کودکان خردسال از مهر ماه تا آذر ماه با جادوی پاییز روبرو می شوند. برای برخی، این اولین پاییز در زندگی آن‌ها خواهد بود. این تجربیات برای آن‌ها یک عمر باقی می ماند. و دانستن خصوصیات فصل پاییز و حقایق پاییزی به آنها کمک می‌کند تا با شگفتی جادویی فصل پاییز ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: انشا درباره پاییز، ۸ انشا درباره پاییز، کوتاه و زیبا با مقدمه، بدنه و نتیجه

خصوصیات فصل پاییز

خصوصیات فصل پاییز برای کودکان

پاییز سومین فصل سال است و فصلی است که دمای گرم تابستان به تدریج به سردی زمستان کاهش می‌یابد. فصل پاییز زمان تغییر است؛ رنگ برگ‌ها تغییر می‌کند و از درخت می‌ریزند و حیوانات نیز شروع به آماده شدن برای فصل زمستان می‌کنند. هوا در فصل پاییز سردتر می شود و معمولا باد زیادی در این فصل می‌وزد. همچنین در بسیاری از کشورها، پاییز زمانی است که سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود.

ساعات روشنایی روز و ساعات شب در شروع فصل پاییز تقریبا یکسان است و به تدریج شب‌ها طولانی‌تر و روزها کوتاه‌تر می شوند. آب و هوای فصل پاییز نیز زیاد دچار تغییر می‌شود؛ به عنوان مثال، ممکن است در برخی نقاط گرم و آفتابی باشد، اما در برخی نقاط دیگر احتمال بارش باران و برف نیز وجود داشته باشد.

در فصل پاییز هوا خنک می‌شود و به همین دلیل است که به فصل پاییز “آب و هوای ژاکت” نیز می‌گویند. گاهی اوقات پاییز را فصل برداشت نیز می‌نامند زیرا کشاورزان در حال برداشت محصولات کشاورزی خود از مزارع هستند. در فصل پاییز نور خورشید کمتر است، بنابراین روزها کوتاه‌تر و شب‌ها طولانی‌تر می‌شوند.

جالب است بدانید که نیمکره جنوبی و نیمکره شمالی کره‌ی زمین فصل‌های متضادی دارند. این بدان معناست که پاییز در ماه اسفند در نیمکره جنوبی کره‌ی زمین آغاز می‌شود. اما تمام کره‌ی زمین فصل پاییز را تجربه نمی‌کنند؛ افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند، فصل پاییز ندارند. دمای این مناطق تقریبا در تمام سال ثابت است.

درختانی مانند بلوط، افرا، کاج و صنوبر با تغییر رنگ برگ‌هایشان، جنگل‌ها و کوهستان‌ها را به مکانی دیدنی تبدیل می‌کنند. خیابان‌ها و پیاده‌روها پوشیده از برگ‌های زرد و نارنجی می‌شوند. پارک‌ها و میدان‌های شهری نیز مناظر دل‌انگیزی به خود می‌گیرند. همچنین گل‌ها و گیاهان نیز در پاییز رنگ‌های متفاوت و جذابی به خود می‌گیرند. گل‌هایی مانند شقایق، گل جعفری و داوودی زیبایی خاصی به مناطق سبز و باغ‌ها می‌دهند.

یکی از خصوصیات دیگر فصل پاییز، میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه مانند سیب‌های قرمز، زرد و سبز، انگورهای سبز و بنفش، انار، پرتقال، نارنگی، هلو و آلو در این فصل است. این میوه‌ها علاوه بر طعم شیرین و لذت‌بخش، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی هستند که برای سلامتی مفیدند و مصرفشان در پاییز بسیار توصیه می‌شود.

