از ابتدای ورود خودرو شاهین به بازار در سال ۱۴۰۰، گروهی از مشتریان بر این باور بودند که موتور هشت‌سوپاپه M۱۵ به‌رغم همه موارد اصلاح، ارتقا و بهینه‌سازی و حتی تجهیز به توربوشارژ، برای این خودرو موتور مناسبی نیست. حتی وقتی نسخه اتوماتیک شاهین با گیربکس CVT هفت‌سرعته پانچ بلژیک به بازار آمد نیز عده‌ای همچنان این خودرو را با تارا و شاهین مقایسه می‌کردند و می‌گفتند که چرا شاهین مثل همتایان ایران‌خودرویی خود از گیربکس AT بهره نمی‌برد. این در حالی است که شاهین از همان فروش اول با ۶۰هزار کیلومتر گارانتی برای قوای محرکه عرضه شد که در آن زمان، نسبت به ضمانت رقبا ۲۰هزار کیلومتر بیشتر بود.

از سوی دیگر،‌ موتور ۱۰۹ اسبی نسخه پایه شاهین، گشتاور ۱۷۸ نیوتون‌متری تولید می‌کند و این نیز در حالی است که دیگر خودروهای داخلی دارای اسب بخار و ابعاد مشابه (با طول بیش از ۴.۴ متر) حداکثر گشتاورشان به حدود ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر می‌رسد. با این وجود، برخی مشتریان نگران حساسیت سامانه توربوشارژر این خودرو به کیفیت بنزین ایران بودند و انتظار داشتند که شاهین با یک موتور تنفس طبیعی شانزده‌سوپایه به بازار بیاید که در نسخه اتوماتیک نیز با یک گیربکس AT همراه باشد.

حالا شاهین در نسخه پلاس خود دقیقا با همین مشخصات در یک قدمی بازار است؛ خودرویی در حاشیه برگزاری کلینیک قیمت‌گذاری آن فرصتی دست داد تا رانندگی با آن را هرچند در فرصتی کوتاه بیازماییم.

پشت فرمان شاهین‌پلاس سایپا

با توجه به این‌که در مطالب پیشین «دنیای‌خودرو» درخصوص طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی شاهین‌پلاس، نکات و اطلاعاتی را منتشر کرده‌ایم، در این مطلب ابتدا به تست میدانی این خودرو می‌پردازیم و در انتها اشاره‌ای به تفاوت‌های آن با نسخه‌های قبلی شاهین خواهیم پرداخت.

پس بلافاصله سراغ استارت دکمه‌ای خودرو می‌رویم که برای استفاده از آن باید پایمان روی پدال ترمز باشد. در همین ابتدای کار مشخص شد که دیگر صدای موتور M۱۵ در کابین نمی‌پیچد؛ هرچند از تولیدات اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به بعد، ‌صدای داخل کابین شاهین با تقویت عایق‌بندی اتاق آن کم شده بود، اما باید اذعان داشت که صدای موتور ME۱۶ مانند نسخه قبلی غیرعادی به نظر نمی‌رسد.

گرچه این موتور سایپا در مشخصات کلی خود مشابهت بسیاری با موتور TU۵P ایران‌خودرو دارد، اما هر دو موتور کوشیده‌اند استانداردهای نسخه فرانسوی خود یعنی EC۵ (موتور پژو۳۰۱ و سیتروئن C۳) را پاس کنند؛ ایران‌خودرو با اعمال اصلاحاتی در TU۵ این هدف را دنبال کرده و سایپا راه نیمه‌رفته با سیتروئن در دوران برجام برای راه‌اندازی خط تولید این موتور را پس از خروج فرانسوی‌ها از ایران به‌تنهایی پیموده است.

در بخش گیربکس نیز شاهد تجهیز به همان جعبه‌دنده شش‌سرعته AT نسل هفتم هستیم که محصول کمپانی DAE بوده و در همتایان ایران‌خودرویی شاهین نیز استفاده شده است. قرار و انتظار بر این بوده که هم بازدهی موتور و هم هماهنگی موتور و گیربکس، با توجه به جدیدتر بودن فناوری‌های پیشرانه ME۱۶ نسبت‌به TU۵P بیشتر باشد.

هرچند قدرت تولیدی ME۱۶ روی خودرو شاهین‌پلاس (۱۱۱ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه) نسبت به قدرت TU۵P روی تارا (۱۱۳ اسب‌بخار) دو واحد کمتر ذکر شده، اما گشتاور ۱۵۰ نیوتون‌متری آن در ۴۸۰۰ دوردردقیقه، ۶ واحد بیشتر از گشتاور موتور تارا (۱۴۴Nm/۴۰۰۰rpm) است. مصرف سوخت ترکیبی هر دو خودرو نیز بسیار نزدیک به هم (۷.۲ و ۷.۰۶ به ترتیب برای شاهین‌پلاس و تارا) ذکر شده است.

دو نسخه از شاهین‌پلاس برای تست‌درایو در اختیار خبرنگاران قرار گرفته بود که در یکی از آن‌ها هماهنگی موتور و گیربکس خوب بود، اما در دیگری شاهد تاخیر اندکی در شروع حرکت و شتاب اولیه پایین‌تری بودیم.

از این رو، انتظار می‌رود با تنظیم نرم‌افزاری دقیق، در هیچ‌یک از نسخه‌هایی که به بازار عرضه می‌شود، شاهد این تاخیر نباشیم. البته می‌توان این افت عملکرد را تا حدی ناشی از گرمای شدید هوا در روز جمعه ۵مردادماه و فشار زیادی دانست که اهالی رسانه برای تست‌درایو به خودرو وارد می‌کردند.

با این‌حال، باید اذعان داشت که شروع حرکت شاهین‌پلاس بهتر از شاهین با گیربکس CVT بود و تعویض‌دنده‌ها نیز بدون تقه انجام می‌شد و معکوس‌های گیربکس هم به‌خوبی صورت می‌گرفت. شتاب ثانویه خودرو نیز مطلوب به نظر می‌رسید.

تفاوت‌های ظاهری و داخلی و امکانات اضافه

اگر پیش از سوار شدن به شاهین‌پلاس چرخی دور آن بزنید و متوقع باشید که جز عبارت AT روی گلگیر جلو و علامت پلاس (+) روی درِ صندوق عقب، تفاوت فاحشی با شاهین G پیدا کنید، تنها شاهد همان تفاوت‌هایی خواهید بود که در نسخه CVT شاهین نیز لحاظ شده بود؛ یعنی قاب کرومی جلوپنجره و نوار کرومی بالای قاب پلاک.

فضای داخلی شاهین‌پلاس نیز مانند طراحی نمای بیرونی آن، مشابه نسخه اتوماتیک CVT شاهین است. اما علاوه‌بر تریم دورنگ تیره و روشن داشبورد و تودری‌ها و استفاده از تریم طرح چوب در برخی قسمت‌ها، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده و وجود گرمکن برای صندلی‌های جلو، از امکانات جدیدی است که به شاهین‌پلاس اضافه شده است.

source

توسط elmikhabari.ir