همیشه نیاز به تواناییهای فراانسانی ندارید تا بتوانید کار درست را انجام دهید. گاهی کافیست شغل مناسبی را برگزینید و آن را به درستی انجام دهید. ژورنالیستها و خبرنگاران حقیقتجو همچون ابرقهرمانان کمیکها باور به این دارند که باید برای راستی و عدالت جنگید و جلوی جنایت و فساد را گرفت.
بعضی وقتها در راه رسیدن به این آرمان، زندگی و سلامت خود و حتی دیگران را به خطر میاندازند. ولی همیشه این گونه نیست. برای شماری از ژورنالیستها در دنیای کمیکها، پوشش دادن یک موضوع، هیجانانگیز و سرگرمکننده محسوب میشود که شهرت و ثروت هم به همراه دارد. در این نوشتار به سراغ ۱۵ ژورنالیست برتر دنیای کمیکها میرویم که نقشهایی اساسی در روایتهای گوناگون ایفا و به وظایف خود به خوبی عمل کردهاند.
پیتر پارکر
یکی از برجستهترین شغلهای مرد عنکبوتی، فتوژورنالیسم فریلنس برای دیلی بیوگل است. البته پیتر پارکر چندان به این کار به چشم یک شغل شریف برای پردهبرداری از حقیقت نگاه نمیکند. در هر حال، او عکسهایش را به جی. جونا جیمسونی میفروشد که از آنها برای حمله به اسپایدرمن بهره میبرد.

زمانی که عمو بن پارکر از دنیا رفت و پیتر و زن عمو می با چالشهای مالی دست و پنجه نرم کردند، پیتر پارکر تصمیم گرفت تا با فروش عکسهایی که خودش از مرد عنکبوتی میگیرد، کسب درآمد کند. البته پارکر تلاش کرد تا این تصاویر را به جایی غیر از دیلی بیوگل بفروشد اما با پرسشهای فراوانی درباره این که چگونه این عکسها را میگیرد مواجه شد و تصمیم گرفت بهتر است تصاویر را به همان جی. جونا جیمسونی بدهد که علاقه چندانی به این موضوع ندارد و فقط دنبال عکس از اسپایدرمن برای روزنامه خود است.
ایپریل اونیل
این خبرنگار تلویزیونی زردپوش همواره نقش پررنگی در آثار فرانچایز Teenage Mutant Ninja Turtles بازی کرده است. در حالی که ایپریل اونیل به عنوان یک گزارشگر شناخته میشود ولی این حیطه کاری مسیر آغازین زندگی او نبود. زمانی اونیل یک برنامهنویس کامپیوتری محسوب میشد تا این که آثار انیمیشنی لاکپشتهای نینجا او را تبدیل به یک خبرنگار کردند.

به مدت ۱۰ سیزن، ایپریل اونیل به عنوان یکی از خبرنگاران کانال ۶ تلویزیون نیویورک فعالیت کرد که با تنپوش زرد و موهای قرمز خود در کنار ماجراجوییهای مداوم با لاکپشتها، از اختیارات و منابعی که که به لطف حوزه ژورنالیسم در اختیارش بود برای کمک به این نینجاهای جنگجو بهره میبرد تا از آن به بعد این شغل حیطهای باشد که اونیل بیش از هر چیز دیگری با آن شناخته شود.
کلارک کنت
با این که هویت سوپرمنِ کلارک کنت یکی از برترین ابرقهرمانان جهان کمیکها شناخته میشود ولی چنین چیزی بدین معنی نیست که خود کلارک کاراکتر خودپایی ندارد. کنت از همان نخستین روزهای رونماییاش در دیلی استار (که بعدها نامش به دیلی پلنت دگرگون شد) به عنوان یک خبرنگار مشغول به کار بود.

البته بیش از این که به مسئولیتهای ژورنالیستی خودش پایبند باشد، از این موقعیت خود برای کمک به هویت مرد پولادین استفاده میکند. با این وجود، عضویت در یک خبرگزاری نه فقط به او دسترسیهای بیشتر از افراد عادی را میدهد بلکه باعث میشود تا افراد قابل اعتمادی مثل لوئیس لین و جیمی اولسن در زندگیاش ایفای نقش داشته باشند.
ویک سیج
ویک سیج که یک ژورنالیست تحقیقی به حساب میآید، از آن دسته روزنامهنگارانیست که نسبت به فساد سیاسی علاقه فراوانی دارد. البته او با هویت ابرقهرمانی خود، کوئسشن، به دنبال پاسخ سوالات خود میگردد. این کاراکتر ابتدا برای انتشارات چارلتون آفریده شد و در کنار استادش، اریستوتل رودور فعال بود که هویت کوئسشن را با ماسکی خلق کرد تا انگار کسی که آن را به چهره میزند چشم، پهان و بینی ندارد.

