شرکت EA که به‌تازگی توسط مجموعه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی خریداری شده، اکنون به‌طور جدی در حال حرکت به سمت استفاده گسترده از هوش مصنوعی مولد در فرآیند توسعه‌ی بازی‌های خود است.

این ناشر اعلام کرد که وارد یک «همکاری استراتژیک» با شرکت Stability AI، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه‌ی هوش مصنوعی مولد، شده تا فناوری این شرکت را وارد خط تولید و توسعه‌ی خود کند.

این تصمیم از ابتدا در برنامه‌ی پس از خرید EA قرار داشت. اندرو ویلسون، مدیرعامل شرکت، سال گذشته به‌صراحت بر تعهد خود بر استفاده از هوش مصنوعی مولد تأکید کرده بود. به نظر می‌رسد این موضوع اکنون به راهبردی کلیدی برای کاهش هزینه‌ها و جبران بخشی از ۵۵ میلیارد دلار هزینه‌ی خرید توسط سرمایه‌گذاران خصوصی از جمله شرکت Affinity Partners متعلق به جرد کوشنر و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی تبدیل شده است.

این نخستین‌ بار نیست که EA تلاش می‌کند هوش مصنوعی مولد را با روند توسعه‌ی خود ادغام کند. مدل چت‌بات این شرکت با نام ReefGPT در گذشته عملکرد ضعیفی داشته و به‌دلیل خطاهایی در کدنویسی، اصلاح آن پرهزینه و زمان‌بر بوده است.

با وجود این مشکلات، EA و Stability AI وعده داده‌اند که استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌تواند جریان‌های کاری خلاقانه را بهبود بخشد. آن‌ها به‌طور ویژه بر اهمیت خلاقیت در فرایند تولید تأکید کرده‌اند، در حالی که منتقدان می‌گویند این فناوری در واقع، به نابودی خلاقیت در صنعت منجر می‌شود و آثار منفی گسترده‌ای بر هنرمندان و خالقان مستقل دارد.

EA در بیانیه‌ی رسمی خود، تلاش کرده تا استفاده از هوش مصنوعی مولد را با فناوری‌های سنتی‌تر مانند «شبیه‌سازی فیزیک در لحظه» یا «یافتن خودکار مسیر» در بازی‌ها مقایسه کند، که منتقدان این را تلاشی عمدی برای نادیده گرفتن ماهیت مشکل‌زای AI می‌دانند. حتی زمانی که الکترونیک آرتز تلاش کرده از این نوع هوش مصنوعی در خودِ بازی‌ها استفاده کند، نتیجه چندان رضایت‌بخش نبوده است.

EA تنها شرکتی نیست که چنین رویکردی دارد. استفاده از هوش مصنوعی مولد در صنعت بازی‌ ژاپن به‌سرعت در حال گسترش است. شرکت بلیزارد نیز پیش‌تر ادعاهایی مشابه الکترونیک آرتز مطرح کرده و گفته بود این فناوری می‌تواند «زمان بیشتری برای خلاقیت انسان‌ها آزاد کند». روز گذشته شرکت Krafton نیز اعلام کرد قصد دارد برای وابستگی کامل‌تر به هوش مصنوعی، ساختار سازمانی خود را «به‌طور کامل بازطراحی» کند.

در ماه‌های اخیر، نشانه‌های غیرمستقیم مبنی بر استفاده‌ی گسترده‌تر از هوش مصنوعی مولد در بخش‌های مختلف صنعت بازی نیز دیده شده است.

اگر تاکنون درباره‌ی پیامدهای خرید الکترونیک آرتز توسط سرمایه‌گذاران خارجی برای آینده‌ی بازی‌های این شرکت نگرانی نداشتید، شاید اکنون با تصمیم صریح این شرکت برای اتکای بیشتر به فناوری‌های هوش مصنوعی، جای هیچ تردیدی باقی نمانده باشد.

SPHRN

source

توسط elmikhabari.ir