مجموعه‌ی GTA سال‌هاست که با روایت‌هایی از زندگی در ایالات متحده آمریکا، به یکی از نمادهای فرهنگی صنعت بازی تبدیل شده است. حالا یکی از بنیان‌گذاران شرکت سازنده در گفت‌وگویی توضیح داده چرا بازگشت به لندن یا شهرهای غیرآمریکایی برای این مجموعه دیگر منطقی نیست.

در طول تاریخ انتشار سری GTA، بیشتر نسخه‌ها در ایالات متحده آمریکا جریان داشته‌اند. هرچند گاهی بازی به سراغ مناطق دیگر رفته، اما در مجموع، این مجموعه به‌طور ثابت به روایت‌های آمریکایی وفادار مانده و دلیل مشخصی برای این انتخاب وجود دارد.

در گفت‌وگویی با لکس فریدمن ( Lex Friedman )، دن هاوسر ( Dan Houser )، یکی از بنیان‌گذاران شرکت Rockstar، درباره‌ی این موضوع صحبت کرده که چرا مجموعه‌ی GTA دیگر به لندن یا شهرهای بزرگ خارج از آمریکا بازنگشته است.

او در این باره گفت:

ما حدود ۲۶ سال پیش نسخه‌ای کوچک از بازی GTA را در لندن ساختیم؛ عنوانی به نام GTA London (با زاویه دوربین از بالا به پایین) که برای پلی استیشن ۱ طراحی شده بود. آن بازی تجربه‌ای سرگرم‌کننده و خوش‌ساخت بود. اما با این حال، باید گفت که هویت آمریکایی در مجموعه‌ی GTA به‌طور عمیق نهادینه شده و طراحی چنین بازی‌ای در لندن یا هر شهر دیگری خارج از آمریکا بسیار دشوار خواهد بود. این مجموعه به عناصر خاصی از جمله استفاده از سلاح‌های گرم و شخصیت‌هایی اغراق‌آمیز و فراتر از واقعیت نیاز دارد. فضای بازی به‌شدت متأثر از فرهنگ آمریکایی است و این ویژگی‌ها آن‌قدر در ساختار و روح مجموعه جا افتاده‌اند که بازسازی همان تجربه در محیطی غیرآمریکایی عملاً امکان‌پذیر نیست و نتیجه‌ای مشابه به‌دنبال نخواهد داشت.

دن هاوسر با این صحبت‌ها تأکید کرد که GTA نه‌تنها از نظر جغرافیایی، بلکه از نظر فرهنگی و روایی به آمریکا وابسته است. شخصیت‌ها، فضای شهری، نوع تعامل‌ها و حتی طنز خاص بازی، همه و همه از دل فرهنگ آمریکایی بیرون آمده‌اند. به همین دلیل، تلاش برای انتقال این تجربه به شهری مثل لندن، ممکن است باعث از دست رفتن هویت اصلی مجموعه شود.

source

توسط elmikhabari.ir