شرکت AMD با معرفی نسخه تازه‌ای از فناوری ارتقای مقیاس خود با نام Redstone، قصد دارد جایگاه انویدیا و نرم‌افزار DLSS (Deep Learning Super Sampling) را به چالش بکشد. این فناوری که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده، نیازمند کارت‌های گرافیک جدید AMD است تا بیشترین قابلیت‌های آن فعال شود. با این حال حتی اگر کاربران روی کامپیوتر بازی نکنند، باید توجه داشته باشند که چنین نرم‌افزاری می‌تواند تجربه بازی روی کنسول‌ها و سایر پلتفرم‌ها را نیز دگرگون کند.

دلیل اصلی اینکه بسیاری از بازی‌ها همچنان در وضوح 4K قابل اجرا باقی مانده‌اند، به‌کارگیری گسترده هوش مصنوعی در پردازش تصویر است. فناوری ارتقای هوشمند (AI Upscaling) این امکان را فراهم می‌کند که فریم‌هایی که در ابتدا با وضوح پایین‌تر رندر شده‌اند، به سطح بالاتری ارتقا یابند و در عین حال عملکرد کلی سیستم نیز حفظ شود. این توضیح ساده‌ترین شکل بیان نحوه کار این فناوری است، اما در واقعیت، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و الگوریتم‌های مختلف در کنار ارتقا‌دهنده‌ها فعالیت می‌کنند تا کیفیت نهایی تصویر افزایش یابد، بدون اینکه تنها به توان خام کارت گرافیک وابسته باشند. Redstone در حقیقت به‌عنوان بستری عمل می‌کند که همه این قابلیت‌های نرم‌افزاری در آن یکپارچه شده‌اند و به‌صورت هماهنگ کار می‌کنند.

با این حال، ارتقای وضوح به‌تنهایی نمی‌تواند نرخ فریم مورد انتظار بسیاری از بازیکنان را تأمین کند. به همین دلیل، AMD اکنون نسخه تازه‌ای از فناوری تولید فریم مبتنی بر یادگیری ماشینی را معرفی کرده است. این همان قابلیتی است که در میان کاربران با عنوان «فریم‌های مصنوعی» شناخته می‌شود.

از سلاح جدید AMD در رقابت با Nvidia رونمایی شد - گیمفا

نرم‌افزار با استفاده از یک خط پردازش هوش مصنوعی، فریم‌های جدیدی را میان فریم‌های اصلی قرار می‌دهد و به این ترتیب نرخ فریم بازی‌ها به‌طور مصنوعی افزایش می‌یابد. نسخه‌های پیشین FSR (FidelityFX Super Resolution) مانند FSR 3.1 نیز چنین قابلیتی داشتند، اما به‌روزرسانی Redstone وعده داده است که علاوه بر افزایش کیفیت بصری، تأخیر کمتری برای هر فریم تولیدشده ایجاد کند. برای نمونه، AMD صحنه‌ای از بازی F1 24 را نمایش داد که در نسخه قدیمی سایه‌ها دچار لرزش بودند، اما در نسخه Redstone این مشکل برطرف شده و تصویر روان‌تر و پایدارتر به نظر می‌رسید.

انویدیا با DLSS 4 نخستین شرکتی بود که فناوری تولید چندفریمی را به‌طور گسترده مطرح کرد. هرچند بسیاری از بازیکنان کامپیوتر از تمرکز انویدیا بر ارتقای نرم‌افزاری چندان رضایت نداشتند، زیرا کارت‌های گرافیک سری RTX 40 و RTX 50 افزایش عملکرد چشمگیری ارائه نکردند. این فناوری که با نام «فریم اینترپولیشن» نیز شناخته می‌شود، اکنون یکی از ویژگی‌های اصلی به‌روزرسانی XeSS 2 اینتل است. تفاوت مهم اینجاست که نسخه اینتل روی هر سخت‌افزاری قابل استفاده خواهد بود، در حالی که AMD و انویدیا محدودیت‌های سخت‌افزاری خاص خود را دارند و تنها روی کارت‌های گرافیک جدیدتر فعال می‌شوند.

از سلاح جدید AMD در رقابت با Nvidia رونمایی شد - گیمفا

این شرایط باعث شده بنچمارک‌گیری بازی‌ها با استفاده از تولید فریم پیچیده‌تر از گذشته شود. AMD وعده داده است که با فعال‌سازی تولید فریم و تنظیمات Redstone روی حالت Performance که به معنای ارتقا از وضوح پایین به 4K است، نرخ فریم بازی Call of Duty: Black Ops 7 از ۲۳ فریم بر ثانیه به ۱۰۹ فریم بر ثانیه افزایش یابد. AMD توضیح می‌دهد که بهتر است بازیکنان بعد از فعال کردن ارتقای وضوح، بازی‌شان حداقل ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود.

