با ادامهدار شدن موج موفقیت آثار انیمه، این هفته باکس آفیس آمریکای شمالی با صدرنشینی فیلم Chainsaw Man – The Movie: Reze Arc همراه بود. تازهترین محصول استودیوی کرانچیرول زیرمجموعه سونی، با فروش ۱۷٫۲ میلیون دلار از ۳۰۰۳ سالن سینما، جایگاه نخست جدول فروش را از آن خود کرد. این دومین موفقیت پیاپی کرانچیرول پس از اکران غیرمنتظره و پرفروش Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Infinity Castle در ماه سپتامبر است که با فروش آغازین ۷۰ میلیون دلاری رکورد تازهای برای این ژانر ثبت کرد.
Chainsaw Man نیز فراتر از انتظار ظاهر شد و توانست از فیلمهایی با پشتوانههای بزرگتر، از جمله درام موزیکال Springsteen: Deliver Me From Nowhere محصول دیزنی و فاکس قرن بیستم، اقتباس عاشقانه Regretting You از رمان پرفروش کولین هوور و فیلم ترسناک Black Phone 2 از یونیورسال و بلامهاوس پیشی بگیرد.
فیلم Regretting You در رتبه سوم جدول با فروشی بهتر از پیشبینیها (۱۲٫۸ میلیون دلار از ۳۳۹۳ سالن) آغاز به کار کرد. در مقابل، Deliver Me From Nowhere با بازی جرمی آلن وایت، ستاره سریال The Bear، با تنها ۹٫۱ میلیون دلار از ۳۴۶۰ سالن در رتبه چهارم قرار گرفت. Black Phone 2 نیز با فروش ۱۳ میلیون دلار (کاهش ۵۲ درصدی نسبت به هفته نخست) به رتبه دوم سقوط کرد. این دنباله ترسناک تاکنون ۴۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۸۰٫۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته و به عنوان یک موفقیت ضروری برای استودیوی بلامهاوس در سالی دشوار برای آثار کمهزینهی ترسناک به شمار میرود.
Chainsaw Man که دنبالهای برای سریال انیمه محبوبی بر اساس مانگا است، در دو نسخه زیرنویسدار و دوبلهشده روی پرده رفته و در قالبهای ویژهای همچون آیمکس نیز اکران میشود. نزدیک به ۷۵ درصد مخاطبان افتتاحیه را مردان و ۵۰ درصدشان را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل دادند. تماشاگران در نظرسنجی CinemaScore به این فیلم نمره عالی A دادند. هرچند آثار انیمه معمولا افت فروش شدیدی پس از هفته نخست دارند، Chainsaw Man تا اینجا ۱۰۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته که بخش عمده آن از بازارهای آسیایی حاصل شده است.
دیوید ای. گراس، مدیر شرکت مشاوره Franchise Entertainment Research، درباره موفقیت این فیلم گفت: «این افتتاحیه در ادامه موج بزرگ فروش آن در آسیاست. اما فقط آسیا نیست، انیمه حالا در سراسر جهان محبوب شده. این یک پدیده جهانی است.»
در مقابل، فیلم Springsteen در گیشه بینالمللی عملکردی ناامیدکننده داشت و تنها ۷ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروش جهانیاش به ۱۶٫۱ میلیون دلار برسد. این فیلم زندگینامهای ۵۵ میلیون دلار هزینه تولید داشته و با توجه به سهم حدود نیمی از فروش بلیت برای سینماداران، باید مدتها روی پرده بماند تا به سود برسد. Deliver Me From Nowhere از مخاطبان نمره B+ گرفت و در وبسایت راتنتومیتوز میانگین ۶۱ درصد کسب کرد؛ هرچند تماشاگران نسبت به منتقدان واکنش مثبتتری نشان دادند.
فیلم جدید اسکات کوپر برخلاف زندگینامههای موزیکال اخیر درباره باب دیلن (A Complete Unknown) یا باب مارلی (One Love)، به جای تمرکز بر دوران شهرت یا ساخت آثار تجاری بزرگی چون Born in the U.S.A و Born to Run، بر خلق آلبوم آکوستیک و تحسینشده اما غیرتجاری Nebraska از سال ۱۹۸۲ تمرکز دارد. انتظار میرفت فروش آغازین آن مشابه A Complete Unknown باشد که با بازی تیموتی شالامه سال گذشته ۱۱٫۶ میلیون دلار فروخته بود. آن فیلم در نهایت ۷۵ میلیون دلار در آمریکا و ۱۴۰ میلیون دلار در جهان فروش داشت.
گراس درباره این ژانر گفت: «فیلمهای موزیکال ذاتا از امتیاز داشتن موسیقیهای عالی برخوردارند، اما در مورد بروس اسپرینگستین باید گفت او چهرهای جنجالی نبود، موسیقیاش بخشی از جنبش اجتماعی محسوب نمیشد و دچار رفتارهای خودتخریبی هم نبود. بنابراین این فیلم، برخلاف آثاری چون Bohemian Rhapsody یا Rocketman، داستانی کوچکتر درباره تلاش یک هنرمند برای یافتن صدای منحصربهفرد خود است.»

