مارک سرنی Mark Cerny، معمار ارشد و مغز متفکر کنسول‌های پلی‌استیشن، اخیراً جزئیات جدید و هیجان‌انگیزی را در مورد ویژگی‌های پیشگامانه پروژه آمتیست فاش کرده است. این پروژه حاصل یک همکاری راهبردی میان سونی اینتراکتیو اینترتینمنت و AMD است که قصد دارد آینده پردازش گرافیکی را بازنویسی کند.

به گزارش بخش گیمینگ رسانه اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا، در یک به‌روزرسانی ویدئویی رسمی، این دو غول فناوری از سه قابلیت کلیدی پرده برداشتند: آرایه‌های عصبی (Neural Arrays)، هسته‌های رادیانس (Radiance Cores) و فشرده‌سازی جهانی (Universal Compression). این فناوری‌ها قرار است هسته اصلی نسل آتی پردازنده‌های گرافیکی AMD و کنسول‌های آینده از جمله پلی‌استیشن ۶ را تشکیل دهند.

سرنی Cerny در گفتگوهای خود تأکید کرد که استراتژی سخت‌افزاری سونی نسبت به دوران پلی‌استیشن ۵ پرو، یک تغییر بنیادین داشته است. او توضیح داد در گذشته تمرکز عمدتاً بر خلق فناوری‌های کاملاً انحصاری برای پلتفرم پلی‌استیشن بود. اما اکنون، با پروژه آمتیست، همکاری و مهندسی مشترک با AMD بر روی نقشه راه سخت‌افزاری عمومی آن‌ها در کانون توجه قرار دارد.

او باور دارد این چرخش استراتژیک یک تأثیر شگرف خواهد داشت. زمانی که توسعه‌دهندگان بدانند فناوری‌هایشان در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها مانند کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌ها کار خواهد کرد، اشتیاق برای پذیرش و استفاده از این قابلیت‌های جدید بسیار بیشتر خواهد شد. او صراحتاً اعلام کرد که منتظر تأثیرات خیره‌کننده‌ای از این فناوری‌های تازه معرفی شده هستیم.

با این حال معمار ارشد پلی‌استیشن تصریح کرد که سنجش دقیق مزایای کمی این فناوری‌ها دشوار یا حتی غیرممکن است. او معتقد است برای فشرده‌سازی جهانی، باید منتظر هم‌افزایی‌های بالقوه آن با الگوریتم‌های یادگیری ماشین مانند FSR و PSSR ماند و دید که نقشه‌های ویژگی (Feature Maps) با چه کیفیتی فشرده می‌شوند.

همچنین هرچند هسته‌های رادیانس روش پردازشی بسیار عالی هستند، اما تا زمانی که نمونه‌های اولیه سخت‌افزاری به دست توسعه‌دهندگان نرسد، نمی‌توان فهمید که بازی‌سازان تا چه حد می‌توانند موتورهای بازی خود را ارتقا دهند. سرنی خاطرنشان کرد که تمام این ویژگی‌ها فعلاً در مرحله شبیه‌سازی قرار دارند و زمان برای عملیاتی شدن آن‌ها نیاز است.

سرنی همچنین تأکید کرد که فشرده‌سازی جهانی اهمیتی حیاتی دارد، زیرا افزایش محسوس پهنای باند حافظه در هر نسل به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. او تأیید کرد که سونی و AMD در سخت‌افزار بعدی خود، تمرکز اصلی را بر تقویت قابلیت‌های رهگیری پرتو و یادگیری ماشین گذاشته‌اند.

در مقابل، رندرسازی سنتی (Rasterization) تنها در موارد لزوم بهبود خواهد یافت و دیگر محور توسعه نیست. این تغییر اولویت، با شایعات پلی‌استیشن ۶ کاملاً همخوانی دارد. طبق گزارش‌های غیررسمی، کنسول نسل بعدی که احتمالاً در سال ۲۰۲۷ عرضه می‌شود، بهبود رندرسازی سنتی را در حد ۲.۵ تا ۳ برابر تجربه خواهد کرد، در حالی که عملکرد رهگیری پرتو با یک جهش عظیم، ۶ تا ۱۲ برابر سریع‌تر خواهد شد.

source

توسط elmikhabari.ir