سونی با معرفی اولین کنسول خود در اواخر دهه ۹۰ میلادی، نسل جذابی از بازی‌های ویدئویی را آغاز کرد. راستش را بخواهید، باید اعتراف کرد که سونی با کنسول پلی استیشن، نقش بسیار مهمی در صنعت بازی داشته و موضوع تا به امروز نیز قابل توجه است. بنابراین در این مقاله از ویجیاتو همراه ما باشید تا سری به تاریخچه بازی‌های سونی بزنیم و نگاهی به لیستی از قدیمی‌ترین بازی‌های پلی‌ استیشن داشته باشیم که احتمالا اسم آن‌ها را نشنیده‌اید.

Jeopardy


  • سال تقریبی انتشار: ۱۹۹۴
  • استودیوی سازنده: Sony Imagesoft ، Absolute

وقتی نام CSG Imagesoft یا Sony Imagesoft مطرح می‌شود، بسیاری از گیمرهای دهه‌۹۰ فوراً یاد بازی‌هایی می‌افتند که روی NES و SNES با برچسب سونی عرضه می‌شدند؛ آثاری خاطره‌انگیز مثل Mickey Mania، Super Dodge Ball یا Hook که در آن زمان بسیار محبوب بودند. البته این شرکت فقط ناشر نبود و خودش هم بازی‌سازی می‌کرد. از جمله نسخه‌ای از مسابقه مشهور Jeopardy. هرچند نسخه‌های دیگری از Jeopardy روی کنسول‌های قدیمی وجود داشت، اما نسخه Sega CD یک برگ برنده داشت: استفاده از ویدئو، حتی اگر کیفیت آن به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری کمی خشن و دانه‌دانه به‌نظر برسد.

در این نسخه، بازیکنان وارد همان ساختار کلاسیک مسابقه می‌شوند؛ انتخاب دسته‌بندی‌ها، پاسخ به سوالات و تلاش برای پیشی گرفتن از رقبا. اما جذاب‌ترین بخش، حضور الکس تربک فقید است. با صدای واقعی و جلوه‌ای ویدیویی که تجربه را برای هواداران برنامه بسیار ویژه می‌کند. شاید این عنوان بهترین اقتباس یک شوی تلویزیونی در قالب بازی ویدیویی نباشد، اما در زمان خود اثری دوست داشتنی، سرگرم‌کننده و کاملاً درخور توجه به حساب می‌آمد؛ یکی از آن تجربه‌های نوستالژیکی که هنوز هم ارزش یادآوری دارد.

Wheel of Fortune


  • سال تقریبی انتشار: ۱۹۹۴
  • استودیوی سازنده: Sony Imagesoft ، Absolute

نسخه‌ Wheel of Fortune برای پلتفرم سگا سی‌دی در سال ۱۹۹۴ عرضه شد. این بازی عجیب، یکی دیگر از اقتباس‌های مبتنی بر شوی تلویزیونی است که توسط شرکت Sony Imagesoft ساخته شده و مانند بسیاری از آثار مشابه آن دوره، از بازیگران دیجیتالی‌شده بهره می‌گیرد. بازیکنان می‌توانند چرخ را بچرخانند، حروف درخواست کنند و در نهایت معما را حل کنند.

بااین‌حال متفاوت‌ترین و عجیب‌ترین نکته‌ی این نسخه، حضور وانا وایت به‌عنوان مجری اصلی به‌جای پت سِیجَک است. احتمالاً از نظر هزینه‌ای منطقی‌تر بوده که تمرکز روی وانا باشد، اما برای طرفداران برنامه کمی غیرمنتظره است. در مجموع، Wheel of Fortune همانند Jeopardy یک اقتباس قابل‌قبول و استاندارد محسوب می‌شود و تجربه‌ای آشنا و قابل‌اتکا ارائه می‌دهد.

Motor Toon Grand Prix


  • سال عرضه: ۱۹۹۴
  • استودیوی سازنده: Sony Computer Entertainment

Motor Toon Grand Prix یک بازی مسابقه‌ای است که از نظر حال‌وهوا شباهت‌هایی به سری Mario Kart دارد؛ خودروها و شخصیت‌ها حالتی فانتزی و عجیب‌وغریب دارند، اما در مجموع بازی تجربه‌ای متمرکزتر و جدی‌تر نسبت به رقیب نینتندو ارائه می‌دهد. این موضوع چندان عجیب نیست، زیرا بازی توسط Poly’s Entertainment ساخته شده بود؛ استودیویی که در بخش توسعه‌ی Division 1 شرکت Sony Computer Entertainment, Inc. قرار می‌گرفت.

نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که Poly’s Entertainment بعدها در دل سونی تغییر ساختار داد و به Polyphony Digital تبدیل شد؛ استودیویی که از سال ۱۹۹۷ توسعه مجموعه‌ی Gran Turismo را بر عهده گرفت. به همین دلیل، Motor Toon Grand Prix نه‌تنها یک بازی مسابقه‌ای جذاب، بلکه یک نقطه‌ی عطف تاریخی در مسیر شکل‌گیری یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های پلی‌استیشن محسوب می‌شود.

ESPN Extreme Games


  • سال عرضه: ۱۹۹۵
  • استودیوی سازنده: Sony Interactive Entertainment

سال‌ها پیش از آن‌که Tony Hawk’s Pro Skater در سال ۱۹۹۹ صحنه بازار بازی‌های ویدئویی را تسخیر کند و موج محبوبیت ورزش‌های اکستریم در بازی‌ها اوج بگیرد، کاربران پلی‌استیشن با ESPN Extreme Games آشنا شده بودند؛ عنوانی که فقط به اسکیت‌بورد بسنده نمی‌کرد و مجموعه‌ای متنوع از ورزش‌های پرهیجان مانند رولربلیدینگ، استریت‌لوج و دوچرخه‌سواری کوهستان را ارائه می‌داد. این بازی تلاش داشت تنوع را به صحنه‌ی ورزش‌های افراطی بیاورد، هرچند ساختار آن نسبت به استانداردهای بعدی ژانر محدودتر بود.

بازیکنان و گیمرها می‌توانستند رشته‌ی ورزشی دلخواه خود را انتخاب کنند، اما خبری از آزادی عمل و فضای باز برای اجرای تریک‌ها، شبیه به آنچه بعدها در Tony Hawk’s Pro Skater دیدیم، نبود. با این حال سری Extreme Games در ادامه و با انتشار قسمت‌های بعدی روند رو‌به‌رشدی را تجربه کرد. جالب اینکه نام بازی نیز به‌مرور تکامل یافت و برای هماهنگی با دنباله‌ها، از ESPN Extreme Games به 1Xtreme تغییر پیدا کرد.

Twisted Metal


  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • استودیوی سازنده: Sony Interactive Studios America ، SingleTrac

بازی دوست داشتنی Twisted Metal رویکرد بازی‌های رانندگی معمولی را کنار گذاشت و همه چیز را حول رقابت انفجاری با حریفان ساخت؛ ایده‌ای تازه و نسبتاً بزرگسالانه که جز Mortal Kombat، در آن زمان چیزی مشابه نداشت. با عرضه دنباله‌ها، حال و هوای بازی تاریک‌تر شد و سری Twisted Metal برای مدتی موفق ظاهر شد.

از سوی دیگر، بازیکنان می‌توانستند از میان چند راننده انتخاب کنند و در میدان‌های دربی تخریب با راکت‌لانچر، مسلسل و سایر سلاح‌ها به رقابت بپردازند. لازم به ذکر است که Twisted Metal به همراه استودیو SingleTrac توسعه یافت، شرکتی که پیش‌تر سری Jet Moto را ساخته بود.

Warhawk


  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • استودیوی سازنده: Sony Interactive Studios America ، SingleTrac

Warhawk درست در همان روزی که Twisted Metal در آمریکای شمالی منتشر شد، عرضه شد و آن هم با همکاری استودیو SingleTrac توسعه یافته بود. این بازی یک شبیه‌ساز کلاسیک هواپیمای سه‌بعدی دهه ۹۰ بود که هر واحد آن با انواع سلاح‌ها مجهز شده بود و بازیکنان باید هم با تانک‌های زمینی و هم دشمنان هوایی در مراحل خطی مبارزه می‌کردند.

با این حال، Warhawk بازی طولانی یا سری موفقی نشد و نتوانست مانند Twisted Metal محبوبیت پیدا کند. این مسئله طبیعی است، چرا که سری تخریب و انفجار Twisted Metal برای جمعیت مخاطب پلی‌استیشن ۱ مناسب‌تر و پررنگ‌تر به نظر می‌رسید.