Regretting You که توسط شرکت آلمانی کنستانتین فیلمز ساخته شده، ۱۰ میلیون دلار دیگر در بازارهای خارجی فروخت تا مجموع فروش جهانیاش به ۲۲٫۸۵ میلیون دلار برسد. حدود ۸۰ درصد مخاطبان آن را زنان تشکیل میدادند. فیلم از تماشاگران نمره B دریافت کرد. در این درام، آلیسون ویلیامز و مکنا گریس نقش مادر و دختری را بازی میکنند که با پیامدهای یک حادثه ویرانگر دستوپنجه نرم میکنند. هزینه تولید Regretting You حدود ۳۰ میلیون دلار بوده و دومین اقتباس سینمایی از آثار کولین هوور پس از It Ends With Us به شمار میرود؛ فیلمی که با فروش ۳۴۴ میلیون دلاری موفقیتی چشمگیر رقم زد. اگر Regretting You بتواند روی پرده دوام بیاورد، جایگاه هوور به عنوان چهرهای تثبیتشده در سینما تثبیت خواهد شد. اقتباسهای بعدی از رمانهای او با عنوانهای Verity و Reminders of Him برای اکران در سال ۲۰۲۶ در دست تولید هستند.
در رتبه پنجم جدول نیز فیلم علمیتخیلی Tron: Ares از دیزنی با ۴٫۷ میلیون دلار از ۲۹۴۰ سالن در سومین هفته اکران قرار گرفت. این فیلم پرهزینه با بودجهای ۱۸۰ میلیون دلاری تاکنون تنها ۶۳ میلیون دلار در آمریکا و ۱۲۳ میلیون دلار در جهان فروش داشته است.
در میان آثار تازهاکرانشده، تریلر ماورایی Shelby Oaks از شرکت نئون با ۲٫۳ میلیون دلار از ۱۸۲۳ سالن در رتبه هفتم قرار گرفت. فیلم داستان ناپدید شدن یک ستاره یوتیوب و شکارچی ارواح آماتور را در شهری متروکه روایت میکند. Shelby Oaks از تماشاگران نمره C+ گرفت؛ امتیازی که برای ژانر ترسناک معمول است، هرچند نشانه مثبتی برای تبلیغ دهانبهدهان محسوب نمیشود.
در اکران محدود نیز همکاری تازه یورگوس لانتیموس و اما استون با عنوان Bugonia در ۱۷ سالن به نمایش درآمد و ۶۹۰ هزار دلار فروش داشت؛ میانگین قابلتوجه ۴۰٬۵۸۸ دلار برای هر سالن. استون در نقش مدیرعامل قدرتمندی ظاهر میشود که توسط دو تئوریسین توطئه ربوده میشود؛ افرادی که گمان میکنند او موجودی فضایی است که برای نابودی زمین آمده است. عملکرد تجاری این فیلم زمانی مشخص خواهد شد که استودیوی فوکوس فیچرز آن را هفته آینده در سراسر آمریکا اکران کند.
در مجموع، فروش آخر هفته گذشته نسبت به بازه مشابه در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است؛ زمانی که فیلم ابرقهرمانی Venom: The Last Dance از سونی با ۵۱ میلیون دلار آغاز کرد. با وجود افزایش ۴ درصدی درآمد سالانه نسبت به سال گذشته، گیشه سینما همچنان حدود ۲۰ درصد پایینتر از دوران پیش از همهگیری کرونا است. به گفته شرکت کاماسکور، انتظار میرود رکود نسبی تا زمان اکران فیلمهای بزرگی چون Wicked: For Good از یونیورسال (۲۱ نوامبر)، Zootopia 2 از دیزنی (۲۶ نوامبر) و Avatar: Fire and Ash از جیمز کامرون (۱۹ دسامبر) ادامه داشته باشد.
پل درگارابدیان، مدیر تحلیل بازار کاماسکور، گفت: «ماه اکتبر نسبت به سال گذشته عملکرد ضعیفتری داشته است. بنابراین صنعت سینما باید تا فصل تعطیلات صبر پیشه کند. انتظار میرود شکرگزاری آغازگر موج تازهای از رونق گیشه تا پایان سال باشد.»

در خبری دیگر، Black Phone 2 برای استودیوی Blumhouse پس از یک سال دشوار در گیشه، به موفقیتی تجاری تبدیل شده است. این دنباله ترسناک در دومین آخر هفته اکران خود ۱۰ میلیون دلار دیگر در خارج از آمریکا فروخت و مجموع فروش بینالمللیاش را به ۳۱.۳ میلیون دلار و فروش جهانیاش را به ۸۰.۴ میلیون دلار رساند. یونیورسال پخشکننده این فیلم است که با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ساخته شده. Black Phone 2 بهراحتی پرفروشترین فیلم Blumhouse در سال جاری شد، چرا که دیگر آثار اخیر این شرکت مانند Wolf Man (با فروش ۳۴ میلیون دلار)، The Woman in the Yard (۲۳ میلیون دلار)، Drop (۲۸ میلیون دلار) و M3GAN 2.0 (۳۹ میلیون دلار) در گیشه شکست خوردند. انتظار میرود دنباله Five Nights at Freddy’s 2 که دسامبر امسال اکران میشود، به احیای موقعیت تجاری Blumhouse کمک کند.
source