طراح ارشد پلی استیشن ۵ میگوید که انتظار داشت بازیهای بیشتری برای دستیابی به گرافیک بهتر، با نرخ فریم ۳۰ عرضه شوند.
اجرای بازی با نرخ فریم بالاتر، به یکی از ویژگیهای اصلی نسل فعلی کنسولهای بازی تبدیل شده است. در حالی که برخی از عناوین مهم این نسل، با نرخ فریم ۳۰ عرضه شدهاند، اما نرخ فریم ۶۰ به نقطهای ایدهآل برای اکثر استودیوها تبدیل شده است.
حتی معمار ارشد پلیاستیشن ۵ نیز اذعان کرده که از اصرار استودیوها بر ساخت بازی با نرخ فریم ۶۰، شگفتزده شده است.
سختافزار فعلی پلی استیشن ۵ به قدر کافی برای اجرای بازی با نرخ فریم ۶۰ توانمند است و امکان تجربه بسیار روانتری از بازی را فراهم میکند. اکثر بازیهای منتشر شده روی پلیاستیشن ۵، دارای حالتهای اختصاصی پایه (با تمرکز بر گرافیک) و عملکرد (با تمرکز بر نرخ فریم) هستند.
مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد پلی استیشن، اخیراً طی مصاحبهای، در پاسخ به اینکه چه چیزی در مورد نسل فعلی کنسولها او را بیشتر از همه شگفتزده کرده است، به پذیرش گسترده رهگیری پرتو (Ray Tracing) و تاکید بر نرخ فریم ۶۰ اشاره کرد.
مارک سرنی در ادامه گفت که فکر میکرد این عناصر در اواخر این نسل، مورد استقبال قرار بگیرند. او توضیح داد که بازیهای ۳۰ فریم بر ثانیه میتوانند بر جزئیات بیشتر گرافیکی و طراحی هنری تمرکز کنند.
با این حال، توسعهدهندگان این بار ترجیح دادهاند که گرافیک را برای گیمپلی روانتر قربانی کنند. شاید به همین دلیل است که امروزه بازیهای بسیار کمی با گرافیکی در حد و اندازه نسل بعدی عرضه شدهاند، هرچندکه همیشه استثنا وجود دارد.
مارک سرنی بیان کرد که این مسئله برای گیمرها واقعاً خوب است، اما انتظار نداشت این روند به این زودی فراگیر شود. عرضه بسیاری از عناوین با قابلیت رهگیری پرتو روی کنسولها نیز او را خوشحال کرد، چیزی که فکر میکرد بسیار دیرتر اتفاق بیفتد.
او در مورد تمرکز فزاینده پلی استیشن روی پلتفرم PC گفت که پورتهای PC نسبتاً ساده بودهاند. تنها نکته موجود در این پورتها مسائل مربوط به بهینهسازی بوده که با افزودن رم یا پردازندههای قویتر مشکل برطرف میشد.
با این حال، به طور کلی، پورتها برای سونی بسیار آسان بودهاند. شاید به همین دلیل است که Horizon Forbidden West و Ghost of Tsushima و God of War Ragnarok با فاصلههای زمانی کوتاهی از یکدیگر در سال ۲۰۲۴ منتشر شدند.
source