لکسوس در آستانه رونمایی از خودروی اسپرت جدید خود قرار دارد، هرچند هنوز جزئیات زیادی درباره آن نمی‌دانیم. این خودروساز نخستین‌بار در ماه آگوست نسخه مفهومی Sport Concept را معرفی کرد و حالا برای نخستین‌بار نگاهی به فضای داخلی این مدل داریم؛ جایی که مشخص می‌شود این خودرو در واقع یک هیبرید است.

طراحی کابین: آمیزه‌ای از جسارت و آینده‌نگری

در نگاه اول، کابین خودروی کوپه جدید لکسوس بسیار متفاوت و آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد، اما با دقت بیشتر می‌توان دید که نسبت به نسخه مفهومی، حالتی نزدیک‌تر به نسخه تولیدی دارد. نکته‌ای که بلافاصله جلب توجه می‌کند، نبود نمایشگر مرکزی سیستم اطلاعات و سرگرمی است. در عوض، لکسوس یک پنل دیجیتالی خلاقانه طراحی کرده که شامل یک نمایشگر اصلی و دو نمایشگر کوچک‌تر در دو طرف آن است.

روی این نمایشگر، سطح شارژ باتری روی ۷۰ درصد نمایش داده می‌شود و در دو سوی آن نشانه‌های Power و Charge دیده می‌شوند. بالای آن نیز حرف برجسته M نمایان است که به‌احتمال زیاد نشان‌دهنده حالت دستی (Manual Mode) است. همچنین اطلاعات مربوط به دمای تایرها (۸۶ درجه فارنهایت) و فشار باد (۳۳.۴ psi) نیز نمایش داده می‌شود.


فرمان Y‌شکل با کنترل‌های فیزیکی هوشمند

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز این خودرو، فرمان Y‌شکل آن است که مجموعه‌ای از کنترل‌های فیزیکی از جمله دکمه‌ها، کلیدهای لغزنده و سوئیچ‌ها را در خود جای داده است. در پشت فرمان، پدال‌های تعویض دنده قرار دارند که روی پدال سمت چپ عبارت RE حک شده است؛ به نظر می‌رسد این دکمه برای تنظیم سطح بازیابی انرژی ترمز (Regenerative Braking) طراحی شده باشد.

دسته‌فرمان‌های الهام‌گرفته از LC

در این مدل، طراحی جدیدی از دسته‌های حالت رانندگی لکسوس LC به کار رفته است. این دسته‌ها از بخش بالایی پشت فرمان بیرون زده‌اند و روی ستون فرمان نصب شده‌اند. دسته سمت راست به نظر می‌رسد وظیفه انتخاب دنده را بر عهده دارد، در حالی‌که عملکرد دقیق دسته سمت چپ هنوز مشخص نیست.

در انتهای دسته چپ دکمه‌ای با عنوان Off و گزینه‌های M و N دیده می‌شود. نوشته روی این سوئیچ «Manual BEV» به نظر می‌رسد، هرچند سه حرف آخر آن به‌خوبی قابل تشخیص نیستند.

فضای ساده برای سرنشین جلو

در سمت سرنشین، طراحی کابین کاملاً ساده است. خبری از نمایشگر مرکزی یا حتی صفحه‌ای برای سرگرمی سرنشین نیست. تنها نکته جالب در این بخش، نوار تزئینی سبزی است که از روی داشبورد عبور کرده و تا درب ادامه می‌یابد. این طراحی مینیمال به وضوح نشان می‌دهد تمرکز اصلی بر روی راننده است.

جزئیات نهایی و کنترل‌های عملکردی

در قسمت پایین تزئینات نقره‌ای مشبک کنسول، مجموعه‌ای از دکمه‌ها قرار دارد. سه دکمه سمت راست احتمالاً مربوط به سیستم تهویه، یخ‌زدای شیشه عقب و گرم‌کن شیشه جلو هستند. در سمت چپ نیز دکمه‌هایی برای دوربین دید پیرامونی، ترمز خودکار هنگام توقف و دستیار پارک تعبیه شده‌اند. بخش شبکه‌ای درِ خودرو هنگام بسته شدن با تزئینات داشبورد ترکیب می‌شود و جلوه‌ای یکپارچه ایجاد می‌کند.


جرئتی در طراحی که امیدواریم حفظ شود

کابین داخلی این کوپه اسپرت لکسوس جسورانه و مدرن است و امیدواریم تا زمان عرضه نسخه تولیدی، تغییر چندانی نکند. نبود نمایشگر مرکزی حرکتی جسورانه و غیرمتعارف است، هرچند بعید نیست لکسوس برای نسخه نهایی دوباره آن را اضافه کند. این طراحی نشان می‌دهد که برند ژاپنی در تلاش است تجربه‌ای کاملاً متفاوت و متمرکز بر راننده ارائه دهد.

جمع‌بندی

کوپه جدید لکسوس با طراحی داخلی متفاوت، فرمان Y‌شکل و پنل دیجیتال خیره‌کننده‌اش نویدبخش ورود به عصری تازه از خودروهای هیبریدی است. اگر این طراحی در نسخه نهایی حفظ شود، با یکی از خاص‌ترین کابین‌های دنیا روبه‌رو خواهیم بود.

source

توسط elmikhabari