ایکسپنگ با همکاری فولکسواگن، از رانندگی خودران بدون نقشه رونمایی کرد که آینده حملونقل را متحول میسازد. این دستاورد، عصری جدید از خودروهای هوشمند را نوید میدهد.
در رویداد روز هوش مصنوعی ۲۰۲۵ ایکسپنگ (Xpeng 2025 AI Day)، این شرکت چینی مجموعه گستردهای از نوآوریهای نسل بعدی را در حوزههای حملونقل و رباتیک معرفی کرد. این پیشرفتها شامل رباتاکسیهای سطح L4، خودروهای پرنده ماژولار و رباتهای انساننما نیز میشود که اکوسیستم هوش مصنوعی این شرکت را گسترش میدهد.
نسل جدید رانندگی خودران: بدون نقشه، با فولکسواگن
سیستم هوش مصنوعی Xpeng VLA 2.0، زیربنای محاسباتی برای نسل بعدی حملونقل هوشمند این شرکت است که شامل وسایل نقلیه، ربوکارها، سیستمهای رباتاکسی و خودروهای پرنده میشود. این مدل با معماری ۷۲۰ میلیارد پارامتری کار میکند و هر پنج روز یکبار بهطور کامل بهروزرسانی میشود. پلتفرم تراشه تورینگ هسته اصلی این سیستم رانندگی خودران را تشکیل میدهد.
یکی از قابلیتهای کلیدی، حالت رانندگی خودران کمکی بدون نیاز به نقشه است که با چارچوبهای قانونی بینالمللی مطابقت دارد. این ویژگی به خودروها اجازه میدهد در هر منطقهای بدون نیاز به دادههای مسیر از پیش بارگذاریشده، فعالیت کنند. عرضه آزمایشی برای کاربران پیشگام در دسامبر ۲۰۲۵ برنامهریزی شده و استقرار کامل آن روی مدلهای فوقرده ایکسپنگ P7 Ultra و Xpeng G9 Ultra در سهماهه اول سال ۲۰۲۶ (اوایل ۱۴۰۵) انتظار میرود.
فولکسواگن بهعنوان اولین شریک استراتژیک ایکس پنگ برای مدل VLA 2.0 تأیید شده است. علاوه بر این، تراشه هوش مصنوعی Turing توسعهیافته توسط Xpeng بهطور رسمی برای استفاده در خودروهای فولکسواگن انتخاب شده است. این ششمین همکاری بین دو شرکت پس از پروژههای مشترک قبلی در سیستمهای معماری الکتریکی و شبکههای شارژ فوقسریع است.
Xpeng همچنین قصد دارد در سال ۲۰۲۶ نسخهای با تجربه رانندگی خودران سطح L4 موسوم به Robo را در مدلهای منتخب عرضه کند. نسخه روبو (Robo) دارای چهار تراشه تورینگ با قدرت پردازشی ۳۰۰۰ TOPS خواهد بود. سه مدل رباتاکسی (Robotaxi) نیز سال آینده با پیکربندی سختافزاری مشابه معرفی خواهند شد. این وسایل نقلیه که برای رانندگی خودران سطح ۴ طراحی شدهاند، عملیات آزمایشی خود را در شهرهایی مانند گوانگژو (Guangzhou) چین آغاز خواهند کرد. Amap نیز بهعنوان اولین شریک اکوسیستم جهانی برای این پلتفرم تأیید شده است.
فراتر از جاده: خودروهای پرنده و رباتهای هوشمند ایکسپنگ
ایکسپنگ در روز فناوری ۲۰۲۵ خود، خودروی پرنده ماژولار ششسرنشینهی A868 را تحت برند Xpeng Aridge نیز به نمایش گذاشت. این خودرو یک وسیله نقلیه هیبریدی است که قادر به حمل شش مسافر با حداکثر برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو با استفاده از برخاست عمودی، نیاز به باند فرودگاه را از بین میبرد.
در حوزه رباتیک، ایکسپنگ از ربات انساننمای نسل جدید Iron رونمایی کرد. این ربات برای تجاریسازی آسانتر، کاربردهای گستردهتر و جمعآوری داده طراحی شده است. ربات Iron دارای حرکات طبیعی و روان، بدنی شبیه انسان با ۲۲ درجه آزادی در دستها و نمایشگر سهبعدی خمیده برای ارتباط تعاملی است. این ربات توسط سه تراشه هوش مصنوعی تورینگ و سیستم VLA 2.0 ایکسپنگ تأمین انرژی میشود و قدرت پردازشی ۲۲۵۰ TOPS را ارائه میدهد. Xpeng قصد دارد تولید انبوه این ربات را تا پایان سال ۲۰۲۶ آغاز کند و یک SDK برای توسعهدهندگان جهانی منتشر خواهد کرد.
ایکسپنگ با هدف تبدیل شدن به یک شرکت جهانی با هوش تجسمیافته، در حال برنامهریزی است. دفتر مرکزی و مرکز تولید هوشمند جدید این شرکت در گوانگژو در دسامبر ۲۰۲۵ رسما افتتاح خواهد شد. این شرکت همچنین در حال گسترش دفاتر خود در سراسر کشور، از جمله پکن، شانگهای، ووهان و شنژن است تا برای تولید در مقیاس وسیع رباتها، ربوکارها، رباتاکسیها و وسایل نقلیه پرنده ماژولار آماده شود.
source



