استارتاپ آمریکایی Alef Aeronautics گامی بزرگ در صنعت حملونقل آینده برداشت و نخستین خودروی پرنده جهان را وارد فاز آزمایشی کرد. این شرکت با دو فرودگاه هالیستر و هاف مون بی در کالیفرنیا توافقنامهای امضا کرده است تا آزمایشهای رسمی خود را در قلب سیلیکونولی آغاز کند.
ترکیب خودرو و هواپیما در یک محصول
خودروی پرنده Alef، ترکیبی از یک وسیله نقلیه زمینی و یک هواگرد سبک است. این وسیله میتواند مانند خودروهای معمولی روی جاده حرکت کند و در عین حال، توانایی برخاست عمودی (VTOL) و پرواز کوتاهبرد را دارد. چنین ویژگیهایی آن را به گزینهای متفاوت از تاکسیهای پرنده یا پهپادهای مسافربر تبدیل میکند؛ چراکه کاربران قادر خواهند بود از آن هم در جادههای شهری و هم در آسمان استفاده کنند.
آغاز آزمایش با نسخهی «اولترالایت»
Alef پیشتر ویدئویی از نسخهی Ultralight Model A منتشر کرده بود که توانایی پرش از روی خودروهای دیگر را نمایش میداد. حالا مرحلهی رسمی آزمایش در فرودگاههای کوچک سیلیکونولی آغاز میشود تا سازگاری این خودرو با ترافیک هوایی و شرایط پرواز بررسی شود. شرکت قصد دارد ابتدا با مدل Zero Ultralight کار را شروع کند و سپس سراغ مدلهای تکاملیافتهتر یعنی Model Zero و در نهایت نسخهی تجاری Model A برود.
نزدیک به یک دهه تلاش
به گفتهی مدیران Alef، پروژهی خودرو پرنده بیش از ۱۰ سال زمان برده و هدف نهایی آن عرضهی اولین خودروی پرندهی مصرفی جهان است. خودرویی که بتواند هم در جاده و هم در آسمان عملیاتهایی چون رانندگی، برخاست عمودی، پرواز رو به جلو، فرود و مانور را انجام دهد.
نسخهی آزمایشی فعلی به دلیل وزن پایین و طراحی خاص، نیازی به دریافت گواهی پرواز ندارد؛ اما محدودیتهایی برای آن در نظر گرفته شده است؛ از جمله پرواز فقط در روز و ممنوعیت پرواز بر فراز مناطق پرجمعیت.

مشخصات فنی و عملکرد
خودرو آزمایشی Alef کاملاً برقی است و دامنهی حرکتی آن روی زمین حدود ۳۲۰ کیلومتر اعلام شده است. در حالت پرواز نیز میتواند تا ۱۷۷ کیلومتر مسیر طی کند. این ارقام باعث شده بسیاری از کارشناسان، آن را رقیبی جدی برای خودروهای الکتریکی شناختهشده بدانند.
جالب آنکه شرکت مدعی است Model A در هر سفر انرژی کمتری نسبتبه خودروهای برقی پرطرفداری مانند تسلا مصرف خواهد کرد. چنین ویژگیای اگر در نسخهی تجاری هم حفظ شود، میتواند Alef را به یکی از انقلابیترین نامها در صنعت حملونقل تبدیل کند.
تمرکز بر خودرو بودن، نه فقط هواپیما
جیم دوخوفنی، مدیرعامل Alef تأکید میکند: «پیش از هر چیز، Alef یک خودرو محسوب میشود که از زیرساخت و بازار خودرو بهره میگیرد. نوآوری اصلی ما، پیوند خودرو با زیرساختهای هوایی و مدیریت ترافیک هوایی است.» به گفتهی او، آزمایش در فرودگاههای کوچک بدون برج کنترل، فرصتی ایجاد میکند تا هم شرکت و هم سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) درک بهتری از آیندهی این فناوری در مقیاس گسترده پیدا کنند.
استقبال اولیه مشتریان
بر اساس آمار رسمی، تاکنون بیش از ۳۳۰۰ پیشسفارش برای خودرو پرنده Alef ثبت شده است. قیمت تقریبی هر دستگاه حدود ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود. مشتریان میتوانند تنها با ۱۵۰ دلار وارد فهرست انتظار شوند یا با پرداخت ۱۵۰۰ دلار جایگاه اولویتدار برای تحویل سریعتر بگیرند.
آیندهای نهچندان دور
انتظار میرود فرودگاههای هالیستر و هاف مون بی، در آینده به پایگاه اصلی خودروهای پرنده در کالیفرنیا تبدیل شوند. اگر آزمایشها موفقیتآمیز پیش برود، Alef میتواند مسیر را برای ورود رسمی خودروهای پرنده به بازار جهانی هموار کند.
ظهور چنین محصولی تنها به معنای پیشرفتی در صنعت خودرو یا هوانوردی نیست؛ بلکه میتواند چشمانداز حملونقل شهری و بینشهری را بهطور کامل متحول سازد. تصور کنید در آیندهای نزدیک، بهجای گرفتار شدن در ترافیک شهری، تنها با فشردن یک دکمه خودرویتان از زمین بلند شود و مسیر کوتاهتری را از آسمان طی کند.
Alef با ورود به مرحلهی آزمایشی، یک قدم بزرگ به تحقق این رویا نزدیکتر شده است؛ رویایی که دههها در داستانهای علمیتخیلی شنیدهایم، اما حالا به نظر میرسد در آستانهی واقعیت قرار گرفته است./زومیت
source