18 آبان 1404 ساعت 09:14
شرکت هماتلکام با انتشار یک اطلاعیه، قیمت تویوتا یاریس 2024 را برای آبان ماه 1404 اعلام کرد. آیا یاریس وارداتی با بهای فعلی ارزش خرید دارد؟
یکی از اتفاقات مثبتی که طی یک سال اخیر برای بازار ایران رخ داده، حضور خودروهای وارداتی از برندهای مطرح و باکیفیتی نظیر تویوتا، نیسان، فولکس واگن و هیوندای است. خوشبختانه استقبال از محصولات وارداتی فوق العاده بوده، اما تأخیر در تحویل و موانع دیگری از جمله کمبود عرضه، چالشهای زیادی برای مصرف کنندگان به وجود آورده که حل آنها باید در اولویت دولت و وزارت صمت باشد.
گل سرسبد برندهای خارجی که شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرده، تویوتا است. این شرکت خودروساز ژاپنی که برای دهههای متمادی در حال تولید انبوه خودروهای بادوام و مطمئنی مثل تویوتا کمری، راوفور و لندکروزر بوده، هم اکنون با سبدی از خودروهای جذاب خود و از طریق واسطههای چینی به بازار ایران راه یافته و به نوعی بازار را تسخیر کرده است.
قیمت تویوتا یاریس 2024 هماتلکام

شرکت ایرانی هماتلکام که از متقاضیان پرتلاش واردات محصولات تویوتا به ایران به حساب میآید، قیمت نهایی یکی از خودروهای وارداتی این برند ژاپنی را در آبان ماه 1404 اعلام کرده است. بنابر اعلام شرکت فوق، بهای تویوتا یاریس مدل 2024 بیش از 3 میلیارد تومان است. یاریس یک سدان مقرون به صرفه برای بازارهای در حال توسعهای همچون ایران است و حداقل امکانات رفاهی و ایمنی را داراست.
قیمت گذاری هماتلکام و نظارتهای پوشالی نهادهای تابعه، این پرسش مهم را مطرح میکند که این فرآیند خطیر به چه صورتی انجام میشود؟ با نگاهی دقیق به فهرست تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی، به این نتیجه میرسیم که برای خودروهای 1500 سی سی مثل یاریس، 20 درصد تعرفه در نظر گرفته شده و قیمت این سدان اقتصادی در بازار تایلند حدود 14 تا 16 هزار دلار است.
همچنین جالب است بدانید که تویوتا یاریس مدل 2024 در بازار تایلند با اقساط 60 ماهه و پیش پرداخت 20 درصد و نرخ بهره سالیانه 2.5 درصد به فروش میرسد. با این اوصاف چرا قیمت گذاریها در ایران برخلاف سایر کشورهای دور و نزدیک است؟ بیایید نگاهی به مشخصات فنی و امکانات یاریس 3 میلیارد و 250 میلیون تومانی بیندازیم و ببینیم که ارزش خرید دارد یا نه!

مشخصات و امکانات تویوتا یاریس مدل 2024
در سینه یاریس 2024 یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر 16 سوپاپ قرار گرفته که میتواند در شرایط ایده آل، 105 اسب بخار قدرت و 136 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس سی وی تی اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال دهد. نباید از این خودرو اقتصادی انتظار شتاب گیری بالا داشته باشید، چرا که اولویت قوای محرکه، بهینه سازی مصرف سوخت و کنترل پایداری خودرو خواهد بود.
در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از پیچشی استفاده شده تا هزینهها برای تولید یاریس کاهش یابد. شاید بتوان بزرگترین نقطه ضعف این سدان ارزان قیمت خارجی را در ترمزهای آن جستجو کرد. ترمزهای جلو دیسکی، اما عقب کاسهای هستند و همین باعث شده تا قیمت 3 میلیارد و 250 میلیون تومانی آن توی ذوق بزند.

جدای از مشخصات فنی و توان حرکتی تویوتا یاریس، فهرست آپشنهای رفاهی و ایمنی آن چندان رضایت بخش نیست. متاسفانه در بخش تجهیزات ایمنی، دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده که حداقل استاندارد در جهان است. باک بنزین تنها 40 لیتر گنجایش دارد و همین موضوع میتواند شما را در سفرهای طولانی با مشکلات سوختگیریهای مکرر مواجه کند.
در مجموع میتوان گفت که یاریس هماتلکام یک سدان جمعوجور است که باید با قیمت زیر 3 میلیارد تومان راهی بازار میشد. قیمت فعلی برای این سدان کم آپشن، توجیه اقتصادی ندارد و خریداران صرفا پول برند و کیفیت قطعات را میدهند!
source