زمان زیادی از معرفی اولین ارز دیجیتال دنیا نگذشته است، اما در همین مدت زمان محدود ۱۵ ساله، تغییرات شگفت‌انگیزی را شاهد بودیم. معادله‌های اقتصادی، نوع تراکنش‌های مالی و حتی نوع بررسی سود و زیان دارایی‌ها، کاملا تغییر کرده است و با این شرایط، عجیب نیست که سومین نسل از ارزهای دیجیتال، پای خود را به جهان باز کند. کاردانو (Cardano)، همان شبکه بلاک‌چینی است که ادعا دارد مشکلات نسل‌های اول و دوم را رفع کرده و شرایطی بهتر و کامل‌تر ارائه می‌دهد..

معرفی کاردانو

داستان شروع کاردانو، از یک اختلاف نظر در بین موسسین اتریوم آغاز شد. چارلز هاسکینسون یکی از اعضای گروه موسس اتریوم بود که برای برنامه‌ریزی ادامه مسیر فعالیت‌های اتریوم، با دیگر افراد گروه دچار چالش شد. پس از این اتفاق، هاسکینسون از گروه خارج شد و در سال ۲۰۱۵، پروژه کاردانو را آغاز کرد. دو سال بعد و در سال ۲۰۱۷، عرضه اولیه توکن کاردانو آغاز و در طی این رویداد، بیش از ۶۰ میلیون دلار جمع‌آوری شد. این توکن اختصاصی شبکه کاردانو، برای ادای احترام به ریاضی‌دان قرن نوزدهم یعنی آدا لاولیس، ADA نام گرفته است.

همان‌طور که در مقاله “پیش بینی قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۵” نیز گفته شده است، شبکه بلاک‌چین کاردانو، به هدف رفع مشکلات نسل اول و دوم شبکه‌های بلاک‌چین یعنی بیت‌کوین و اتریوم به‌وجود آمد. به همین خاطر، تلاش کرد با تغییر روش فعالیت و توسعه خود، شبکه‌ای امن، پایدار و منعطف، بسازد. اولین تفاوت اصلی این شبکه با نسل اول یعنی بیت‌کوین، نحوه تایید تراکنش‌ها است. کاردانو برخلاف بیت‌کوین که از روش اثبات کار استفاده می‌کند، روش اثبات سهام را به کار برده است. در این شرایط، اعتبارسنج‌های حاضر در شبکه، بر اساس میزان سهام و در واقع میزان ارز دیجیتال آدا که در اختیار دارند، انتخاب شده و پاداش می‌گیرند. این شبکه بلاک‌چین دارای ۴ لایه مختلف تسویه، اجماع، شبکه و اسکریپت است که هر کدام از آن‌ها، وظایف مختلفی برعهده دارند.

قیمت کاردانو در اولین روزهای آغاز کار، معادل ۰٫۰۰۲۴ دلار بود. در حال حاضر و در آخرین روزهای ماه اوت سال ۲۰۲۴، قیمت کاردانو به ۰٫۳۵۷۷ دلار رسیده است. این ارز دیجیتال در حال حاضر، در رتبه یازدهم ارزشمندترین کریپتوکارنسی دنیا قرار دارد و با توجه به اهدافی که در ابتدای مسیر خود تعیین کرده بود، دارای شرایط قابل قبولی است. برای تحلیل کاردانو و درک نحوه پیشرفت آن، باید ابتدا اهداف این شبکه را بررسی کنیم.

کاردانو چه اهدافی دنبال می‌کند؟

کاردانو چه اهدافی دنبال می_کند؟

اولین و مهم‌ترین هدف شبکه بلاک‌چین کاردانو، ایجاد پلتفرمی بود که طیف گسترده‌ای از خدمات مالی و بانکی را به سراسر جهان ارائه دهد و در عین حال، مشکل مقیاس‌پذیری، پایداری و امنیت شبکه‌های بلاک‌چین را نیز رفع کند. برای رسیدن به این اهداف، کاردانو از یک پروتکل امنیتی اختصاصی به نام اوروبوروس کمک گرفت. این پروتکل اثبات سهام، از لحاظ میزان مصرف انرژی، بسیار مقرون به‌صرفه است و بر این اساس فعالیت می‌کند که اگر ۵۱ درصد از سهام کاردانو در اختیار گره‌های خوش‌رفتار شبکه باشد، امنیت شبکه تامین خواهد شد.

