بازار خودروی ایران پس از یک فرازونشیب ناگهانی در ابتدای سال 1402، وارد جریان رکود تورمی شده است. در جریان این مسئله نامبارک، افزایش قیمت خودرو به‌صورت دوره‌ای است؛ درحالی‌که تقاضایی برای خرید خودرو از سوی مشتریان وجود ندارد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های فعلی نتوانسته است خودروسازان را به‌اندازه کافی راضی کند، چرا که آن‌ها در تلاش هستند تا قیمت خودروهایشان را مجدداً افزایش دهند.

طی روزهای اخیر شاهد گفت‌وگوهای مختلفی از کارشناسان حوزه اقتصاد و خودرو با رسانه‌های مکتوب و مجازی بودیم. فصل مشترک تمامی این گفت‌وگوها افزایش قیمت خودرو به‌صورت رسمی در واپسین ماه‌های سال است. خودروسازان موفق شدند تا با استفاده از ترفند افزایش آپشن‌ها، مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را در پاییز 1402 دریافت کنند. بنابراین راه برای افزایش قیمت بیشتر در زمستان 1402 نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید: هیاهو برای هیچ؛ واردات خودروی اقتصادی در سال 1402 عملاً شکست خورد!

برای مثال، ایران‌خودرو سال گذشته تیپ جدید تارا دنده‌ای موسوم به تارا V3 را معرفی کرد. بااین‌حال، تاکنون تارا V3‌ به بازار عرضه نشده است. ایران‌خودرو نسخه جدید این محصول را تارا V1 پلاس نامیده است. همان‌گونه که از نام این خودرو برمی‌آید، تارا V1‌ پلاس درحقیقت نسخه ارتقایافته تارا V1‌ معمولی است. بنابراین ایران‌خودرو می‌تواند با عرضه تارا V3 در ماه‌های آینده یا سال 1403، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کند.

سیگنال افزایش قیمت خودرو از جهات دیگر

سایپا نیز مشابه همین کار را با شاهین دنده‌ای انجام داده است. درحال‌حاضر سه تیپ از شاهین دنده‌ای توسط این شرکت به تولید رسیده‌اند. سایپا در جریان مرحله دوم سامانه یکپارچه، ظرفیت فروش خود را تا زمستان 1403 تکمیل کرد. بنابراین راه برای افزایش قیمت و عرضه خودروهای قبلی با قیمت بیشتر به بازار وجود دارد.

در کنار تاکتیک خودروسازان برای افزایش قیمت، ناامیدی مشتریان از واردات خودرو نیز به التهاب بازار دامن می‌زند. رؤیای واردات خودروهای اقتصادی بر باد رفته است و خودروهای وارداتی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به دست مشتریان می‌رسند. در کنار تمامی موارد گفته‌شده، ایجاد هیجان برای خرید خودرو در ماه‌های منتهی به سال جدید نیز محرک دیگری برای افزایش قیمت خودرو خواهد بود.

source

توسط elmikhabari.ir