1
تراکت تبلیغاتی اثر خود را در بازاریابی حفظ کرده است. برندها همچنان تلاش میکنند با کمترین هزینه بیشترین اثرگذاری را روی مخاطب داشته باشند و در این میان چه چیزی بهتر از تراکت برای یک کسبوکار است؟ این ابزار گرچه ساده به نظر میرسد، اما ساخت آن به شناخت دقیق رفتار مخاطب، هدفگذاری مشخص و آگاهی از اصول توزیع و طراحی تراکت نیاز دارد. این امر به این معنا است که هر تراکتی اثرگذاری ندارد. برای اینکه بدانید بهترین تراکت مناسب کسبوکار شما کدام است، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.
نقش تراکت تبلیغاتی در بازاریابی
تراکت از قدیمیترین ابزارهای بازاریابی آفلاین است. زمانی که هنوز بازاریابی دیجیتال به میان نیامده بود، این تراکت بود که افراد را از کسبوکار جدید، تخفیفهای یک فروشگاه و شرایط ویژه یک مرکز خرید آگاه میکرد. در حال حاضر هم اگر کسبوکار قصد داشته باشد پیام خود را بدون واسطه، به دست مخاطب برساند، تراکت تبلیغاتی از بهترین روشها است.
تبلیغات دیجیتال احتمال نادیده گرفته شدن بالایی دارند؛ همچنین مطمئن نیستید به دست افراد ساکن در اطراف کسبوکارتان برسد. تراکت این معایب را ندارد. با وجود این ابزار، مخاطب میتواند پیامتان را در چند ثانیه بخواند؛ حتی اگر آن را دور بیندازد، پیامتان به دستش رسیده است. در همان چند ثانیه هم اثرگذاری خود را داشته است.
در بازاریابی رفتاری، تراکتها در لایه اقدام بسیار اثرگذار هستند؛ زیرا مخاطب تراکت دریافت میکند که در نزدیکی فروشگاه یا کسبوکار است و میتواند سریع تصمیم بگیرد. قابلیت هدفگذاری محلی هم از مزیتهای مهم دیگر تراکت است. این امر به این معنا است که پیام در همان منطقهای توزیع میشود که مشتریان بالقوه قرار دارند. برای کسبوکارهای نوپا، کوچک و محلی این موضوع اهمیت بالایی دارد.
انواع تراکت تبلیغاتی و کاربرد آنها
تراکت تبلیغاتی را بسته به هدف کمپین، سبک طراحی و محتوای مورد استفاده در قالبهای مختلفی طراحی میکنند. در ادامه انواع مختلف آن را توضیح میدهیم:
تراکت تکرو
این تراکت از سادهترین و اقتصادیترین انواع تراکتها است. پیام، تصویر و اطلاعات اصلی را تنها روی یک سمت تراکت چاپ میکنند. زمانی که پیام روشن، کوتاه و دارای فراخوانی مشخص باشد، میتوانید از این تراکت استفاده کنید. هزینه چاپ پایین، سرعت تولید بالا و امکان توزیع گسترده از مزایای تراکت یک رو است.
تراکت دورو
در این مدل دو سمت تراکت را چاپ میکنند و همین ویژگی فضای بیشتری را برای انتقال پیام ایجاد میکند. معرفی محصولات متعدد، نمایش جدول قیمت، توضیح مراحل یک خدمت و بیان مزیتهای رقابتی امکان چاپ روی تراکت دورو دارند. اگر به ارائه اطلاعات تکمیلی برای تبلیغ کسبوکار خود نیاز دارید، میتوانید از این نوع تراکت استفاده کنید.
تراکت تصویری
در این نوع تراکت تبلیغاتی، تصاویر نقش اصلی را ایفا میکنند و متن تنها تکمیلکننده کار است. برندهایی که هویت بصری دارند یا محصول آنها نیاز به نمایش تصویری دارد، از این نوع تراکت استفاده میکنند. البته این نوع تراکت را باید با توجه به اصول طراحی و توجه به هارمونی رنگها طراحی کنند.