به‌صورت کلی، شبکه کاردانو اهداف زیر را دنبال می‌کند:

پایداری

کاردانو بر خلاف بیت‌کوین که برای ماین‌کردن به انرژی و هزینه بسیار زیادی نیاز دارد، از یک روش مقرون به‌صرفه و غیر مخرب برای محیط زیست، استفاده می‌کند. بدین شکل، احتمال توقف فعالیت کاردانو بر اثر کمبود انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی، از بین رفته است. بنابراین، پایداری شبکه بلاک‌چین کاردانو بسیار بیشتر از بلاک‌چین‌های نسل اول و دوم است.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری، دیگر مشکلی بود که به‌مرور زمان در بیت‌کوین و سپس اتریوم، خود را نشان داد. دومین هدف کاردانو، تسهیل فرآیند مقیاس‌پذیری بدون آسیب‌زدن به میزان امنیت و کارایی شبکه بود. کاردانو برای رسیدن به این هدف، از معماری چندلایه بهره برده است و به‌خوبی توانسته در عین تامین امنیت، کارایی و سرعت، طیف وسیعی از فعالیت‌های مالی و اقتصادی دنیای واقعی را پشتیبانی کند. شرایط بسیار بهتری برای انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی فراهم کرده است و درست مثل یک بانک بدون مرز و بدون محدودیت، تمام امکانات لازم برای فعالیت اقتصادی را به‌ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قابلیت همکاری

امکان یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و همکاری با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین، دیگر هدف مهمی است که کاردانو دارد. بدین شکل، امکان انتقال اطلاعات و دارایی‌ها در میان انواع شبکه‌ها فراهم شده و امکان فعالیت سریع‌تر و راحت‌تر در اکوسیستم کریپتوکارنسی، به‌وجود آمده است.

ارائه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز

پلتفرم کاردانو از توسعه و اجرای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز پشتیبانی می‌کند. به این شکل، کاربران می‌توانند از سرویس‌های غیر متمرکزی استفاده کنند که امنیت، شفافیت و استقلال بیشتری نسبت به سرویس‌های متمرکز دارند.

قراردادهای هوشمند

دیگر هدف مهمی که کاردانو دارد، ارائه بهترین محیط برای اجرای انواع قراردادهای هوشمند است. با در نظر داشتن این هدف، کاردانو به پلتفرمی تبدیل شده که افراد، سازمان‌ها و حتی دولت‌های مختلف، می‌توانند برای تنظیم قراردادهای هوشمند خود از این پلتفرم استفاده کنند.

حاکمیت

کاردانو در نقشه راه خود، دوره‌های مختلفی تعیین کرده است که هر کدام از آن‌ها، مزایای خاصی دارند. یکی از مهم‌ترین اهداف شبکه کاردانو، در عصر ولتر برنامه‌ریزی شده است که در طی آن، امکان تصمیم‌گیری غیر متمرکز و کاملا بر اساس نیاز جامعه کاردانو فراهم شود.

دوره‌های مختلف کاردانو و اهداف هر کدام

دوره_های مختلف کاردانو و اهداف هر کدام

کاردانو مسیر آینده خود را بر اساس دوره‌های مختلفی تعیین کرده که در هر دوره یا عصر، اهداف مختلفی دارد. برای تحلیل کاردانو و بررسی میزان موفقیت آن، شناخت این دوره‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. در ادامه، نیم‌نگاهی به ادوار مختلف کاردانو بیندازیم:

  • عصر بایرن: اولین عصر کاردانو که در طی آن، فناوری‌های اصلی شبکه مثل مکانیزم اجماع سهام و کیف پول‌های اصلی پلتفرم معرفی شدند.
  • عصر شلی: دومین دوره کاردانو که در طی آن، توکن‌های آدا برای واگذاری در استخرهای سهام عرضه شدند. در این دوره شرایط امنیت، توزیع‌پذیری شبکه و البته اعطای پاداش به کاربران، بهبود یافت.
  • عصر گوگن: عصر شکوفایی کاردانو که این شبکه را به یک محیط کاربردی، مهم و قابل استفاده تبدیل کرد که با راه‌اندازی Defi و مجموعه‌های NFT به بهترین شرایط ممکن دست پیدا کرد.
  • عصر باشو: بر مقیاس‌پذیری شبکه و اطمینان از توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای در حال افزایش شبکه تمرکز داشت.
  • عصر ولتر: عصر فعلی پلتفرم کاردانو است که در طی آن، کاردانو به یک جامعه کاملا غیر متمرکز تبدیل خواهد شد و تمام تصمیم‌های حکومتی بر اساس نظر اعضای جامعه تعیین می‌شوند.

کاردانو، نسل سوم بلاک‌چین‌ها

با وجود ارائه قابلیت‌های متعدد و کاربردهای فراوان ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چین، نیازهای جامعه نیز لحظه به‌لحظه افزایش می‌یابند و شبکه بلاک‌چین کاردانو، به هدف پاسخ‌دهی به همین نیازها توسعه یافته است. کاردانو در حال حاضر به یکی از بهترین بلاک‌چین‌هایی تبدیل شده که امکان فعالیت سریع، امن و پایدار را در اختیار کاربران می‌گذارد و همین مشخصه‌های عالی باعث شده که قیمت کاردانو، افزایش پیدا کند. دوره‌های مختلف این بلاک‌چین، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که با تحلیل کاردانو و در نظر گرفتن آن‌ها، می‌توان گفت که کاردانو در حال حاضر، یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های غیر متمرکز دنیا است.

source

توسط elmikhabari.ir