پروانه‌های شهریار، با بال‌های نارنجی و سیاه زنده خود، به راحتی قابل شناسایی هستند، اما اکنون با تهدید جدی ناشی از ناپدید شدن علف شیر، تنها منبع غذایی آن‌ها در دوران کاترپیلاری، مواجه هستند.

کاهش علف شیر، جمعیت پروانه‌های شهریار را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

باغ‌های علف شیر شهری برای پروانه‌های شهریار

تحقیقات اخیر منتشر شده در ژورنال Frontiers in Ecology and Evolution نشان می‌دهد که باغ‌های علف شیر شهری می‌توانند نقش مهمی در فراهم کردن زیستگاه برای پروانه‌های شهریار ایفا کنند.

کِرن کلینگر، نویسنده اصلی این مطالعه و تحلیلگر سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در مرکز علمی کِلِر در موزه فیلد، می‌گوید: “در این مطالعه، ما دریافتیم که پروانه‌های شهریار می‌توانند علف شیر را هر جا که باشد پیدا کنند، حتی اگر در گلدان‌های بالکن‌ها و پشت‌بام‌ها باشد.”

او افزود: “باغ‌های علف شیر می‌توانند به هر شکل و اندازه‌ای باشند و هر باغ علف شیری می‌تواند به عنوان زیستگاهی برای پروانه‌های شهریار نقش ایفا کند.”

مهاجرت پروانه‌های شهریار وابسته به علف شیر است

مهاجرت پروانه‌های شهریار یکی از شگفت‌انگیزترین مهاجرت‌ها در میان حشرات است که شامل یک سفر چند نسل از مکزیک به کانادا و بازگشت به مکزیک است.

جمعیت شهریار شرقی از مکزیک شروع می‌کند و به سمت شمال حرکت می‌کند، در راه تخم‌گذاری روی گیاهان علف شیر. هر نسل بیشتر به سمت شمال حرکت می‌کند تا به جنوب کانادا برسد.

در پایان تابستان، یک “نسل فوق‌العاده” ویژه از پروانه‌ها، سفر طولانی به مکزیک را برای زمستان‌گذرانی انجام می‌دهد.

این الگوی مهاجرتی به شدت به دسترسی به علف شیر وابسته است که به دلیل استفاده از آفت‌کش‌ها در کشاورزی، به ویژه در غرب میانه آمریکا، به شدت کاهش یافته است.

در نتیجه، جمعیت پروانه‌های شهریار به شدت کاهش یافته و اکنون در حال بررسی برای وضعیت گونه‌های در خطر انقراض توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و خدمات ماهی و حیات وحش آمریکا قرار دارند.

کاهش علف شیر شهری

آستر هسل، یک بوم‌شناس ارشد حفاظت در مرکز علمی کِلِر در موزه فیلد و همکار نویسنده مقاله، هشدار می‌دهد: “اگر زود اقدام نکنیم، پروانه‌های شهریار با مشکل جدی مواجه خواهند شد.”

با توجه به کاهش علف شیر در مناطق روستایی، دانشمندان به امکان استفاده از باغ‌های علف شیر شهری برای پر کردن این شکاف پرداخته‌اند.

کلینگر توضیح می‌دهد: “یک فراخوان برای همه افراد در تمام بخش‌های چشم‌انداز برای کاشت علف شیر بود، اما مناطق شهری نادیده گرفته شدند، زیرا اگر به برخی از نقشه‌های مناطق شهری نگاه کنید، به نظر می‌رسد که کاملاً توسعه یافته و بدون دسترسی به گیاهان علف شیر است.”

گیاهان علف شیر در محیط‌های شهری

کلینگر در یک مطالعه ۲۰۱۹ توسط دانشمندان موزه فیلد شرکت داشت که نشان داد مناطق شهری می‌توانند از علف شیر در مکان‌های مختلفی مانند حیاط‌ها، کوچه‌ها و پشت‌بام‌ها پشتیبانی کنند.

مطالعه اخیر با مشارکت بیش از ۴۰۰ دانشمند جامعه که گیاهان علف شیر را در محیط‌های شهری برای تخم‌ها و کاترپیلارهای پروانه‌های شهریار نظارت می‌کردند، انجام شد.

تیم پژوهش طی چهار سال داده‌های گسترده‌ای جمع‌آوری کرد که شامل ۵۹۰۵ مشاهده از ۸۱۰ لکه علف شیر بود.

نتایج نشان داد که پروانه‌های شهریار به باغ‌هایی با علف شیر معمولی و تنوع گیاهان گل‌دهی که نکتار لازم را فراهم می‌کنند، جذب می‌شوند. علاوه بر این، گیاهان علف شیر بالغ در حمایت از تولید مثل پروانه‌های شهریار مؤثرتر بودند.

باغ‌های شهری و حفاظت از پروانه‌های شهریار

کلینگر خاطرنشان می‌کند: “ما شرکت‌کنندگانی را تشویق کردیم که گلدان‌هایی روی بالکن‌ها و پشت‌بام‌ها داشتند و برخی از شگفت‌انگیزترین چیزها را مشاهده کردیم.” او یک مورد را به یاد می‌آورد که یک گلدان روی پشت‌بام پنج کاترپیلار بزرگ را در خود جای داده بود.

این یافته‌ها اهمیت باغ‌های شهری در حفاظت از پروانه‌های شهریار را تأکید می‌کند. در حالی که باغ‌های بزرگ‌تر با تنوع گیاهان ایده‌آل هستند، حتی مشارکت‌های کوچک نیز می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. کلینگر توصیه کرد: “گونه‌ای را که برای شما و باغ‌تان بهترین کارایی را دارد بکارید.”

در حمایت از این تلاش‌ها، فرماندار ایلینوی، جی‌بی پریتزکر، قانون MONARCH را امضا کرد که از منع جمعیت‌های بومی توسط انجمن‌های مالکان خانه جلوگیری می‌کند و کمک‌هایی برای ایجاد باغ‌های بومی و دوست‌دار گرده‌افشان‌ها فراهم می‌آورد.

پیامدهای وسیع‌تر این مطالعه

پروانه‌های شهریار به عنوان شاخص‌های سلامت اکولوژیکی وسیع‌تری عمل می‌کنند، زیرا مهاجرت گسترده آن‌ها یک منطقه وسیع را پوشش می‌دهد.

هسل گفت: “پروانه‌های شهریار به بسیاری از چیزهایی که سایر حشرات نیاز دارند، مانند گل‌های شکوفا، نیاز دارند، بنابراین آنچه برای پروانه‌های شهریار خوب است، برای سایر گرده‌افشان‌ها نیز خوب است. و ما در میان یک کاهش جهانی حشرات هستیم، بنابراین کمک به آن‌ها مهم است.”

حمایت از کاشت علف شیر شهری نه تنها به پروانه‌های شهریار کمک می‌کند، بلکه به نفع اکوسیستم گسترده‌تر است، و نقش حیاتی این تلاش‌ها در حفاظت از محیط زیست را برجسته می‌کند.

source

توسط elmikhabari.ir