پس از منحل شدن انتشارات چارلتون کامیکز، حقوق کوئسشن توسط دیسی خریداری شد تا این شخصیت پا به جهان یکی از ناشران بزرگ صنعت کمیک بگذارد. این بار ویک سیج در هاب سیتی قرار گرفت که مسئولان آن کاملاً ناکارآمد و فاسد بودند. بعد از دورهای ماجراجویی، خبرنگاری و قهرمانبازی در دنیای دیسی، ویک سیج بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت تا هویت کوئسشن به رنی مونتویا برسد که یکی از اعضای اداره پلیس شهر گاتهام است.
جو رابرتسون
به عنوان یکی از ادیتورهای دیلی بیوگل، جو رابرتسون از افراد انگشتشماریست که میتواند جی. جونا جیمسون پرتنش را کنترل کند. داستانهای بسیاری را میتون یافت که در آن رابرتسون سعی میکند و گاهی موفق میشود تا جلوی جیمسون را بگیرد تا ابرقهرمانان و به طور مشخصتر اسپایدرمن را مقصر فجایع جلوه ندهد. سرگذشت جو رابرتسون نیز نشان میدهد که او چه خطراتی را در دنیای ژورنالیسم به جان خرید.

رابرتسون که در دوران کودکی برخوردهایی با تومستون داشت، در بزرگسالی شاهد ارتکاب قتل به دست او بود اما دهانش را بسته نگه داشت. سالها بعد، جو تصمیم میگیرد تا با افشای تومستون اشتباهش را جبران کند ولی تومستون کمرش را میشکند. یک قاضی تحت کنترل کینگپینگ نیز جو رابرتسون را به زندان فرستاد. با این وجود، این پایان بیچارگیهای رابرتسون خبرنگار نبود. تومستون کاری میکند تا به همان زندان برود تا کار را یکسره کند. هر چند در نهایت موفق به گیرانداختن تومستون و رسوا کردنش میشود تا عفو بخورد. پس از استعفای جیمسون، او سردبیر دیلی بیوگل شد ولی جو رابرتسون نیز از این روزنامه کنار رفت چرا که مالک تازه از اعتبار آن کاسته بود.
جی. جونا جیمسون
جیمسون کم و بیش از همان رونماییاش در دنیای کمیکها باعث دردسر مرد عنکبوتی بوده است. با این که هر چند وقت یک بار به شکل یک ژورنالیست مسئولیتپذیر به نمایش درمیآید که حقوق مدنی برایش مهم هستند و به دنبال مبارزه با تاجران پوسیده و جنایتکاران سازمانی میرود ولی بیشتر به مانند یک کلهشقِ جنگطلب میماند که از دیلی بیوگل برای حمله به اسپایدرمن استفاده میکند.

این جنگخواهی و پافشاری بر رسوا کردن مرد عنکبوتی دردسرهایی را هم برای جی. جونا جیمسون ایجاد کرد؛ به گونهای که پس از سالها رهبری دیلی بیوگل مجبور به ترک آن شد. البته این پایان دوران فعالیت جیمسون به عنوان خبرنگار نبود. بعد از یک دوره ناموفق شهرداری نیویورک، او به یک خبرگزاری دیگر به اسم فکت چنل پیوست تا باز هم راه پیشین خود را بیپماید. مسیری که باز هم هم برای اسپایدرمن و هم برای خود جی. جونا جیمسون دردسرساز شد.
جیمی اولسن
احتمالاً بیش از هر چیزی جیمی اولسن را باید با تغییرات شگفتانگیز و ساعت ویژهای که سوپرمن به او داده است به یاد آورد. او در آغاز یک پسربچه روزنامهفروش بینام در سری Action Comics بود که چندین بار مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت شوی رادیویی The Adventures of Superman به او هویت داد و برای نخستین بار در شماره ۱۳ کمیک Superman اسم جیمی اولسن را به خود گرفت.

