31 شهریور 1403 ساعت 18:39

تمیز کردن سوکت شارژ یک گوشی موبایل فرآیندی نسبتا ساده است. اما اگر برخی نکات را رعایت نکنید ممکن است به کل دستگاه آسیب جدی وارد شود.

حتماً تا به حال برایتان پیش آمده که به‌طور ناگهانی، گوشی‌تان دیگر شارژ نشده و پس از بررسی متوجه کثیفی درگاه شارژ شده‌اید. به دلیل انداره کوچک دهانه، درگاه‌های شارژ محلی برای تجمع گرد و غبار، پرز و کثیفی هستند و با هر بار وصل کردن شارژر به گوشی به لایه های داخلی‌تر هدایت می‌شوند. تکرار این فرآیند موجب آسیب دیدن کانکتورها شده یا آن ها را مسدود می‌کند.

این مساله در نهایت سرعت شارژ گوشی را کاهش داده یا به‌طور کلی متوقف می‌کند. تمیز کردن دوره‌ای سوکت شارژ گوشی موبایل فرآیندی نسبتا ساده است که می‌تواند تا حد زیادی از تجمیع آلودگی‌ها در داخل سوکت جلوگیری کرده و مشکلات ناشی از آن را برطرف کند. این کار اما بایدها و نبایدهایی دارد که توجه به آن‌ها بسیار مهم است.

کارهایی که نباید برای تمیز کردن سوکت شارژ گوشی موبایل خود انجام دهید

تمیز کردن پورت شارژ یک گوشی موبایل فرآیندی نسبتا آسان است؛ اما نکته مهم در انجام این کار دقت به نبایدهاست. زیرا اشتباهات ساده در این روند موجب بدتر شدن وضعیت و آسیب دیدن سایر اجزای داخلی گوشی شما خواهند شد.

هرگز برای تمیز کردن سوکت شارژ از وسایل و ابزار فلزی استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از آن‌ها احتمال وارد شدن آسیب فیزیکی به سوکت را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، فلز همچنین رسانای قوی الکتریسیته است و ممکن است با ایجاد اتصال کوتاه در مدار باعث آسیب به گوشی شود.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن درگاه یو اس بی

همچنین برخلاف باور عموم، به هیچ عنوان از مسواک برای تمیز کردن پورت استفاده نکنید؛ زیرا امکان گیر کردن موهای آن در سوکت شارژ وجود دارد.

یکی از راه‌های به‌ظاهر ساده و رایگان برای تمیزی پورت هم دمیدن به وسیله دهان است که به‌ادعای بسیاری افراد مبتدی اگر به‌درستی انجام شود با احتمال زیاد قادر به تمیز کردن سوکت شارژ گوشی‌تان خواهد بود. با این حال توصیه می‌کنیم اکیدا از این روش استفاده نکنید؛ زیرا دمیدن در پورت شارژ می‌تواند با وارد کردن رطوبت ناخواسته به پورت  موجب آسیب رسیدن به اجزای داخلی آن شود.

به‌جای روش‌های معمول اما خطرناک بالا ما توصیه می‌کنیم روش‌های زیر را برای تمیز کردن سوکت شارژ گوشی موبایل خود به کار ببندید.

روش کمپرس هوا

قیمت ارزان کمپرس هوا و وفور آن در اکثر فروشگاه‌ها، آن را به وسیله‌ای کارآمد برای تمیز کردن پورت شارژ گوشی‌های موبایل تبدیل کرده است. با رعایت نکاتی ساده هنگام تمیز کردن پورت شارژ به وسیله کمپرس هوا می‌توانید به بهترین نتیجه برسید.

سوکت شارژ گوشی تمیز

طبق دستورالعمل‌های موجود، روش صحیح استفاده از کمپرس هوا برای تمیز کردن پورت شارژ گوشی موبایل به‌صورت زیر است:

  • گوشی را خاموش کنید
  • کمپرس هوا را در فواصل کوتاه چند ثانیه‌ای، با فاصله به پورت اسپری کنید. دقت کنید که اسپری را به‌صورت زاویه‌دار و نه عمودی انجام دهید.
  • حال برای افتادن زباله‌های شل‌شده دستگاهتان را به صورت عمودی بچرخانید تا دهانه پورت شارژ به‌سمت پایین قرار گیرد.
  • گوشی‌تان را مجددا روشن کنید تا ببینید مشکل شارژ برطرف شده یا خیر.

نکته بسیار مهم در خصوص استفاده از کمپرس هوا نگه داشتن صحیح آن در دست هنگام اسپری کردن است؛ زیرا در غیر این صورت، در حین اسپری، آب به داخل دستگاهتان پاشیده می‌شود.

همچنین اگر استفاده از این وسیله برایتان سخت است می‌توانید از یک سرنگ به‌عنوان جانشین آن استفاده کنید.

روش خلال دندان

استفاده از خلال دندان ساده ترین روش برای تمیز کردن پورت شارژ است؛ زیرا هم رسانا نیست و هم موجب آسیب دیدن و شکستن کانکتورها و سایر قطعات داخلی درگاه شارژ نمی‌شود. در عین حال حتی استفاده از خلال دندان نیز نیازمند رعایت نکاتی است.

خلال دندان

مراحل تمیز کردن سوکت شارژ گوشی موبایل توسط خلال دندان به‌صورت زیر است:

  • گوشی موبایل اندرویدی یا آیفون خود را خاموش کنید.
  • با استفاده از یک چراغ قوه محل کثیفی در داخل سوکت را شناسایی کنید.
  • با استفاده از یک خلال دندان کثیفی‌های نسبتا بزرگ را دفع کنید.
  • سپس برای تمیز کردن ذرات ریزرتر و ضدعفونی، روی سر یک خلال دندان تکه‌ای پنبه قرار داده و آن را به ایزوپروپیل الکل یا دیگر تمیزکننده‌های مجاز آغشته کنید.
  • خلال دندان را داخل حفره کرده و به‌آرامی به چپ و راست بکشید.
  • پس از انجام این کار با استفاده از یک چراغ قوه بار دیگر داخل حفره را بررسی کنید.
  • این مراحل را چندین بار انجام دهید تا مطمئن شوید تمامی کثیفی‌ها دفع شده‌اند.
  • در گام نهایی گوشی خود را روشن کنید و شارژر را تست نمایید.

بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که دو روش را ترکیب کنید؛ یعنی ابتدا کثیفی را به وسیله کمپرس هوا و مابقی را با خلال دندان تمیز کنید. چون در این روش اکثر قسمت‌های پورت تمیز شده و سپس الکل به‌راحتی آن را خشک می‌کند. دقت کنید که هرگز از آب به‌جای محلول تمیزکننده استفاده نکنید.

در گجت نیوز بخوانید: نکات ایمنی مهم برای شارژ کردن گوشی های هوشمند؛ اگر موبایل دارید، بخوانید ۱۲ مشکل پرتکرار گوشی های اندرویدی و راهکار رفع آن ها چگونه سریعترین شارژر متناسب با گوشی خود را انتخاب کنیم

source

توسط elmikhabari.ir