نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که خرید نسخه فیزیکی بازی‌ها تا صد برابر بیشتر از نسخه دیجیتالی، ردپای کربنی ایجاد می‌کند. این گزارش با عنوان ردپای کربنی بازی، توسط شرکت فرانسوی Greenly منتشر شده و تاثیرات زیست‌محیطی بازی‌های پی‌سی، کنسول، موبایل و دستی را به همراه نحوه تولید آن‌ها بررسی می‌کند.

گرینلی اعلام کرد تولید و حمل‌ونقل نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها اثر قابل توجهی بر محیط‌زیست می‌گذارد. برآورد تئو نیکولا-گیومه نشان می‌دهد ساخت و بسته‌بندی یک میلیون دیسک بازی می‌تواند ۳۱۲ تن دی‌اکسید کربن منتشر کند. در مقابل، دانلود همان تعداد نسخه دیجیتال (به حجم هفتاد گیگابایت)، تنها سه تن دی‌اکسید کربن ایجاد خواهد کرد.

استفانی سفدی، نویسنده این تحقیق، در گفت‌وگو با GamesIndustry اعلام کرد: «دانلود نسخه دیجیتال با مصرف برق در خانه و دیتاسنتر همراه است اما به اندازه تولید دیسک‌ها و بسته‌بندی‌شان، باعث آلودگی و زباله نمی‌شود.» او افزود که تاثیر منفی نسخه‌های فیزیکی بر دفن زباله و منابع محدود همچنان قابل توجه است.

گزارش گرینلی همچنین توضیح داد استخراج عناصر کمیاب و پلاستیک برای دیسک‌های فیزیکی انرژی بالایی نیاز دارد و منابع آب را هم مصرف می‌کند. تولید کنسول‌های بازی نیز به دلیل پیشرفت فناوری تراشه‌ها، برق بیشتری طلب کرده است. محاسبات گرینلی نشان می‌دهد کنسول‌های رایج در آمریکا سالانه ۳٫۹ تراوات ساعت برق مصرف می‌کنند که ۱٫۶ میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید می‌شود. این رقم در صورت لحاظ مصرف تلویزیون به ۶٫۵ تراوات ساعت و ۲٫۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.

برای پی‌سی، تخمین شده است کاربران به طور میانگین روزانه دو ساعت و بیست و پنج دقیقه از این پلتفرم استفاده می‌کنند که در سال ۸۴ کیلوگرم دی‌اکسید کربن ایجاد می‌کند. با احتساب آلودگی ناشی از ساخت پی‌سی، این عدد به ۱۴۹ کیلوگرم می‌رسد. با توجه به وجود ۱٫۸۶ میلیارد کاربر پی‌سی، ردپای کربنی سالانه آن به ۲۷۷ میلیون تن می‌رسد.

کاربران موبایل طی هر روز به طور میانگین ۹۷ دقیقه بازی می‌کنند و هر نفر سالانه بیست کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. این عدد با توجه به جامعه ۲٫۹ میلیارد نفری کاربران موبایل، به ۵۸ میلیون تن در سال می‌رسد.

بازی ابری (کلاد) با استفاده از خدماتی مانند Xbox Cloud Gaming و PlayStation Now، به دلیل عدم نیاز به نسخه فیزیکی و کنسول، ردپای کربنی کمتری دارد اما مصرف بالای سرورها بخشی از این مزیت را خنثی می‌کند. بررسی گرینلی نشان داد یک ساعت بازی ابری ۰٫۴۴ کیلوگرم دی‌اکسید کربن منتشر می‌کند و کاربران به طور متوسط هفته‌ای ۷٫۶ ساعت بازی می‌کنند.

پلتفرم‌های دستی مانند سوییچ، کمترین ردپای کربنی را دارند و سالانه ۱۳٫۸ کیلوگرم دی‌اکسید کربن ایجاد می‌کنند. تولید این کنسول‌ها معمولا کم‌مصرف‌تر است و البته اتصال آن‌ها به تلویزیون می‌تواند تاثیر کلی را کمی افزایش دهد.

گزارش راهکارهایی مانند اجرای برنامه‌های تعویض قطعات توسط تولیدکنندگان کنسول، ارائه تنظیمات پیش‌فرض کم‌مصرف و توسعه بازی‌ها با بهینه‌سازی مصرف برق را به عنوان راهکارهای کاهش آلودگی پیشنهاد داد. همچنین، تاکید شد نمایش میزان برق مصرفی دانلود بازی‌ها در فروشگاه‌ها و ارائه تخفیف برای نسخه‌های کم‌کربن یا دست دوم می‌تواند انتخاب کاربران را به گزینه‌های سبزتر سوق دهد. نسخه دیجیتال ایکس باکس به دلیل مصرف پایین و استفاده از مواد بازیافتی، به‌عنوان سازگارترین کنسول معرفی شد. گسترش فروش بازی‌های فیزیکی دست دوم هم یکی دیگر از راهکارهای کلیدی گزارش بود.

source

توسط elmikhabari.ir