NFL GameDay


  • سال انتشار: ۱۹۹۶
  • استودیوی سازنده: Sony Interactive Studios America

سری بازی‌های Madden از سال ۱۹۸۸ به اصلی‌ترین فرنچایز فوتبال آمریکایی روی کنسول‌ها و دیگر پلتفرم‌ها تبدیل شد. با این حال، رقبای زیادی تلاش کردند تاج پادشاهی را از آن بگیرند، از جمله NFL GameDay سونی در سال ۱۹۹۵ که تبدیل به یک فرنچایز کوچک و دهه‌پایدار شد.

این بازی تمام ویژگی‌های فرنچایز دوست داشتنی Madden را داشت، از جمله تیم‌های رسمی لیگ NFL و امکان اجرای تاکتیک‌ها. امروز شاید تجربه دوباره آن سخت باشد، چرا که بازی‌های فوتبال طی سال‌ها بسیار تغییر کرده‌اند، اما در زمان خود، NFL GameDay جایگاه محکمی در بازار بازی‌های فوتبال ایجاد کرد.

NHL FaceOff


  • سال انتشار: ۱۹۹۵
  • استودیوی سازنده: Sony Interactive Studios America

بازی کمتر شناخته‌شده، NHL FaceOff تلاش سونی برای خلق یک سری بازی هاکی روی یخ بود و مدتی دوام آورد. مانند NFL GameDay، این بازی دارای مجوز رسمی بود و بازیکنان می‌توانستند تیم مورد علاقه خود را برای رقابت روی یخ انتخاب کنند.

بازی تک‌نفره و چندنفره داشت و بخش چندنفره دلیل اصلی محبوبیت بازی‌های ورزشی میان طرفداران بود، حتی در سال ۱۹۹۵. امروزه NHL FaceOff ممکن است چندان چشمگیر نباشد، اما سونی در آن زمان جلوتر از رقبا بود و همه جنبه‌های ورزش‌های محبوب، از جمله هاکی، را پوشش می‌داد.

NBA ShootOut


  • سال انتشار: ۱۹۹۶
  • استودیوی سازنده: Sony Computer Entertainment Europe

برای تکمیل بسته ورزشی، سونی NBA ShootOut را برای طرفداران بسکتبال عرضه کرد. بازی‌های بسکتبال به‌خاطر زمین کوچک و قوانین ساده، از قابل‌دسترس‌ترین بازی‌های ورزشی محسوب می‌شوند: توپ را بگیر، شوت کن، و دوباره تکرار کن.

بازی NBA ShootOut یکی از معدود بازی‌های پلی‌استیشن ۱ بود که ابتدا در اروپا عرضه شد؛ این موضوع منطقی بود، چون بازی توسط بخش اروپایی شاخه تعاملی سونی توسعه یافته بود. با این حال، نسخه آمریکای شمالی تنها یک هفته بعد منتشر شد و فاصله زیادی بین عرضه‌ها ایجاد نکرد.

Motor Toon Grand Prix 2


  • سال انتشار: ۱۹۹۶
  • استودیوی سازنده: Sony Computer Entertainment

در نهایت، قدیمی‌ترین بازی پلی‌استیشن ۱ که تحت هدایت سونی منتشر شد، یک دنباله بود: Motor Toon Grand Prix 2. این بازی اولین نسخه از سری بود که در آمریکای شمالی عرضه شد، چرا که نسخه اصلی هرگز از ژاپن خارج نشد. بازی نقدهای خوبی دریافت کرد، اما سری هرگز به محبوبیت گسترده نرسید، حتی با سه بازانتشار در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱.

Motor Toon Grand Prix 2 تقریباً همان سبک نسخه اول را دنبال می‌کند، با این تفاوت که مسابقات کمی دقیق‌تر شده و گزینه‌های بیشتری برای شخصیت‌ها و پاورآپ‌های کارتونی وجود دارد. جالب می‌شد اگر استودیو Poly’s Entertainment به جای تمرکز روی سری شبیه‌ساز Gran Turismo، به این فرنچایز کارتونی و سرگرم‌کننده ادامه می‌داد.

source

توسط elmikhabari.ir