17 مرداد 1404 ساعت 19:26

آیا جهت نصب لاستیک خودرو بر عملکرد و ایمنی تاثیر می‌گذارد؟ نصب اشتباه لاستیک می‌تواند عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از لاستیک‌ها باید در جهت خاصی نصب شوند. در این مقاله، با انواع لاستیک و نحوه صحیح نصب آن‌ها آشنا می‌شویم.

نگهداری از لاستیک‌های خودرو بخش مهمی از مراقبت از وسیله نقلیه است و شامل تعویض به موقع آن‌ها در صورت فرسودگی می‌شود. برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند خودشان لاستیک خودرو را تعویض کنند، اما در این کار اشتباهاتی رخ می‌دهد. از جمله رایج‌ترین اشتباهات، عدم بررسی نوع مناسب لاستیک برای خودرو و باد نکردن صحیح آن است. اشتباه دیگری که ممکن است رخ دهد، نصب لاستیک در جهت اشتباه است. برخی از لاستیک‌ها را می‌توان در هر جهتی نصب کرد، اما برخی دیگر باید به روش خاصی نصب شوند. در غیر این صورت، عملکرد آن‌ها به خطر می‌افتد. اینکه آیا باید نگران نصب لاستیک در جهت اشتباه باشید یا خیر، به نوع لاستیکی که خریداری می‌کنید بستگی دارد: لاستیک‌های متقارن را می‌توان در هر جهتی نصب کرد، در حالی که لاستیک‌های نامتقارن یا جهت‌دار باید در جهت یا موقعیت خاصی روی خودرو نصب شوند.

انواع لاستیک و نحوه نصب صحیح آن‌ها

تشخیص اینکه آیا لاستیک باید در جهت خاصی نصب شود یا خیر، آسان است. این موضوع به وضوح روی دیواره لاستیک مشخص شده است. لبه بیرونی یک لاستیک نامتقارن با عبارت “بیرون” و سمت داخلی آن با عبارت “داخل” مشخص شده است. اگر لاستیک جهت‌دار باشد، در کنار کلمه “چرخش” یک فلش روی دیواره لاستیک وجود دارد. جهت فلش باید با جهت چرخش لاستیک مطابقت داشته باشد.

لاستیک‌های نامتقارن و جهت‌دار چه هستند؟

جهت نصب لاستیک

تفاوت‌های کلیدی بین لاستیک‌های متقارن و نامتقارن وجود دارد که عمدتاً به هدف مورد نظر آن‌ها مربوط می‌شود. لاستیک‌های متقارن در هر دو طرف ساختار یکسانی دارند. در حالی که لاستیک‌های نامتقارن معمولاً در لبه بیرونی دارای بلوک‌های آج سخت‌تر و سفت‌تر و در لبه داخلی دارای بلوک‌های آج کوچک‌تر هستند. این امر باعث بهبود عملکرد کلی لاستیک می‌شود، به طوری که لبه بیرونی در هنگام پیچیدن، چسبندگی بیشتری به خودرو می‌دهد و لاستیک داخلی آب را از سطح لاستیک دور می‌کند.

لاستیک‌های جهت‌دار دارای الگوی آجی هستند که برای موثر بودن در یک جهت خاص طراحی شده‌اند. این الگو معمولاً به لاستیک کمک می‌کند تا آب را پراکنده کند یا صدای کمتری در جاده ایجاد کند. این دو نوع لاستیک متقابلاً منحصر به فرد نیستند. برخی از لاستیک‌ها نامتقارن و جهت‌دار هستند. در این صورت، هم علامت‌های “بیرون” و هم علامت‌های فلش که در بالا توضیح داده شد را دارند. بسیاری از این لاستیک‌ها برای خودروهای پرفورمنس طراحی شده‌اند. زیرا به سطوح بالاتری از چسبندگی و پایداری نسبت به یک خودروی استاندارد نیاز دارند.

علاوه بر اینکه لاستیک‌های نامتقارن و جهت‌دار باید طبق دستورالعمل نصب شوند، به نوع چرخش متفاوتی نسبت به لاستیک‌های متقارن نیز نیاز دارند. این لاستیک‌ها را فقط می‌توان از جلو به عقب در همان سمت خودرو چرخاند و نباید بین سمت چپ و راست خودرو چرخانده شوند. در همین حال، لاستیک‌های متقارن را می‌توان بین هر دو طرف چرخاند.

بیشتر بخوانید

source

توسط elmikhabari.ir