ورینت کاورها را میتوان یکی از بخشهای اساسی صنعت کمیک بوک آمریکا دانست. کم و بیش همه ناشران کمیکها از ورینت کاورها بهره میبرند تا مخاطبان فرصت جمعآوری جلدهای گوناگون رو داشته باشند. ولی ورینت کاورها چه هستند، چرا ناشران کمیک بوکی از آنها استفاده میکنند و چرا عدهای با وجود آنها مخالفت میکنند؟ پاسخ این پرسشها را در این نوشتار خواهید یافت.
ورینت کاورها چیستند؟
ورینت کاورها در واقع جلدهای اضافه برای کمیکها به حساب میآیند. کمیکهای با کاور ورینت یک جلد با نگارگری و تصویرسازیهای متفاوت دارند (که عمدتاً توسط دیگر هنرمندان انجام شده است) اما درونمایه خود کمیک ثابت میماند. انتشارات مختلف شیوههای گوناگونی را برای ورینت کاورها استفاده میکنند؛ گاهی یک کمیک فقط یک ورینت کاور دارد و بعضی وقتها چندین ورینت کاور برای یک کمیک (به ویژه کمیکهای خاصتر) طراحی میشود.

ورینت کاورها برای چه کسانی هستند؟
شاید بسیاری از ورینت کاورها توجه خوانندگان عادی را چندان جلب نکنند ولی دو دسته از مخاطبان هستند که به سراغ آنها میروند؛ هنردوستان و کلکسیونرها.
برای هنردوستان، ورینت کاورها این امکان را به آنها میدهد تا در گزینش اثری که میخرند دست بازتری داشته باشند. آنها میتوانند آن کاوری را بخرند که بیشتر دوست دارند یا حتی اثر هنرمندی باشد که کارهایش را دنبال میکنند.

در سوی دیگر، کلکسیونرها با خرید ورینت کاورها کلکسیون خود را کامل میکنند. تعدادی از کلکسیونرها فقط به چند ورینت کاور بسنده میکنند اما شماری از آنها گردآوری همه ورینت کاورهای یک کمیک را هدف خود قرار میدهند و به دنبال یافتن و خریدن همه آنها میروند.
خوانندگان عادی کمیکها الزامی در خریداری ورینت کاورها ندارند. همان گونه که گفته شد، محتوای درون کمیک ثابت است و اگر هدف تنها خواندن اثر باشد، تصویری که روی جلدش نقش میبندد اهمیت زیادی نخواهد داشت.
چند گونه ورینت کاور وجود دارد؟
چندین گونه کاور ورینت را میتوان در صنعت کمیک یافت. بیشتر آنها یک طراحی متفاوت توسط یک هنرمند دیگر است. گاهی هم شاهد نگارگریهایی هستیم که شاید چندان به عنوان کاور عادی مناسب نباشند؛ مثلاً یک استایل هنری یا طرحی از یک کاراکتر که آن قدر ارتباط با درونمایه کمیک ندارند. تعدادی از هنرمندان که هواداران بیشتری دارند، در کنار طراحیهای درون کمیک، به نگارگری کاور دیگر آثار هم میپردازند.
یکی از شیوههای کلاسیک برای ورینت کاورها، تغییر دادن کاور اصلیست. جلدهای خام، شکل پایه یک نگارگری از-پیش-موجود را نشان میدهد که تا مراحل آغازین طراحی عقبگرد داشته است. افرادی هستند که دوست دارند کامل شدن یک نقاشی را ببینند و این چنین فرصتش را مییابند.
شکل دیگر، استفاده دوباره از طراحی موجود برای چاپهای آتیست. اگر یک ناشر تصمیم بگیرد تا خیلی زود یک کمیک پرفروش را به چاپ مجدد برساند، چاپهای تازه معمولاً شامل جلدهایی هستند که با تغییرات کوچک (مثل رنگبندی متفاوت) نسبت به چاپ اولیه عرضه میشوند.
همچنین استفاده از تمهای متفاوت نیز امری رایج برای ورینت کاورهاست. ممکن است یکی از انتشارات کمیک بوکی تصمیم بگیرد تا یک رویداد را گرامی بدارد یا یک تم خاص را سنگبنا قرار دهد. به این ترتیب، سفارش چندین کاور را برای یک دوره مشخص میدهد. در کنار رخدادهای تقویمی یا تاریخهای ویژه مربوط به یک شخصیت (مثل سالگرد آفرینش)، تمهایی الهامگرفته از لگو، زامبیها، فیلمها و سریالهای سرشناس و از این دست مورد استفاده قرار میگیرند. البته در بیشتر موارد نیز ارتباط چندانی با محتوای کمیک ندارند.

