آیتیمن– کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در بیانیهای اعلام کرد پیشنویس قوانین برای پلتفرمهای فروش کالا یا خدمات با هدف تشویق شفافیت و انصاف قیمت تدوین شده است. فعالیت اپراتورهای چنین پلتفرمهایی باید از طریق ابزارهای استاندارد مانند قراردادها و دستورات قیمتها را تغییر دهند.
طبق این قوانین اپراتورهای پلتفرمها و فروشندگان باید به مقررات شفاف قیمتگذاری پایبند باشند، شفافیت قوانین قیمتگذاری را افزایش دهند و تغییرات کارمزد را به سرعت اعلام کنند تا نظارت عمومیرا بهتر بپذیرند.
فروشندگان پلتفرمهای بزرگ را به دستکاری ناعادلانه قیمتها برای بالابردن فروش متهم کردهاند و از سوی دیگر مشتریان از قیمت گذاریهای گمراه کننده گله دارند.
علی بابا در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل نقض قوانین ضد انحصار ۲.۷۵ میلیارد دلار جریمه شد. رهبران تجارت الکترونیک امسال ریسکهای نظارتی را به دلیل جنگ قیمت با صنعت خرده فروشی فوری که تحویل سریع محصول در آن در نیم ساعت انجام میشود، نادیده گرفتهاند.
source