گزارشهای اخیر نشان میدهد که پلیاستیشن و ایکسباکس به تدریج در حال استفاده از هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای ساخت بازی هستند، هرچند همچنان بحثهای زیادی درباره پیامدهای این فناوری وجود دارد.
دادهها نشان میدهد که اکنون حدود یک پنجم بازیهای منتشر شده در استیم با کمک ابزارهای هوش مصنوعی ساخته میشوند. این روند بیشتر در میان استودیوهای مستقل دیده میشود، زیرا فشار افکار عمومی بر آنها کمتر از شرکتهای بزرگ است. اما به نظر میرسد دو نام بزرگ صنعت بازی هم آماده پذیرش این فناوری شدهاند.
گزارشی از The Game Post حاکی است که استودیوی تازه تاسیس پلیاستیشن با نام Dark Outlaw Games به دنبال جذب هنرمند مفهومی مسلط به ابزارهای هوش مصنوعی مانند Midjourney و ChatGPT است. در همین حال، منابع داخلی ادعا کردهاند که ایکسباکس استفاده از این ابزارها را در استودیوهای سازنده Halo آغاز کرده و از آنها برای طراحی دنیاها و بهبود جنبههای هنری نسخههای آینده این مجموعه بهره میبرد.
این تغییر در شرایطی رخ میدهد که بسیاری از بازیکنان همچنان نسبت به کیفیت محتوای تولید شده با هوش مصنوعی تردید دارند و نگران کاهش استانداردهای بازیهای بزرگ هستند. قبلا شرکتهایی مانند Take-Two و CDPR و EA هم نگرانی خود را از واکنش منفی طرفداران نسبت به استفاده از این فناوری ابراز کرده بودند. در مقابل، نینتندو موضعی کاملا مخالف گرفت و «شیگرو میاموتو» تاکید کرد که این شرکت هیچ برنامهای برای استفاده از هوش مصنوعی ندارد.

برخی توسعهدهندگان این ابزارها را «کاربردی» توصیف کردهاند و حتی یکی از رهبران پروژه Battlefield 6 آنها را «وسوسهانگیز» خوانده، هرچند تاکید کرد تیمش از آنها برای خلق داراییهای هنری بازی استفاده نکرده است. تفاوت مهم اینجاست که پلیاستیشن به طور علنی به دنبال جذب متخصصان هوش مصنوعی است در حالی که ایکسباکس هنوز استفاده از این فناوری در استودیوهای خود را تایید نکرده است.
با توجه به سرمایهگذاریهای کلان مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی، احتمال میرود استودیوهای وابسته به ایکسباکس هم به زودی برای کاهش هزینهها یا افزایش سرعت توسعه به این ابزارها روی بیاورند. آنچه هنوز روشن نیست، واکنش بازیکنان به این تغییرات است و اینکه حضور پررنگتر آثار تولید شده با هوش مصنوعی در بازیها به رشد صنعت کمک خواهد کرد یا به اعتبار آن آسیب میزند.
source