وی گفت: «مهیمن در حال توسعه راهحلهای مبارزه با پولشویی برای سازمانهای مختلف است و در مواردی مثل کشف تقلب و بازرسی هوشمند، به طور گستردهای از هوش مصنوعی استفاده میکنیم. در حال حاضر به مرور با پروفایلینگ افراد و جمعآوری دادهها، اطلاعات زیادی از تراکنشها و رفتار افراد در دسترس قرار دارد و این دادهها بهطور مداوم در حال تکمیل شدن هستند.»
رضائیان همچنین مسئله حکمرانی داده را یکی از موضوعات ترند و مهم صنعت بانکداری الکترونیک دانست و افزود: «وقتی میگوییم از هوش مصنوعی در صنعت مالی استفاده میکنیم، دقیقا به چه معناست؟ کشف تقلب در صنعت مالی سازوکار یکپارچه در سازمانها را نیاز دارد و مسائل را باید بهصورت یکپارچه و کاملاً جامع (end-to-end) در نظر بگیریم.»
وی با تاکید بر اهمیت ترکیب دادهها در فرایندهای کشف تقلب گفت: «در صورتی که دادههای پرداخت با دادههای مخابراتی ترکیب شوند، کشف تقلب در صنعت مالی تسریع میشود. اما هرچه دادهها دقیقتر باشد، کمتر دچار اشتباه میشویم. همچنین باید توجه داشت که وقتی فرایندی جدید در توسعه یک راهکار در سازمان آغاز میشود، اثربخشی انسانی به دلیل سابقه فعالیتها وجود دارد. از همین رو نمیتوان در کوتاهمدت انتظار نتیجهگیری کامل از هوش مصنوعی در حوزه پرداخت را داشت.»
رضائیان با اشاره به چالشهای زیرساختی موجود در این حوزه افزود: «به دلیل چالشهای زیرساختی که وجود دارد، شاید بهتر باشد در تمامی پروژهها به سراغ هوش مصنوعی نرویم. همانطور که تا ۵ سال پیش دیدگاهی نسبت به هوش مصنوعی نداشتیم، دو سال دیگر هم اگر به سراغ چتباتهای هوشمند نرویم، روند بسیاری از پروژهها دچار اختلال میشود. اگر شرکتی به سمت هوش مصنوعی نرود، قطعا در آینده شکست خواهد خورد. اما رعایت نکردن پیشنیازها نظیر دادههای تمیز و کامل و چک کردن فرایند از سوی انسان میتواند نتایج اشتباهی را به دنبال داشته باشد.»
مدیر ارشد بانکداری مهیمن در پایان خاطرنشان کرد: «هوش مصنوعی ترندی است که قطعا در صنعت پرداخت به سمت آن حرکت خواهیم کرد، ولی باید تمام پیشنیازها را در نظر بگیریم تا این فناوری در صنعت مالی و پرداخت صرفا به یک ترند تکنولوژیک تبدیل نشود. گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات مهیمن آمادگی کامل برای همکاری با همه بازیگران صنعت پرداخت در حوزه هوش مصنوعی را دارد.»
source