تراکت متنی
تراکتهای متنی برای زمانی است که اطلاعات دقیق، توضیحات فنی یا پیام مفصلی را باید به مخاطب منتقل کنید. این تراکت ظاهر سادهای دارد، اما برای معرفی خدمات تخصصی، قوانین استفاده، شرایط عضویت یا اطلاعرسانیهای مهم کارآمد است. خوانایی متن، پاراگرافبندی و انتخاب فونت در این مدل اهمیت بالایی دارد.
تراکت با قالب غیرمعمول
این دسته از تراکت، برشی خاص، فرمی متفاوت یا طراحی خلاقانه دارد که آن را از سایر تراکتها متمایز میکند. هدف این تراکتها، جلب توجه مخاطب در چند ثانیه اول است. در کمپینهایی که هدف تمایز شدید از رقبا و ایجاد یک تجربه به یادماندنی است، تراکتهای خلاقانه میتوانند عملکرد فوقالعادهای از خود نشان دهند.
چگونه تراکت مناسب کسبوکار خود را انتخاب کنیم؟
تراکت تبلیغاتی مناسب برای کسبوکار خود را باید بر اساس چند عامل کلیدی انجام دهید. در مرحله اول، باید بودجه خود را تعیین کنید. در واقع باید مشخص کنید چه میزان هزینه را میتوانید به طراحی، چاپ و توزیع تراکت اختصاص دهید. اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، تراکتهای تکرو یا چاپ روی کاغذ اقتصادی برایتان مناسب خواهد بود. از طرفی اگر نشان دادن کیفیت برند را هدف گرفتهاید، باید چاپی حرفهای یا کاغذ باکیفیت را داشته باشید. در این صورت ابزار بازاریابی با هویت برند هماهنگ خواهد بود.
مسیر توزیع هم عامل دیگری است که باید مدنظر قرار دهید. اگر مخاطب شما در نقاط پرتردد مانند مراکز خرید یا خیابانهای شلوغ قرار دارد، پیام روی تراکت را باید کوتاه، خوانا و دارای فراخوانی سریع انتخاب کنید. از طرفی اگر قصد دارید تراکت تبلیغاتی را درون بستههای خرید مشتریان قرار دهید، باید از مدلی با اطلاعات بیشتر استفاده کنید. پیامهای کوتاه در اینجا جوابگو نخواهند بود.
نوع پیامی که قصد انتقال آن را دارید، عامل دیگری در انتخاب تراکت مناسب کسبوکار شما است. گاهی تنها هدفتان اطلاعرسانی فوری است. زمانی هم قصد دارید اعتماد ایجاد کنید یا خدمات خود را به صورت کامل به مشتری معرفی کنید. در اینجا باید از تراکتهایی با توضیحات کامل بهره ببرید. در نهایت این هدف کمپین است که نقش تعیینکنندهای دارد.
سایز مناسب تراکت
انتخاب اندازه صحیح برای تراکت تبلیغاتی نرخ دیده شدن تراکت را تغییر میدهد. بودجهای که برای تراکت تعیین کردهاید هم نقش مهمی دارد. با تغییر اندازه تراکت، بودجه را هم باید تغییر دهید. با این حال انتخاب اندازه آنقدر هم که فکر میکنید، ساده نیست. در ادامه رایجترین سایزهای تراکت را معرفی میکنیم:
سایز A4
از بزرگترین اندازههایی که میتوان برای تراکت انتخاب کرد، A4 است. این سایز فضای کافی برای توضیح کامل خدمات، تصاویر متعدد و معرفی دو یا چند محصول دارد. مزیت آن هم ایجاد حس رسمی و حرفهای بودن برند است که در مخاطب ایجاد میکند. با این حال A4 معایبی هم دارد؛ هزینه چاپ بالاتر، وزن بیشتر و استقبال کمتر در توزیع میدانی از معایب آن هستند. مخاطبان اغلب تمایل کمتری برای توزیع آنها نشان میدهند. به همین دلیل روش توزیع دیگری برای این تراکت باید انتخاب کنید.
