ارتقای فوقالعاده در رانندگی روزمره، با پیشرانهها و NVH بهبود یافته
- بهبود چشمگیر در مصرف سوخت
- همچنان میتواند به عنوان خودروی ماجراجویی شما برای رفتن به تقریباً هر جایی مجهز شود
معایب:
- مانند هر چیز دیگری در زندگی مدرن، بسیار گرانتر از آن چیزی است که انتظار دارید
- نادیده گرفتن صفحه نمایش ۱۴ اینچی (۳۶ سانتیمتری) اختیاری دشوار است، وقتی که واقعاً نمیخواهید به صفحه نمایش نگاه کنید
- زیباییشناسی کفش کوهنوردی هوکا برای همه مناسب نیست
امتیاز مسیر و حمل خانواده
در بالا کمی در مورد قابلیت مسیر صحبت کردم – همین قدر بگویم که در حالی که من به قابلیت آن خوشبین هستم، یک آزمایش آفرود طولانیتر برای بدست آوردن جزئیات بیشتر در اینجا لازم است. بعد از اینکه یک هفته با فور رانر وقت گذراندیم، مطالب بیشتری در راه است. از نظر حمل و نقل افراد و وسایل من، فور رانر به نقطه ایدهآل میرسد. جای تعجب نیست، زیرا این نبوغ ظریف بسیاری از محصولات تویوتا است. تنها شکایت من، به عنوان یک فرد قدبلند، این است که فضای سر از صندلی راننده کمی محدود است. این را با کمی تردید در نظر بگیرید زیرا قد من ۱۹۸ سانتیمتر است و احتمالاً شما اینقدر قدبلند نیستید، و حتی من هم میتوانستم آن را به عنوان یک خودروی روزمره استفاده کنم.
حتی بهتر از آن، حتی با قرارگیری راحت صندلی من، در ردیف دوم فضای کافی برای دو بزرگسال و فضای زیادی برای فرزندان خوشقیافهام وجود دارد. در پشت ردیف دوم، با موتور غیرهیبریدی ۲ متر مکعب فضا و با موتور هیبریدی ۱.۸ متر مکعب فضا دارید. در نگاه اول، این برای من کافی است تا هر چیزی را که برای بردن خانواده چهار نفره برای آخر هفته، رفتن به فروشگاه ابزار و غیره نیاز دارم، بستهبندی کنم. اما اعتراف میکنم که اگر نیازهای حمل و نقل سنگینتری دارید یا حتی چند بچه کوچکتر با کالسکه، تخت مسافرتی و غیره دارید، ممکن است خیلی زود بیش از حد بار داشته باشید. مدلهای پایه SR5 و Limited را میتوان با کابین ۳ ردیفه ۷ نفره پیکربندی کرد، اما من به یکی از آنها نگاه نکردم. من انتظار دارم که ردیف سوم کوچک باشد، اما احتمالاً در مواقع ضروری مفید است (که بسیاری از مردم از آن قدردانی میکنند).
چگونه تویوتا فور رانر را به روش صحیح بسازیم؟
برای من، ساخت ایدهآل فور رانر، پیشرانه i-Force Max را با کمترین قیمت ممکن (تقریباً) برایم به ارمغان میآورد. احتمالاً خودروی من در تیپ TRD Off-Road با موتور Max خواهد بود. این به معنای چرخهای ۱۸ اینچی (۴۶ سانتیمتری) با ظاهر خشن (لطفا دیواره جانبی بیشتر برای این خودرو) روی آن لاستیکهای ۳۳ اینچی (۸۴ سانتیمتری) A/T، کمکفنرهای Bilstein و سیستم انتخاب چند زمینی آفرود است که در آفرود اعتماد به نفس را القا میکند. همچنین به معنای کنار گذاشتن آن صفحه نمایش رسانهای ۱۴ اینچی (۳۶ سانتیمتری) بزرگ، روشن و تا حدودی حواسپرتکننده در کابین (به همراه Apple CarPlay بیسیم) است که برای من مشکلی ندارد. من عاشق شلوغی سیمها نیستم، اما همچنان میتوانم پادکستها و هر آهنگی را که بچههایم نیاز دارند ۲۰ بار پشت سر هم بشنوند، پخش کنم. پس از رنگآمیزی خودرو به رنگ قرمز Supersonic با ۴۲۵ دلار اضافی (من عاشق این رنگ هستم)، هزینه کل ۵۴۴۱۰ دلار میشود… خب. چه کسی به پسانداز دانشگاه نیاز دارد، درست است؟
ابعاد و مشخصات تویوتا فور رانر Platinum ۲۰۲۵
مشخصات موتور:
- موتور: ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی توربوشارژ
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک
- قدرت: ۳۲۶ اسب بخار
- گشتاور: ۶۳۲ نیوتن متر
- ۰ تا ۱۰۰: ۶.۷ ثانیه (تخمین زده شده)
- حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت: ۱۰.۲ لیتر در شهر / ۹.۸ لیتر در جاده / ۱۰.۲ لیتر ترکیبی (در هر ۱۰۰ کیلومتر)
- بکسل: ۲۷۲۲ کیلوگرم
ابعاد خارجی:
- طول: ۴۹۵ سانتیمتر
- عرض: ۱۹۸ سانتیمتر
- ارتفاع: ۱۸۶ سانتیمتر
- فاصله دو محور: ۲۸۵ سانتیمتر
- وزن: ۲۴۴۵ کیلوگرم
ابعاد داخلی:
- فضای سر: ۱۰۰ سانتیمتر جلو / ۹۶ سانتیمتر عقب
- فضای شانه: ۱۴۷ سانتیمتر جلو / ۱۴۷ سانتیمتر عقب
- فضای ران: ۱۳۶ سانتیمتر جلو / ۱۴۲ سانتیمتر عقب
- فضای پا: ۱۰۶ سانتیمتر جلو / ۸۸ سانتیمتر عقب
قیمت:
- قیمت پایه (SR5 با احتساب هزینه حمل): ۴۲۷۶۵ دلار
- قیمت مدل آزمایش شده (Platinum): ۶۷۰۰۰ دلار (تخمین زده شده)
نظر HotCars: دوستش دارید، رهایش میکنید یا آن را تغییر میدهید؟
من همیشه عاشق فور رانر بودهام و با وجود اینکه فراتر از ریشههای سودمند خود تکامل یافته است، هنوز فکر میکنم که یک شاسیبلند با شخصیت و مفید برای رانندگی در سال ۲۰۲۵ است. قیمت آن schwer zu schlucken است اما مطمئناً در این دسته بیسابقه نیست. فورد برانکو رقیب طبیعی در اینجا است. هر دو خودرو از حدود ۴۰ هزار دلار برای نسخههای پایه شروع میشوند. تویوتا در بالاترین مدل به بیش از ۶۰ هزار دلار میرسد، در حالی که برانکو – در مدل Raptor – از نظر عملکرد و حداکثر قیمت سطح کاملاً متفاوتی دارد.
و در حالی که من برانکو را از نظر ظاهری بسیار جذابتر و از نظر رانندگی عجیب و غریب میدانم، به عنوان یک پیشنهاد مالکیت، نمیتوان با شهرت درخشان و ارزش فروش مجدد بالای یک فور رانر بحث کرد. تغییرات را به کسانی واگذار میکنم که در نهایت این فور رانرهای نسل ششم را در بازار دست دوم میخرند، جایی که مطمئنم به ساختن این افسانه کمک خواهند کرد. مطمئنم در نهایت حتی دوستان پیرمرد من هم به این خودروها با نقشههای سفرهای طولانی و نقاط نصب تخته بازیابی نگاه خواهند کرد.
source