دلیل این توصیه این است که اگر نرخ فریم کمتر باشد، ممکن است تصویر دچار مشکل یا افت کیفیت شود. در واقع این فناوری برای بازی‌هایی طراحی شده که از قبل روان اجرا می‌شوند و حالا می‌تواند آن‌ها را به بالاترین سطح عملکرد برساند و تجربه‌ای بسیار روان‌تر فراهم کند. علاوه بر ارتقاهای FSR، شرکت AMD ویژگی‌های تازه‌ای مانند Radiance Caching را معرفی کرده است که با استفاده از مدل یادگیری ماشینی، عملکرد رهگیری پرتو (Ray Tracing) را بهبود می‌دهد. رهگیری پرتو باعث می‌شود نورپردازی در صحنه‌های بازی طبیعی‌تر و واقعی‌تر به نظر برسد و بازتاب‌ها و سایه‌ها دقیق‌تر باشند.

از سلاح جدید AMD در رقابت با Nvidia رونمایی شد - گیمفا

قابلیت جدید Ray Regeneration نیز جزئیات صحنه‌ها را پس از اعمال افکت‌های رهگیری پرتو بازسازی می‌کند تا کیفیت تصویر کاهش نیابد. برای فعال‌سازی این قابلیت‌ها، کاربران باید از طریق نرم‌افزار AMD و به‌صورت جداگانه در هر بازی اقدام کنند و همچنین ویژگی‌های FSR 4 را در تنظیمات داخلی بازی فعال نمایند.

برخی از قابلیت‌های اختصاصی Redstone به‌طور بومی در بیش از ۲۰۰ بازی کامپیوتر از جمله Warhammer 40K: Darktide و Call of Duty: Black Ops 7 که به‌ترتیب از Radiance Caching و Ray Regeneration پشتیبانی می‌کنند در دسترس هستند. این تعداد تقریباً مشابه DLSS 4 انویدیا است که تا ماه آگوست حدود ۱۷۵ بازی را پشتیبانی می‌کرد. AMD وعده داده است که Redstone در سال ۲۰۲۶ در بازی‌های بیشتری ادغام خواهد شد، هرچند میزان موفقیت آن به همکاری ناشران و توسعه‌دهندگان وابسته است.

از سلاح جدید AMD در رقابت با Nvidia رونمایی شد - گیمفا

AMD پیش‌تر در رویداد Computex در ماه آگوست از برنامه‌های خود برای ارتقای FSR خبر داده بود. این به‌روزرسانی تنها روی کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری RDNA 4 فعال می‌شود؛ Radeon RX 9000 به‌طور مشخص شامل مدل‌های RX 9070 و RX 9070 XT می‌شود.

اهمیت این فناوری تنها به کاربران کامپیوتر محدود نیست و برای بازیکنان کنسول نیز ارزش زیادی دارد. سونی با همکاری AMD در ماه مارس نسخه FSR 4 را منتشر کرد و طبق گزارش‌ها، برند پلی استیشن در حال آماده‌سازی به‌روزرسانی جدیدی با نام PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) است که قرار است عملکرد پلی استیشن ۵ پرو را بهبود دهد. سونی همچنین اعلام کرده که قصد دارد قابلیت FSR 4 را روی پلی استیشن ۵ استاندارد نیز فعال کند، اما به دلیل استفاده این کنسول از معماری قدیمی RDNA 2، اجرای کامل این فناوری با چالش‌هایی همراه خواهد بود و نیازمند بهینه‌سازی‌های بیشتری است.

در نهایت، Redstone می‌تواند نقطه عطفی برای پلی استیشن ۶ باشد که هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده است. فناوری ارتقای وضوح بیشتر به سیستم‌های میان‌رده و ضعیف‌تر کمک می‌کند تا عملکردی فراتر از توان سخت‌افزاری خود داشته باشند. این بدان معناست که کنسول‌های دستی آینده، چه در قالب کامپیوترهای قابل حمل و چه پلی استیشن، بیش از پیش از معماری RDNA 4 بهره خواهند برد. در هر صورت، سیستم‌های گیمینگ آینده ممکن است بیش از سخت‌افزار نوآورانه، به نرم‌افزارهای پیشرفته وابسته باشند و همین موضوع می‌تواند مسیر تازه‌ای برای صنعت بازی‌های ویدئویی رقم بزند.

هادی صفائیQUIGGZY

source

توسط elmikhabari.ir