اولسن دوستی نزدیکی با کلارک کنت دارد و همراه او در دیلی پلنت به عنوان عکاس و گزارشگر کار میکند. این کاراکتر به اندازهای خاص است که سری کمیک اختصاصی خود با نام Superman’s Pal Jimmy Olsen را برای چند سال داشت. به عنوان کسی که برای یک خبرگزاری کار میکند، جیمی اولسن را درگیر ماجراهای عجیب و غریب و حتی کمدی میتوان یافت.
برندا استار
استریپهای روزنامهای Brenda Starr, Reporter، ماجراهای برندا استار را نزدیک به ۷۰ سال دنبال کردند. Brenda Starr, Reporter دنبالهروی ماجرای یک زن خبرنگار است که به شکلی تهاجمی به سراغ خبرهایی میرود که زمانی برای ژورنالیستهای زن تابو محسوب میشدند. سالها قبل، انتظار از گزارشگران زن این بود تا فقط به رویدادهای اجتماعی یا مسئولیتهای منشیگری در یک خبرگزاری سرگرم باشند.

با این حال، استار به عنوان یک زن مدرن پدید آمد که در کنار توجهش نسبت به مد و فشن، به دنبال خبرهایی میرود که او را در مسیر ماجراجوییهایی غیرعادی و هیجانانگیز در مکانهای ناآشنا قرار میدهد که المان عاطفی را نیز در خود جای دادهاند.
ویکی ویل
ویکی ویل به عنوان یک فتوژورنالیست رونمایی شد که در طول زمان رو به گزارشگری تلویزیون روی آورد. او همانند لوئیس لین نسبت به یکی از قهرمانان دنیای دیسی علاقهمند شده بود ولی اکثراً تلاش میکرد تا از هویت راستین بتمن پردهبرداری کند. برای همین نیز شوالیه تاریکی مجبور میشد از او دوری بجوید. خوشبختانه این موش و گربه بازی بین ویکی ویل و بتمن هنگامی به پایان رسید که جولی شوارتز تصمیم گرفت تا این شخصیت را از کمیکهای بتمن بیرون آورد.

چند سال به درازا کشید تا سر و کله ویل دوباره پیدا شود و حتی رقیب کتوومن برای علاقه شوالیه شنلپوش گاتهام باشد. شاید بتوان گفت نقطه اوج زندگی خبرنگاری ویکی ویل به جایی بازمیگردد که در هنگام مفقود شدن بتمن، او به دنبال بروس وینی میگشت که هاش خودش را به جایش جا زده بود. تحقیقات ویکی باعث شد تا نه تنها هویت بتمن بلکه از هویت همه تیم او مطلع شود اما به خاطر این که شوالیه تاریکی این خبرنگار را از دست رأس الغول نجات داد، این موضوع را کنار بگذارد.
اسپایدر جوروسلیم
پروتاگونیست سری Transmetropolitan از هر سویهای دیوانه و عجیب و غریب به شمار میآید. جوروسلیم یک انسان بددهن است که به طور مداوم دودگساری میکند، نوشیدنی الکلی مینوشد و از موادی که بر مغز اثر میگذارند استفاده میکند. با همه این اوصاف، مصمم به پردهبرداری از حقیقت برای دنیاست.

ماجرای اسپایدر جوروسلیم در یک آینده ناآشکار جریان دارد. او در روزنامه ورد سرگرم به کار است و از این پلتفرم برای حمله به فسادهای سیاسی و اجتماعی استفاده میکند. بیشتر ماجرای اسپایدر و همکارانش در سری Transmetropolitan متمرکز روی جنگ آنها با گری کالاهانیست که در جایگاه ریاست جمهوری از هر اهرمی که در اختیارش است بهره میبرد تا دشمنان و مخالفانش را به بدترین شکل ممکن حذف کند.
متی راث
در دنیایی که متی راث در آن مسیر عکاس خبری را تازه آغاز کرده است، ایالات متحده آمریکا یک جنگ درونی دیگر را به خود میبیند. این جنگ به نیویورک سیتی کشیده میشود تا این که تصمیم بر این باشد این شهر یک منطقه غیرنظامی باشد. متی هم به عنوان یک کارآموز عکاسی برای لیبرتی نیوز نتوورک به همراه یک گروه خبری به این منطقه غیرنظامی فرستاده میشود.

با این وجود، رسیدن به نیویورک سیتی همراه با نابود شدن هلیکوتر این گروه بود تا به ظاهر تک بازمانده متی راث باشد. بدین گونه، تنها ژورنالیست لیبرتی نیوز نتوورک در این شهر متی شد تا مجبور باشد با جلیقه خبرنگاری و ذکاوت خود مسیرش را در این آمریکای بحرانزده بپیماید. او نه فقط مسئولیت خبرنگاری خود را پیش میبرد بلکه میبایست در این جنگ زنده بماند و از شهر خارج شود.
پری وایت
نه تنها سردبیر دیلی پلنت، بلکه پری وایت روح و ذهن این خبرگزاری محسوب میشود. معرفی این شخصیت به دنیای کمیکها باعث ریتکان روزنامه دیلی استار و جرج تیلور در فرانچایز سوپرمن شد. از آن به بعد بود که وایت در جایگاه رهبر دیلی پلنت قرار گرفت تا این روزنامه را تبدیل به یکی از معتبرترین و پیشروترین خبرگزاریهای جهان دیسی کند.

