13 آبان 1404 ساعت 19:40

با پیشرفت برق‌آسای خودروهای چینی، مدیرعامل فورد هشدار داده است که صنعت خودرو غرب در آستانه از دست دادن زمین بازی قرار دارد.

در سال‌های گذشته، صنعت خودروسازی غرب با نوعی غرور دیرینه به کشورهای شرق طعنه می‌انداخت و بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌های اروپایی و آمریکایی دوران طولانی سلطه خود را تضمین‌شده می‌دانستند و ظهور برندهای چینی را تهدیدی جدی تصور نمی‌کردند. طبق آخرین اخبار خودرو، پس از دو دهه سرمایه‌گذاری سنگین چین در بخش خودروهای الکتریکی، هوشمند و خودران، این معادله دگرگون شده است. تولیدکنندگان چینی که روزگاری کپی‌کار و ضعیف در طراحی تلقی می‌شدند، امروز با تلفیق فناوری نرم‌افزاری، زنجیره تأمین باتری داخلی و تولید انبوه به‌صرفه، بازار جهانی را در اختیار گرفته‌اند.

فورد، فولکس‌ واگن و حتی تویوتا، حالا با فشار رقابتی مواجه‌اند که در چند سال آینده می‌تواند جایگاه آن‌ها را به‌کلی دگرگون کند. به‌گفته جیم فارلی، مدیرعامل گروه خودروسازی فورد، رشد برندهای چینی تهدیدی صرفاً اقتصادی نیست، بلکه تهدیدی فناورانه است. او اذعان کرده که توان مهندسی و سرعت نوآوری این شرکت‌ها از مرزهای تصور گذشته‌ است.

پیشرفت خودروهای چینی و حمله به بازار جهانی

در طول سال گذشته، جیم فارلی، مدیرعامل فورد با لحنی هشداردهنده بارها تأکید کرده است که خودروسازان چینی با سرعتی کم‌سابقه در مسیر برقی‌سازی صنعت خودرو از رقبا پیش افتاده‌اند. برخلاف بسیاری از مدیران غربی که تنها در کنفرانس‌ها از رقابت چین سخن می‌گویند، فارلی تصمیم گرفت شخصاً این واقعیت را تجربه کند. او برای مدتی هر روز با یک شیائومی SU7 رفت و آمد می‌کرد تا مهندسی، تجربه، کیفیت ساخت محصول و پیشرفت خودروهای چینی را کامل درک کند.

از دید فارلی، چالش پیش‌روی صنعت کنونی حتی از هجوم خودروسازان ژاپنی در اوایل دهه ۱۹۸۰ نیز گسترده‌تر و خطرناک‌تر است. او در گفت‌وگو با نشریه Business Insider تصریح کرد: «تاریخ در حال تکرار است، اما نه در همان ابعاد گذشته. این بار چین ظرفیت تولیدی دارد که می‌تواند کل بازار آمریکای شمالی را پوشش دهد و ما را از نظر اقتصادی زمین‌گیر کند. ژاپن هرگز چنین نیروی تولیدی نداشت.»

بیشتر بخوانید

این سخنان یادآور زمانی است که ژاپن با تولید بیش از ۱۱ میلیون خودرو در سال ۱۹۸۰، واشنگتن را به وضع محدودیت‌های صادراتی واداشت. اما امروزه چین نه‌تنها دارای خطوط تولید عظیم، بلکه صاحب اکوسیستم فنی و دیجیتال گسترده‌ای است که فراتر از مفهوم خودرو عمل می‌کند. فارلی در خصوص پیشرفت خودروهای چینی هشدار داده است که غول‌های فناوری این کشور از جمله شیائومی و هواوی، به قلب خودروها نفوذ کرده‌اند. وی در این خصوص اظهار داشت: «در خودروهای چینی نیازی به اتصال تلفن نیست و تمام هویت و داده‌های شخصیِ کاربر به‌صورت خودکار در فضای نرم‌افزاری خودرو فعال می‌شوند.»

در شرایط کنونی، آمریکا با ممنوعیت واردات خودروهای چینی برقی به‌طور موقت از رقابت مستقیم در بازار داخلی مصون مانده است، اما شرکت‌هایی همچون فورد که در مسیر جهانی فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند به بازارهای بین‌المللی دل خوش کنند. چین اکنون ظرفیتی دارد که هر لحظه می‌تواند تهدیدی برای ساختار اقتصادی خودروسازی غرب شود؛ وضعیتی که مدیرعامل فورد آن را مرحله جدید ریسک صنعتی می‌نامد.

سایه سیاست‌های ترامپ بر بازار برقی آمریکا

مدیرعامل فورد این روزها با صراحت از بزرگ‌ترین چالش تاریخ این شرکت سخن می‌گوید؛ چالشی که دیگر محدود به رقابت مدل‌های برقی نیست، بلکه به یک مبارزه تمام‌عیار بر سر آینده فورد تعبیر می‌شود. او هشدار داد: «ما در رقابت جهانی با چین هستیم و اگر این رقابت را ببازیم، فورد آینده‌ای نخواهد داشت.» در نگاه فارلی، چین نه یک رقیب نوپا بلکه «غول ۷۰۰ پوندی صنعت خودروهای برقی» است؛ کشوری که موفق شده چشم‌انداز جهانی خودروهای برقی را بازنویسی کند و تسلط خود را هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارجی گسترش دهد.

همچنین بخوانید

در پشت پرده این سخنان، واقعیتی نهفته که به سیاست‌های داخلی آمریکا نیز گره خورده است. مقررات دوران دونالد ترامپ، از جمله لغو اعتبار مالیاتی حداکثر ۷,۵۰۰ دلار برای خرید خودروهای برقی، موجب شده روند تقاضا در بازار ایالات متحده با افت محسوسی روبه‌رو شود. این کاهش، شبکه تأمین و استراتژی فروش فورد را تحت فشار قرار داده و در برخی مدل‌ها باعث انتقال سرمایه‌گذاری به خارج از آمریکا شده است.

با این حال، فارلی این وضعیت را تنها یک وقفه موقتی می‌داند و معتقد است بازار خودروهای برقی آمریکا هنوز در نقطه آغاز منحنی رشد است و تنها به زمان، آگاهی عمومی و مدل‌های ارزان‌تر نیاز دارد تا جهش واقعی را تجربه کند. طبق اعلام شرکت فورد سهم فعلی خودروهای برقی از بازار آمریکا نزدیک به ۵ درصد برآورد می‌شود ولی با ورود نسل دوم خودروهای اقتصادی‌ برقی، کاهش هزینه باتری‌ها و تکامل شبکه شارژ سریع، پیش‌بینی شرکت آن است که این سهم در مدت کوتاهی دو تا سه برابر خواهد شد.

source

توسط elmikhabari.ir