تا این جا تنها سخن از طراحیهای متفاوت بود. با این وجود، ناشران هر از چند گاهی روشهای دیگر را برای ورینت کاورها به کار میبرند. از این دست تدبیرها میشود به جلدهایی که در تاریکی میدرخشند، کاورهای از جنس فویل، پوششهای برجسته/فرورفته، جلدهای دایکاتی، کاورهای سه بُعدی و در موارد بسیار نادر، پوششهای از جنس موادی مثل شیشه و چوب اشاره کرد. دور از انتظار نیست که بهای چنین ورینت کاورها بیشتر از جلدهای معمولی باشند.
در پایان باید به کاورهای خالی هم اشاره کرد. این دست جلدها، منهای لوگوی و عناوین مربوط به کمیک، چیز دیگری در خود جای ندادهاند. با این وجود، زخیمتر هستند تا بتوان بدون دردسر روی آنها طراحی کرد. این دست ورینت کاورها در همایشهای کمیک بوکی محبوبیت بالایی دارند؛ جایی که خریداران میتوانند به سراغ هنرمند محبوب خود بروند و از آنها درخواست یک طراحی ویژه روی چنین جلدهایی را داشته باشند.
ورینت کاورهای پلکانی
عجیب نیست که میزان چاپ ورینت کاورها کمتر از نسخههای استاندارد باشد. در این بین ورینت کاورهایی وجود دارند که در اندازه بیشتر به چاپ میرسند و تعدادی نیز کمتر. ورینت کاورها کمتعدادتر معمولاً به این شکل عرضه میشوند که یک کمیک فروشی به ازای سفارش یک تعداد مشخص از کمیک استاندارد (مثلاً به ازای ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۱۰۰ و حتی ۱۰۰۰ نگارش استاندارد) واجد سفارش یک (یا چند) کمیک با آن ورینت کاور ویژه میشود. به خاطر این سیستم پلکانی و انگیزشیِ عرضه برخی از ورینت کاورها، یافتن آنها سختتر میشود.

ورینت کاورهای انحصاری
بعضی وقتها ناشران کمیک بوکی برای یک منطقه خاص ورینت کاورهای انحصاری تعیین میکنند. این مناطق میتوانند مربوط به فروشگاههای کمیکها یا گردهماییها باشند. برای خردهفروشها عموماً چنین چیزی مربوط به فروشگاههای متوسط و بزرگتر است که توانایی سفارش شمار بالایی از کمیکها را دارند. چنین فروشگاههایی میتوانند با ورینت کاورهای انحصاری، کلکسیونرها را به سمت وبسایت یا محل فیزیکی مغازه خود بکشانند.

کاورهای انحصاری همایشها برای بزرگترین رویدادهای سال در صنعت کمیک در نظر گرفته میشوند. طبیعتاً این ورینت کاورها هم با سفارش بالای کمیکها همراه هستند. گاهی خود برگذارکنندگان همایشها و نمایشگاهها به فروش این دست ورینت کاورها میپردازند و بعضی وقتها نیز خود ناشران و آفرینندگان سرراست با مشتریان ارتباط برقرار میکنند. این دست ورینت کاورهای انحصاری نه فقط برای کلکسیونرها جذاب هستند، بلکه میتواند برای عموم به شکل یک یادگاری از حضور در یک رویداد باشد.
بهای ورینت کاورهای چه اندازه است؟
اکثر ورینت کاورها قیمت مشخصی ندارند. اگر یک ورینت کاور در اندازه بالا به چاپ برسد، معمولاً با همان بهایی عرضه میشود که کمیک با جلد معمولی قیمت خورده است. با این حال، ورینت کاورهای پلکانی، انحصاری فروشندگان یا از جنس ویژه، بهایی بیشتر دارند تا ارزش سفارش داشته باشند.
خردهگیریها نسبت به ورینت کاورها
با این که ورینت کاورها میتوانند برای یک سری از مخاطبان جذاب و برای فروشندگان سودمند باشد ولی همواره انتقاداتی هم به آنها وارد میشود.
یکی از خردهگیریها تعداد بسیار بالای کمیکهاییست که با ورینت کاورها عرضه میشود تا توجه به دیگر کمیکها کاهش یابد. همچنین برای شماری از کمیکها بیش از دو جین ورینت کاور به چاپ میرسد که به باور عدهای سوء استفاده ناشران از عطش کلکسیونرها در کامل کردن کلکسیونشان است.
از سوی دیگر عرضه کمیکها با جلدهای گوناگون باعث میشود تا خریداران به جای سر زدن به دیگر آثار، یک کمیک بوک را دو یا چند بار دیگر بخرند و فرصتی به تجربه دیگر کمیکها ندهند. حتی میشود گفت که توجه بیش از اندازه به ورینت کاورها باعث میشود تا کمیک بوکها به جای استفاده به عنوان یک مدیوم روایی که در خود داستان جای دادهاند، تبدیل به پدیدهای کلکسیونی شوند که ارزش روایی خود را از دست میدهند و همچون کارتهای کلکسیونی داد و ستد میشوند.
البته با وجود چنین انتقادهایی، به نظر ناشران کمیکها به این زودیها روند ورینت کاورها را تغییر نخواهند داد. این پدیده نه تنها یک منبع درآمد برای آنها به حساب میآید بلکه تعدادی از هنرمندان نیز هستند که به این کار نیاز دارند و از این طریق بخشی از زندگی خود را میگذرانند.
source