اطلاعات و داده‌های جدید نشان می‌دهد که شرکت Bandai Namco با پیشی گرفتن از سونی، در سال ۲۰۲۵ به بزرگترین دارنده پتنت در صنعت بازی و سرگرمی ژاپن تبدیل شده است.

آژانس ژاپنی تحلیل پتنت Patent Result رتبه‌بندی جدیدی از شرکت‌های فعال در حوزه بازی و سرگرمی این کشور منتشر کرده که بر پایه‌ تعداد و اهمیت پتنت‌های ثبت‌ شده و فعال در سال مالی گذشته تنظیم شده است.

این بررسی، دوره زمانی اول آوریل ۲۰۲۴ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۵ را پوشش می‌دهد و بر اساس نتایج آن، Bandai Namco به‌ عنوان برترین دارنده پتنت در صنعت بازی و سرگرمی ژاپن شناخته شده است. پس از آن، Sony Interactive Entertainment و استودیوی Gree، توسعه‌دهنده بازی‌های موبایلی، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

جدول کامل این رتبه‌بندی به شرح زیر است:

شرکت امتیاز پتنت تعداد پتنت
Bandai Namco ۸,۵۶۵.۲ ۲۴۵
Sony Interactive Entertainment ۶,۶۳۱.۰ ۲۰۸
Gree ۵,۱۲۱.۹ ۱۷۶
COLOPL ۴,۹۷۸.۰ ۱۳۷
MIXI ۴,۶۶۴.۸ ۲۴۱
Nintendo ۴,۲۱۰.۸ ۱۵۴
Cygames ۳,۶۳۳.۳ ۷۶
Sega ۲,۷۶۳.۲ ۸۷
The Pokémon Company ۲,۳۷۷.۳ ۶۶
Bandai Namco Amusement ۲,۰۲۱.۶ ۲۰

این رتبه‌بندی بر اساس اهمیت و تأثیرگذاری پتنت‌ها انجام می‌شود. این ارزیابی از طریق سیستم اختصاصی موسوم به Patent Score محاسبه می‌شود که عواملی همچون تعداد دفعاتی که یک پتنت مبنای رد پتنت شرکت‌های دیگر قرار گرفته و تلاش رقبا برای محدودسازی حقوق پتنت دارنده را در نظر می‌گیرد.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ نیز Bandai، SIE و Gree در سه جایگاه برتر قرار داشتند، هرچند در آن زمان دو شرکت سونی و Gree بالاتر از باندای بودند. نکته قابل توجه در فهرست امسال این است که Sega و نینتندو، که معمولاً در مرکز بحث‌های مرتبط با ثبت اختراع قرار دارند، در جایگاهی پایین‌تر از توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی مانند Colopl و Mixi قرار گرفته‌اند.

بیشترین پتنت‌های مرتبط و تأثیرگذار Bandai به بخش اسباب‌بازی و محصولات فیزیکی این شرکت مربوط می‌شوند. در همین حال، آژانس Patent Result به چند مورد از پتنت‌های شاخص سونی نیز اشاره کرده است؛ از جمله سیستم نمایشگری که قادر است اشیای مجازی را به‌ طور همزمان و در لحظه روی یک دستگاه نمایش تولید کند و همچنین دستگاهی که بر اساس ویژگی‌های خاص، به صورت خودکار جلوه‌های صوتی مناسب برای ویدیوها یا شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پیشنهاد می‌دهد.

source

توسط elmikhabari.ir