حقایق جالب درباره فصل پاییز

حقایق جالب درباره فصل پاییز

  1. برخی افراد اعتقاد دارند که گرفتن برگ در حال سقوط شانس خوب به همراه می‌آورد.
  2. پاییز می‌تواند اولین یخبندان را به همراه داشته باشد. یخبندان زمانی است که آب موجود در هوا روی سطح زمین می‌نشیند و یخ می زند. 
  3. بلوط میوه‌ی درخت بلوط است و در مهر و آبان شروع به افتادن از درخت می‌کند.
  4. شیرکاکائو، یک نوشیدنی گرم و خوشمزه است که در غروب پاییز می‌تواند شما را گرم کند.
  5.  کوتاه شدن روزها و سرد شدن هوا می‌تواند باعث ایجاد احساس غم و اندوه در برخی افراد شود.
  6. در پاییز، افراد تمایل بیشتری به ماندن در خانه و دوری از اجتماع دارند. همچنین، ممکن است اشتهای افراد کاهش یابد و احساس کسالت و خستگی در آنها بیشتر شود.

حقایق پاییزی درباره حیوانات

  1. حیوانات در پاییز رفتار خود را تغییر می‌دهند تا برای زمستان آماده شوند. حیواناتی که به خواب زمستانی می‌روند مانند خرس، خفاش و سنجاب غذای زیادی می‌خورند. چربی اضافی روی بدن، آن‌ها را گرم نگه می‌دارد و به آن‌ها انرژی می‌دهد.
  2. حیوانات پشمالو در پاییز خز ضخیم‌تری خواهند داشت تا در زمستان خود را گرم نگه دارند.
  3. زنبورها در پاییز به شدت مشغول هستند چون باید عسل کافی برای زمستان تهیه و ذخیره کنند.
  4. در طول پاییز، ممکن است عنکبوت‌های بیشتر و بزرگ‌تری را ببینید. این به این دلیل است که بچه عنکبوت‌هایی که در بهار از تخم بیرون می‌آیند، بزرگ شده‌اند.
  5. جغدها در پاییز در حالی که در فصل زمستان به دنبال مکانی برای لانه سازی می‌گردند، صدای بلندتری تولید می‌کنند.
  6. وقتی سنجاب‌ها مغزها را برای زمستان پنهان می‌کنند، مغزشان بزرگ‌تر می‌شود. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به یاد بیاورند که غذای خود را کجا پنهان کرده‌اند. تمام دانه و مغزهای پنهانی که سنجاب‌ها نمی‌توانند آن‌ها را دوباره پیدا کنند، به رشد دوباره جنگل‌ها کمک می‌کنند.
  7. در پاییز، آب شروع به خنک شدن می‌کند و ماهی‌ها به جاهایی از آب می‌روند که در تمام تابستان خیلی گرم بودند و آنجا به دنبال غذا می‌گردند.
  8. پرندگان در پاییز به مناطق گرم‌تر مهاجرت می‌کنند چون هوای سرد برای پرندگان به این معنی است که دانه یا حشره‌ای برای تغذیه ندارند.

حقایق پاییزی درباره درختان

  1. درختان برگ‌ریز درختانی هستند که در پاییز برگ‌های خود را از دست می‌دهند.
  2. برگ‌های سبز درختان به دلیل وجود کلروفیل سبز رنگ هستند. برگ‌ها در پاییز کمتر آفتاب می‌گیرند و کلروفیل تولید نمی‌کنند. در فصل پاییز، برگ‌ها در نهایت به رنگ واقعی خود تبدیل می‌شوند.
  3. برگ‌های پاییز به دلیل قند رنگ‌های متفاوتی دارند. قند درخت در برگ‌ها ذخیره می‌شود. قند بیشتر به معنای رنگ‌های قرمز و بنفش روشن‌تر است.
  4. تغییرات آب و هوایی به برگ‌ه آسیب می‌رساند. اگر هوا خیلی گرم بماند، رنگ برگ‌ها خیلی تغییر نمی‌کند.
  5. برگ‌های مرده‌ی افتاده روی زمین به محافظت از دانه‌ها در طول زمستان و همچنین به محافظت از لانه‌های زیرزمینی زنبور عسل کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ماه های ایرانی و معانی آنها | آیا میدانید معنی ماه های سال ایرانی چیست؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

source

توسط elmikhabari.ir