سایز A5
سایز A5 محبوبترین سایز برای تراکت تبلیغاتی است. مخاطبان هم به دلیل اندازه مناسبی که دارد، آن را راحتتر دریافت میکنند. هزینه چاپ A5 بهصرفهتر بوده و برای کمپینهای گسترده کاربرد بیشتری دارد.
سایز A6
کوچکترین سایز رایج برای تراکت تبلیغاتی، A6 است. از این مدل برای پیامهای کوتاه، فراخوانهای فوری یا تخفیفهای محدود استفاده میکنند. هزینه چاپ آن پایین بوده و مخاطب بهراحتی آن را با خود حمل میکند. با این حال معایبی دارد؛ امکان انتقال پیامهای طولانی یا معرفی کامل خدمات با A6 وجود ندارد.
انتخاب روش توزیع تراکت
روش توزیع میتواند موفقیت تراکت را تضمین کرده یا آن را با شکست مواجه کند. بهترین طراحی تراکت هم در مسیر توزیع نامناسب، دیده نمیشود و شکست میخورد. روشهای توزیع را باید بسته به نوع کمپین، ماهیت کسبوکار و رفتار مخاطب انتخاب کنید.
توزیع میدانی
در این روش تراکت تبلیغاتی را باید در مکانهای پرتردد مانند خیابانهای اصلی، جلوی مراکز خرید یا در نزدیکی محل کسبوکار توزیع کنید. مزیت بزرگ این روش، تماس مستقیم با مخاطب و امکان هدفگیری دقیق مناطق جغرافیایی است. توزیع میدانی نیاز به نیروی انسانی دارد که ساعات پیک شلوغی و تردد را بشناسد تا بیشترین بازدهی را به دست آورد.
قرارگیری در بستههای خرید مشتری
این روش برای کسبوکاری جواب میدهد که مشتریان ثابت دارند یا کالاهای فیزیکی را ارائه میکنند. در این روش احتمال خوانده شدن و در نتیجه آن اثرگذاری بر مخاطب بیشتر خواهد بود. زمانی که قصد اطلاعرسانی محصولات یا خدمات جدید، تخفیف یا ارائه خدمات ویژه به مشتریان همیشگی را دارید، این روش جواب میدهد.
توزیع درببهدرب
در این شیوه امکان هدفگیری محلهای فراهم است. برای کسبوکار که خدمات محلی مانند رستوران، کلینیک، مراکز آموزشی یا فروشگاه محلی است کارآمدی بسیاری هم دارد.
همکاری با کسبوکارهای مکمل
در این روش باید با کسبوکارهای مرتبط به خود یا آنهایی که مشتریان مشابه دارید، همکاری کنید. به عنوان مثال یک فروشگاه لوازم ورزشی میتواند تراکت خود را در باشگاه ورزشی قرار دهد. به طور حتم بازدهی بالایی از این همکاری نصیب او میشود.
سخن نهایی
اگر میخواهید بهترین تراکت تبلیغاتی را برای کسبوکار خود انتخاب کنید، باید به عواملی مانند طراحی، محتوا، سایز، روش توزیع و شناخت دقیق رفتار مخاطب توجه کنید. تا زمانی که پیام کمپین، نوع هدفگذاری محلی و ساختار بصری با یکدیگر هماهنگ نباشند، تراکت نمیتواند بازدهی مطلوبی را برایتان به وجود آورد. تراکت مناسب کسبوکار شما، تراکتی است که در آن به نیازهای برند و مخاطب همزمان با هم توجه شده باشد.
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد

