از زمان تأسیس در سال ۱۹۸۹، برند Lexus به عنوان بازوی لوکس تویوتا شناخته می‌شد تا با رقبایی چون BMW، مرسدس بنز و آئودی رقابت کند. این استراتژی طی ۳۶ سال گذشته موفقیت‌آمیز بود و در سال گذشته، فروش جهانی لکسوس به ۸۵۱٬۲۱۴ دستگاه رسید. اما اکنون تویوتا قصد دارد ساختار برند خود را متحول کند و با جداسازی Century به عنوان یک برند مستقل، جایگاهی بالاتر از لکسوس برای آن ایجاد کند.

تأیید شایعات و ایده آکیو تویودا

شایعات رسانه‌های ژاپنی درباره تبدیل Century به یک برند مستقل، این هفته با اعلام رسمی تویوتا تأیید شد. آکیو تویودا، رئیس هیئت‌مدیره تویوتا، فاش کرد که ایده «برندی بالاتر از لکسوس» از خودش بوده و باور دارد که Century باید در «کلاسی مخصوص به خود» قرار گیرد. او حتی اعتراف کرد که از دیدن نمایش سدان و SUV این برند در غرفه تویوتا در نمایشگاه Japan Mobility Show 2024 رضایت نداشته است.

Century؛ پیش از لکسوس متولد شد

اگرچه Century تازه‌ترین برند تحت چتر تویوتا به نظر می‌رسد، اما در واقع دهه‌ها پیش از لکسوس متولد شده است. این نام در سال ۱۹۶۷ با معرفی یک سدان لوکس وارد بازار شد و تاکنون سه نسل از آن عرضه شده است. نسل دوم Century تنها خودروی تویوتا بود که از موتور V12 استفاده می‌کرد. به‌جز موارد محدود، این خودرو همواره منحصراً در بازار ژاپن عرضه شده است.

در سال ۲۰۲۳، تویوتا با معرفی نسخه SUV از Century، افق‌های جهانی خود را گسترش داد و نخستین گام برای ورود به بازار چین را برداشت. این حرکت نشان داد که Century دیگر تنها نماد لوکس ژاپن نیست، بلکه در مسیر جهانی‌شدن قرار دارد.

چشم‌انداز آینده Century: «یکی از یکی»

به گفته سایمون هامفریس، مدیر ارشد برندینگ تویوتا، Century از این پس به‌صورت مستقل فعالیت خواهد کرد تا «در بالاترین سطح بازار، به عنوان Top of the Top، شناخته شود.» شعار جدید این برند نیز گویای همین هدف است:

«One of One. One in this world, from this country.»

این پیام روشن است که Century تمرکز خود را بر تولید مدل‌های بسیار محدود، فوق‌لوکس و گران‌قیمت خواهد گذاشت؛ مشابه نقشی که Rolls-Royce برای BMW یا Bentley برای گروه فولکس‌واگن ایفا می‌کند. کوپه جدیدی که قرار است در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 معرفی شود، نمادی از ورود Century به دنیای خودروهای فوق‌انحصاری خواهد بود؛ دنیایی فراتر از هر مدل لکسوس.

تغییر مسیر برند لکسوس؛ از «Luxury Sedan» به «Luxury Space»

در حالی که Century به قلمرو جدیدی وارد می‌شود، برند لکسوس نیز در آستانه تحول بزرگ قرار دارد. کانسپت جدید لکسوس با طراحی مینی‌ون الکتریکی شش‌چرخ و سه‌ردیفه، نشان‌دهنده رویکردی جسورانه برای آینده این برند است.

آکیو تویودا توضیح داد که نام LS دیگر به معنای «Luxury Sedan» نیست، بلکه اکنون به «Luxury Space» اشاره دارد. او باور دارد این خودرو که در ظاهر یک «حامل افراد آینده‌نگر» است، به تولید خواهد رسید، هرچند خود اذعان کرد که تحقق این پروژه «چالشی بزرگ» خواهد بود.

تغییر فلسفه طراحی لکسوس

تویودا هشدار داد که مدل سه‌محور LS تنها زمانی وارد خط تولید می‌شود که بتواند با استانداردهای خاص لکسوس از نظر «آرامش کابین، راحتی و توانایی حرکت در هر نوع جاده» هم‌خوانی داشته باشد. در ادامه، سایمون هامفریس افزود که لکسوس از این پس «آزادتر عمل خواهد کرد» و دیگر نیازی به «کپی‌برداری از دیگران» ندارد.

نسخه پایانی LS سدان

این خودروی مفهومی جدید، به عنوان «شکل تازه‌ای از خودروی لوکس آینده» توصیف شده است؛ خودرویی که سرنشینان در هنگام سوار یا پیاده شدن از آن، «ظاهری خاص و چشمگیر» خواهند داشت. با این حال، نسل سنتی LS سدان که در اواخر دهه ۱۹۸۰ پایه‌گذار برند لکسوس بود، پس از عرضه نسخه یادبود Heritage Edition 2026 از خط تولید خارج خواهد شد.

نمایشگاه ۲۰۲۵ و غیبت ابرخودروی لکسوس

جزئیات این تحولات در جریان یک پخش زنده پیش از نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 منتشر شد؛ جایی که تویوتا قصد دارد چند مدل جدید از جمله کانسپت الکتریکی Corolla را معرفی کند. با این حال، ابرخودروی مورد انتظار لکسوس در این نمایشگاه حضور نخواهد داشت و قرار است در تاریخ ۵ دسامبر به‌صورت آنلاین رونمایی شود. این خودرو سپس در ژانویه ۲۰۲۶ در نمایشگاه Tokyo Auto Salon نخستین نمایش عمومی خود را تجربه خواهد کرد.

جمع‌بندی: آغاز عصر جدیدی برای لوکس‌ترین برندهای تویوتا

با تبدیل Century به یک برند مستقل بالاتر از لکسوس، تویوتا نشان داده است که قصد دارد جایگاه خود را در بالاترین سطح صنعت خودرو تثبیت کند. از سوی دیگر، لکسوس نیز با تغییر فلسفه طراحی خود، وارد مرحله‌ای تازه از «لوکس بودن هوشمند» می‌شود. آینده لوکس در تویوتا دیگر صرفاً در راحتی یا عملکرد خلاصه نمی‌شود، بلکه در مفهوم خاص بودن، منحصر به فرد بودن و خلق تجربه‌ای متفاوت برای هر مشتری تعریف خواهد شد.


🟢 به نظر شما، آیا برند Century می‌تواند با برندهایی مانند رولزرویس یا بنتلی رقابت کند؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات بنویسید یا این مقاله را با دوستان علاقه‌مند به خودروهای لوکس به اشتراک بگذارید.

source

توسط elmikhabari