وایت در کنار این که پیوند خوبی با سوپرمن دارد، دوستی و رابطه کاری موفقی با امثال کلارک کنت، جیمی اولسن و لوئیس لین برقرار کرده است تا از آنها نیز گزارشگرانی درستکار بسازد. پری از آن دسته ژورنالیستهاییست که بدون ترس به سراغ افراد فاسدی به مانند لکس لوتر، حتی پس از انتخابش به عنوان ریاست جمهور ایالات متحده، میرود.
بن یوریک
بن یوریک یکی از ژورنالیستهای تحقیقاتی سرسخت دیلی بیوگل به حساب میآید. در جایگاه یکی از برترینهای حیطه کاری خود، او نه فقط به سراغ تبهکاران و فاسدان بلکه حتی به سراغ قهرمانی به مانند دردویل هم رفت تا هویت راستینش را بیابد. او در این زمینه موفق نیز شد و فقط به خاطر گفتگویی که با مت مورداک داشت مقاله خود را منتشر نکرد.

از این جا به بعد بود که یوریک و دردویل یک همکاری را با یکدیگر شروع کردند و با هدف کمک به خود و دیگری، دادههایی که در دسترسشان بود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. بن یوریک به سراغ ویلنهای کلهگندهای از جهان مارول به مانند کینگپین و نورمن آزبورن رفت و نسبت به آنها افشاگریهایی انجام داد. رویدادهای برجستهای از انتشارات مارول همچون Civil War و World War Hulk و Shadowland هم توسط یوریک پوشش داده شدند.
تنتن
تنتن باسابقهترین کاراکتر در این لیست به شمار میآید که از سال ۱۹۲۹ و روزنامه بلژیکی Le Vingtième Siècle پا به جهان داستانها گذاشت. پسر گزارشگر ماجراجویی که در این روزنامه رونمایی شد، به مدیومهای گوناگون راه یافت و حتی دور از واقعیت نیست که گفته شود تعداد زیادی از نسلهای گذشته را نسبت به داستانهای مصور علاقهمند کرد.

با این که تنتن سن بالایی ندارد اما از او به عنوان یک گزارشگر موفق یاد میشود. این ژورنالیست ماجراهایی را پشت سر میگذارد که او را به سراسر جهان، از آفریقا و نیویورک گرفته تا شوروی و چین و حتی ماه، میبرند. همراهان همیشگی تنتن، سگ باوفایش اسنویی، کاپیتان هادوک بددهن و اکثراً مست، پروفسور کاتبرت کلکیولس حواسپرت و دوقلوهای کارآگاه تامسون و تامسون هستند که در پردهبرداری رازها و افشای جنایتکاران کمکحال این پسر جوان محسوب میشوند.
لوئیس لین
اگر بخواهیم از ویژگیهایی که باعث میشوند تا لوئیس لین شخصیت مناسبی ژورنالیستی داشته باشد نام ببریم باید به رقابتپذیری، سرسختی، وفاداری و شکگرایی او اشاره کنیم. همین ویژگیها هستند که باعث میشوند او یک کاراکتر پایدار در جهان دیسی از آب درآید و تبدیل به یکی از موفقترین ژورنالیستهای تحقیقاتی این دنیا شود. لین که به همراه سوپرمن در شماره ۱ کمیک Action Comics معرفی شد، از همان آغاز یک گزارشگر زن پیشگام به نمایش کشیده شد که چیزی برای دنبال کردن خبرهای مهم سیاسی، جنایی، جنگی و سیاسی کم نمیگذاشت.

در حالی که لوئیس مدتی درگیر مثلث عشقی بین سوپرمن و هویت راستین او، کلارک کنت بود، در پایان و با آشکار شدن حقیقت با این ابرقهرمان دیسی ازدواج میکند. لین نیز به اندازهای در جهان دیسی مهم است که سری کمیکهای اختصاصی خود را دارد. همچنین او در کنار حفظ یک خانواده پایدار با کلارک که حاصل آن پسری همانند پدرش است، در مسیر شغلی خود هم مسیر موفقیت را میپیماید تا در جایگاه سردبیری دیلی پلنت هم قرار بگیرد.
source