اولین ایستگاه قطار جهان در سال 1826 میلادی در دارلینگتون در شمال انگلستان افتتاح شد. از آن زمان هم از نظر قطار هم از نظر ایستگاه، چیزهای بسیار زیادی تغییر کرده است. در این مطلب قرار است به معرفی زیباترین ایستگاه‌های قطار در سراسر جهان بپردازیم.

ایستگاه رامسس،‌ قاهره، مصر

ایستگاه رامسس،‌ قاهره، مصر

ایستگاه اصلی قاهره به نام فرعون سابق رامسس دوم نام‌گذاری شده است و در سال ۱۸۵۶ میلادی برای مسیر بین قاهره و اسکندریه ساخته شد. در سال ۲۰۱۱ میلادی، ایستگاه برای آخرین بار به طور کامل بازسازی شد و کف آن نیز مرمر شد. سالن ورودی به طور خاص بسیار چشمگیر و تماشایی است. یک هرم وارونه نیز از سقف آن آویزان شده است.

ایستگاه قطار سیرکچی، استانبول، ترکیه

ایستگاه قطار سیرکچی، استانبول، ترکیه

ایستگاه سیرکچی (Sirkeci) زمانی پایانه قطار معروف Orient Express بوده است. ساختمان ایستگاه که با معماری پر آذین Orientalist و Art Nouveau ساخته شده است، بازتاب‌کننده فرهنگ متنوع شهر استانبول است. این ایستگاه پس از اینکه در سال ۲۰۱۳ میلادی بسته شد، ایستگاهی در زیر ایستگاه ترمینال سابق در تونل مارمارای افتتاح شد که بخش‌های اروپایی و آسیایی شهر را به هم متصل می‌کند و ایستگاه بالای زمین نیز به موزه تبدیل شد. با این حال، از ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۴ میلادی، خدمات راه‌آهن سبکی دوباره بین سرکه‌جی و هالکالی در حال انجام است.

ایستگاه آتوچا، مادرید، اسپانیا

ایستگاه آتوچا، مادرید، اسپانیا

ایستگاه آتوچا (Atocha) در سال ۱۸۵۱ میلادی افتتاح شد و یکی از مهم‌ترین مراکز در پایتخت اسپانیا یعنی شهر مادرید است. پس از بازسازی بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ میلادی، این ایستگاه از دو ناحیه تشکیل شده است. بخش جدید به ترافیک قطار اختصاص داده شده است و این در حالی است که بخش قدیمی دارای دفاتر، یک مرکز خرید و یک باغ سرگرمی با بیش از ۷۰۰۰ گیاه است. اینجا همچنین به‌عنوان محل ملاقات و اتاق انتظار نیز استفاده می‌شود و نمای اولیه قرن نوزدهمی آن در طول بازسازی حفظ شده است.

ایستگاه لیسبون اورینته، پرتغال

ایستگاه لیسبون اورینته، پرتغال

این ایستگاه توسط سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده بود و درست برای برگزاری نمایشگاه جهانی ۱۹۹۸ (World Expo) در لیسبون تکمیل شد. این به‌عنوان ورودی نمایشگاه عمل کرد و بر این اساس طراحی شده بود. غرفه فلزی و شیشه‌ای شبیه یک جنگل روشن شده در شب است و دارای یک مرکز خرید زیرزمینی در سالن سابق نمایشگاه و یک ایستگاه پلیس است.

ایستگاه راه‌آهن لیژ-گیلمین، بلژیک

ایستگاه راه‌آهن لیژ-گیلمین، بلژیک

این ایستگاه قطار در بلژیک بیشتر شبیه به یک استادیوم فوتبال یا سالن کنسرت است تا یک ایستگاه قطار و توسط مهندس و معمار اسپانیایی سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده است که در سال ۲۰۰۹ میلادی تکمیل شد و یک سقف منحنی شیشه‌ای و فولادی دارد. ایستگاه Liège-Guillemins در سال ۱۸۴۲ افتتاح شد و اکنون نیز توقفگاهی برای یورواستار و ICE است که آن را به مرکزی در شبکه پرسرعت اروپا تبدیل کرده است.

ایستگاه لس‌آنجلس یونیون، آمریکا

ایستگاه لس‌آنجلس یونیون، آمریکا

نام Union Station توسط تمام ایستگاه‌های قطار در ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود و به طور مشترک توسط چندین شرکت راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایستگاه Los Angeles Union Station در سال ۱۹۳۹ میلادی افتتاح شد و همچنان مهم‌ترین ایستگاه قطار در این شهر به شمار می‌رود. اینجا بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ لس‌آنجلس و ساختمانی دیدنی است که تنها پس از دوران شکوفایی راه‌آهن آمریکا ساخته شده است. ایستگاه لس‌آنجلس یونیون خودش را به‌عنوان آخرین ایستگاه راه‌آهن بزرگ توصیف می‌کند. اتاق انتظار کاشی کاری شده و همچنین حیاط‌های سرسبز ارزش دیدن دارند، حتی اگر نخواسته باشید سوار قطار شوید.

ایستگاه قطار هوا هین، تایلند

ایستگاه قطار هوا هین، تایلند

ایستگاه راه‌آهن هوا هین به سبک معماری سنتی تایلندی ساخته شده است و یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های این کشور محسوب می‌شود. این بنا در زمان سلطنت شاه راما در سال ۱۹۱۱ ساخته شد و دارای یک اتاق انتظار سلطنتی است که هنوز در سمت راست ساختمان اصلی قرار دارد. با این حال، ایستگاه چندین بار تخریب و بازسازی شده و حتی در سال ۱۹۶۷ میلادی به مکان دیگری منتقل شد. اتاق انتظار سلطنتی اکنون یک فرصت عکاسی محبوب است و می‌توان با قطار از بانکوک در عرض سه و نیم تا چهار ساعت به آن رسید.

source

توسط elmikhabari