شاون لیدن (Shawn Layden)، رییس سابق Play Station میگوید توسعه دهندگان از انجام یک کار تکراری برای مدتی طولانی خسته هستند و دوست دارند عناوین متنوعی چون Clair Obscur: Expedition 33 بسازند.
عنوانی چون Clair Obscur: Expedition 33 چنان مورد استقبال گیمرها قرار گرفت و دیده شد که بعید است دیگر کسی از این بازی چیزی نشنیده باشد. با این حال، نام بازی بار دیگر توسط مدیر سابق سونی تکرار شد تا از این اثر به عنوان یک نقطه آرمانی برای بازیسازان یاد کند؛ از نظر وی، آثار AA قرار است نجاتدهندگان صنعت ویدیوگیم باشند؛ او در مصاحبه خود با وبسایت Gamesindustry.biz گفت:
راستش را بخواهید فکر میکنم در زمینه مانورهای تبلیغاتی روی تکنولوژی به بنبست رسیدهایم. واقعا چند نفر از ما میتوانیم تفاوت میان ۹۰ فریم و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را متوجه شویم؟ توسعه دهندگان باید از واقعگرایی افراطی در گرافیک فنی بازیها دست بکشند و روی ساخت بازیهای AA با طیف گستردهای از محتواهای سرگرم کننده تمرکز کنند. اینجا همان نقطهای است که رشد اتفاق میافتد و ما شاهد یک تولد دوباره برای ویدیوگیم در دنیا خواهیم بود.
اظهارات لیدن نکته جدیدی را یادآوری نمیکنند؛ این سبک از صحبت درباره تغییر در وضعیت ساخت بازیها و ایدهپردازی، مدتهاست که توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار میگیرد و پس از عرضه موفقیتآمیز Clair Obscur: Expedition 33 از سوی یک تیم کوچک فرانسوی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. تا جایی که حتی Guillaume Broche کارگردان عنوان مذکور میگوید: «با افزایش هزینههای توسعه، فکر میکنم احتمالا شاهد افزایش تیمهایی باشیم که همچون ما، بازیهایی در مقیاس AA تولید خواهند کرد». او تاکید دارد که اکنون به لطف پیشرفت موتور Unreal Engine راحتتر از قبل میتوان منابع مورد نیاز تولید یک بازی را نسبت به مقیاس تولید تخمین زد.
در نهایت، شاون لیدن اشاره میکند که کمپانیهایی چون EA, Sony, Microsoft و Ubisoft به طور بیرویهای گسترش یافتهاند و با افزایش ۲۲ درصدی درآمد آنها در دوران پاندمی کرونا، همه فکر میکردند که این روزهای خوش برای ناشران و توسعه دهندگان، ادامهدار خواهد بود؛ او میگوید:
آنچه در واقع اتفاق افتاد، اخراجهای پرشمار صنعت ویدیوگیم بود که شرایط غمانگیزی را رقم زد، اما این موضوع شاید باعث یک تغییر در جهت کسب و کارها و هدفگذاریها شود.
source