گروهی از بزرگترین ناشران و استودیوهای خلاق ژاپن از جمله استودیو جیبلی به صورت رسمی از شرکت OpenAI خواستهاند استفاده از محتوای دارای حق نشر آنها را متوقف کند. این درخواست در قالب نامهای از سوی انجمن توزیع محتوای برونمرزی ژاپن (CODA) ارسال شده است. این انجمن نماینده قانونی غولهای فرهنگی مانند باندای نامکو و اسکوئر انیکس نیز محسوب میشود.
به گزارش بخش حقوقی رسانه اخبار فناوری تکنا، این اقدام در پی نگرانیهای فزاینده نسبت به نقض گسترده حق مولف صورت گرفته است. ناشران ژاپنی معتقدند مدلهای هوش مصنوعی مانند مولد ویدیویی Sora 2 و همچنین ابزارهای تولید تصویر این شرکت بدون اجازه از آثار آنها تغذیه شدهاند. این انجمن تاکید دارد که خروجیهای این مدلها شباهت انکارناپذیری به محتوای ژاپنی و سبکهای بصری منحصربهفرد اعضای آن دارد.
محبوبیت سبک هنری جیبلی یکی از دلایل اصلی این تنش بوده است. پس از عرضه ابزار تولید تصویر در محصولات OpenAI کاربران به شکل گستردهای شروع به بازتولید تصاویر شخصی یا حیوانات خانگی خود به سبک جیبلی کردند. این روند که در شبکههای اجتماعی بسیار فراگیر شد حتی مورد توجه مدیرعامل OpenAI سم آلتمن نیز قرار گرفت و او تصویر پروفایل خود را به نسخهای جیبلیطور تغییر داد.
انجمن CODA دو خواسته مشخص را مطرح کرده است. نخست آنکه OpenAI فورا جمعآوری و استفاده از محتوای اعضای آن را برای یادگیری ماشین متوقف سازد. دوم اینکه شرکت باید به شکل صادقانه به تمام ادعاها و پرسشهای مربوط به نقض کپیرایت که توسط اعضای انجمن در مورد خروجیهای Sora 2 مطرح میشود پاسخ دهد.
نقطه اصلی اختلاف در تفاوت قوانین کپیرایت نهفته است. سیستم حقوقی ژاپن برخلاف رویکرد آمریکا نیازمند کسب اجازه قبلی برای استفاده از آثار است. در حالی که OpenAI بر اساس یک سیستم انصرافی عمل میکند که به عقیده ژاپنیها با قوانین آنها مغایرت دارد و نمیتواند مانع مسئولیت قانونی شود.
اگرچه هایائو میازاکی بنیانگذار استودیو جیبلی مستقیما درباره این جنجال اخیر اظهار نظر نکرده است اما مواضع قبلی او کاملا روشن است. او در گذشته هنگام مواجهه با یک انیمیشن تولید شده توسط هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۶ به شدت ابراز انزجار کرده بود. میازاکی در آن زمان گفته بود که چنین آثاری را توهینی به خود زندگی میداند.
source