02 آذر 1404 ساعت 17:21

شرکت بایکار ترکیه، سازنده پهپادهای مشهور، با معرفی جنگنده کیزیل‌الما (Kizilelma)، جدیدترین دستاورد خود، جهان را شگفت‌زده کرد. این هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز قابلیت‌های نظامی ترکیه را متحول می‌سازد.

این جنگنده بدون خلبان پیشرفته، که توسط ترکیه توسعه یافته، به عنوان گامی مهم در تقویت نیروی هوایی این کشور و پاسخ به نیازهای دفاعی آتی تلقی می‌شود. کیزیل‌الما با هدف پر کردن شکاف‌های موجود و ارتقاء توان دفاعی، برنامه‌های جاه‌طلبانه آنکارا را در صنعت هوایی جهان به نمایش می‌گذارد.

قابلیت‌های فوق‌العاده و مشخصات خیره‌کننده کیزیل‌الما

پنجمین نمونه اولیه کیزیل‌الما اخیراً پروازهای آزمایشی حیاتی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این پهپاد جنگی (UCAV) با وزن برخاست ۸.۵ تن و ظرفیت حمل تسلیحات ۱.۵ تن، حامل موشک هوابه‌هوای گوک‌دوغان بود که قرار است جایگزین ساخت داخل موشک‌های غربی شود.

جنگنده کیزیل‌الما

از نظر فنی، کیزیل‌الما به رادار آرایه فازی فعال الکترونیکی (AESA) مُراد ۱۰۰-A و سیستم هدف‌گیری کم‌قابل‌ردگیری تویگان (Toygun EOTS) از شرکت آسلسان مجهز است. برای کاهش ردپای راداری، این جنگنده بدون سرنشین با دو محفظه تسلیحات داخلی و پوشش جاذب رادار طراحی شده است. همچنین، بخش بزرگی از پرواز و پردازش داده‌ها توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود که قابلیت عملیات کاملاً خودمختار به آن می‌بخشد.

چرا کیزیل‌الما آینده دفاعی و اقتصادی ترکیه را متحول می‌کند؟

جنگنده کیزیل‌الما راه‌حلی استراتژیک برای نیروی هوایی ترکیه محسوب می‌شود، به‌ویژه با توجه به فرسودگی ناوگان جنگنده‌های F-۴E فانتوم و نیاز به بازسازی F-۱۶های موجود. هالوک بایراکتار، مدیرعامل بایکار، هدف تولید ۴۸ فروند Kizilelma را در سال ۱۴۰۵ (۲۰۲۶ میلادی) اعلام کرده است.

جنگنده کیزیل‌الما

صرفه اقتصادی این پهپاد جنگی قابل توجه است؛ در حالی که قیمت یک جنگنده F-۱۶ Block ۷۰ می‌تواند به ۲۰۰ میلیون دلار برسد، قیمت تخمینی کیزیل‌الما بین ۳ تا ۳۴.۵ میلیون دلار است. این پلتفرم علاوه بر افزایش توان رزمی، هزینه‌های عملیاتی جنگنده‌های سرنشین‌دار را کاهش داده و به عنوان یک «بال‌مرد وفادار» برای جنگنده‌های سرنشین‌دار عمل می‌کند و زمینه را برای ورود نسل جدید جنگنده‌های ملی MMU Kaan آماده می‌سازد.

بیشتر بخوانید

چالش‌ها و افق‌های نوین پیش‌روی کیزیل‌الما

چالش اصلی جنگنده کیزیل‌الما در حوزه موتور باقی مانده است. این پهپاد در حال حاضر از موتور توربوفن اوکراینی AI-۲۵ استفاده می‌کند، اگرچه برنامه‌هایی برای توسعه موتورهای بومی در شرکت TEI در دست اجراست. از نظر طراحی، وجود بالچه‌های کانارد دلتا در جلوی هواپیما، اگرچه مانورپذیری بالایی را تضمین می‌کند، اما می‌تواند ردپای راداری آن را افزایش دهد. این ریسک با استفاده از پوشش جاذب رادار و سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکی تویگان کاهش می‌یابد.

کیزیل‌الما با شراکت‌های اخیر، ترکیه را وارد سطح جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی کرده است، از جمله خرید شرکت هوافضای ایتالیایی Piaggio Aerospace و جوینت ونچر با غول دفاعی لئوناردو. این تحرکات، ترکیه را به طور غیرمستقیم در نزدیکی پروژه جنگنده نسل ششم GCAP قرار می‌دهد و جاه‌طلبی ترکیه برای تبدیل شدن به بازیگری تعیین‌کننده در فناوری‌های دفاعی آینده را تقویت می‌کند.

source

توسط elmikhabari.ir