بازار خودرو ایران امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ روزی آرام اما پرابهام را پشت سر گذاشت. طبق گزارش‌ها از بنگاه‌های معاملاتی، قیمت خودرو در بیشتر مدل‌ها تغییرات محدودی داشت و تنها چند مدل با افزایش یا کاهش محسوس مواجه شدند. کارشناسان می‌گویند خریداران همچنان در انتظار ثبات سیاسی و اقتصادی هستند و همین عامل، معاملات را به کمترین حد خود رسانده است.

 رکود معاملاتی در بازار خودرو

در روزهای اخیر، بازار خودرو در فضایی نیمه‌خاموش فعالیت کرده است. بیشتر خریداران تصمیم گرفته‌اند تا مشخص‌شدن وضعیت نرخ ارز و سیاست‌های دولت صبر کنند. به گفته تحلیلگران، کاهش عرضه از سوی کارخانه‌ها و افزایش جزئی هزینه تولید، زمینه را برای نوسان‌های مقطعی قیمت فراهم کرده است. با این حال، هنوز تقاضای جدی برای خرید خودرو وجود ندارد و رکود معاملاتی ادامه دارد.

 پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار خودرو

کارشناسان بازار معتقدند اگر در کوتاه‌مدت تغییر محسوسی در وضعیت تحریم‌ها یا روابط خارجی ایجاد نشود، روند فعلی ادامه خواهد یافت. در چنین شرایطی، احتمال تثبیت یا کاهش جزئی قیمت خودرو وجود دارد. به بیان دیگر، فعلاً این بازار برای خریداران مصرفی کم‌ریسک است؛ اما جذابیتی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های سوداگرانه ندارد.

 قیمت خودروهای داخلی امروز

در بین خودروهای داخلی، شاهین GL بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد و با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و هشت میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر، کوییک RS نیز ۷ میلیون تومان گران شد و در قیمت ۶۶۲ میلیون تومان معامله شد.

مدل تارا اتوماتیک V4 دو میلیون تومان رشد داشت و به یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون تومان رسید. در همین حال، پژو ۲۰۷ موتور TU3 با رشد سه میلیون تومانی، در ۸۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

به طور کلی، بازار خودروهای داخلی با نوسانات جزئی و رفتار احتیاطی معامله‌گران روبه‌رو است.

 قیمت خودروهای مونتاژی امروز

در بخش خودروهای مونتاژی، نوسانات شدیدتری دیده می‌شود. تیگو ۸ پرومکس با جهش ۷۰ میلیون تومانی به ۴ میلیارد و ۳۵ میلیون تومان رسید. در مقابل، اکستریم TX با افت ۵۵ میلیون تومانی در ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله شد.

کاپرا U کاهش ۷۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و روی عدد ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ایستاد. از طرف دیگر، دیگنیتی پرستیژ با رشد ۵ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رسید.

مدل‌های هایما S5 پرو و چانگان CS55 نیز هرکدام ۱۰ میلیون تومان گران شدند و به‌ترتیب در ۲ میلیارد و ۴۵ میلیون و ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

 جمع‌بندی و چشم‌انداز

بازار خودرو ایران در شرایط فعلی، بین رکود و نوسان محدود گرفتار شده است. خریداران واقعی به‌دنبال زمان مناسب برای خرید هستند و دلالان از بازار فاصله گرفته‌اند. تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی و ارزی شفاف نشود، نمی‌توان انتظار جهش قیمتی یا ریزش قابل‌توجه را داشت. در نهایت، به‌نظر می‌رسد بازار خودرو تا پایان پاییز ۱۴۰۴ در حالت انتظار باقی بماند و تنها اخبار سیاسی یا اقتصادی می‌تواند جهت آن را تغییر دهد.

منیع: تجارت نیوز

source

توسط elmikhabari.ir